خشکسالی‌ سبب تغییر الگوی مصرف مواد‌ غذایی در خراسان‌ جنوبی شده است

معاون اشتغال و برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عوامل غیرمستقیم از جمله خشکسالی، توفان، سیل و جنگ بر امنیت غذایی مؤثر هستند، گفت: خشکسالی‌های چندین ساله در استان سبب تغییر الگوی مصرف مواد غذایی مردم شده است.

خبر طبس:معاون اشتغال و برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عوامل غیرمستقیم از جمله خشکسالی، توفان، سیل و جنگ بر امنیت غذایی مؤثر هستند، گفت: خشکسالی‌های چندین ساله در استان سبب تغییر الگوی مصرف مواد غذایی مردم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،علی رضایی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا و دارو اظهار کرد: امروزه کیفیت زندگی به مجموعه‌ای از عوامل جسمی، روانی، رفاهی و اجتماعی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه برای یک زندگی استاندارد باید شاخص‌های توسعه انسانی را تعریف کنیم، تصریح کرد: این شاخص‌ها شامل طول عمر، سواد و سلامت است.

معاون اشتغال و برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه طول عمر به امنیت غذایی بستگی دارد، گفت: کشورهایی که امنیت غذایی پایینی دارند از توسعه انسانی کمتری برخوردارند و در موارد ذهنی نسبت به کشورهای پیشرفته شاخصه پایینی دارند.

رضایی اضافه کرد: امنیت غذایی یعنی اینکه غذای کافی در همه زمان‌ها داشته باشیم، زمان مصرف را بدانیم و زندگی سالمی داشته باشیم.

وی، تولید و خودکفایی را از عوامل مؤثر بر امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون پول‌های عظیمی به بخش کشاورزی تزریق می‌شود و روزانه جهاد کشاورزی مبالغ هنگفتی برای تولید مواد غذایی پرداخت می‌کند، بطوریکه هم‌اکنون ۳۴ درصد از مردم استان در این بخش شاغل هستند.

معاون اشتغال و برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عوامل غیرمستقیم از جمله خشکسالی، توفان، سیل و جنگ بر امنیت غذایی مؤثر هستند، یادآور شد: خشکسالی‌های چندین ساله در استان سبب تغییر الگوی مصرف مواد غذایی مردم شده بطوریکه در حال حاضر عناب، زرشک و زعفران تنها محصولات استراتژیک ما هستند.

امنیت غذایی از وجوه مهم امنیت ملی است

رضایی با اشاره به تغییرات کشورهای جهان در اصلاح الگوی مصرف، افزود: طی چند سال اخیر کشورهای اسلامی از جمله اندونزی و ایران تأکید خاصی بر روی سلامت مواد غذایی داشته‌اند.

وی، امنیت غذایی را یکی از وجوه مهم امنیت ملی دانست و گفت: هر چقدر امنیت غذایی بالاتر رفته، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد و این خود تأثیر بسزایی در امنیت ملی دارد.

معاون اشتغال و برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه گاهی اوقات دشمنان از مواد‌ غذایی به عنوان حربه سیاسی و برای ایجاد فشار بیشتر برعلیه کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، گفت: تحریم‌های چند ساله اخیر بر روی رفتارهای عادی و روزانه ما تغییراتی ایجاد کرده و به همین دلیل باید به دنبال خودکفایی باشیم تا تحریم‌ها نتواند مشکلی در کشور ایجاد کند.

رضایی یادآور شد: در حال حاضر در ایران به جای مصرف پروتئین‌ها و گوشت بر مصرف قند و نشاسته تمرکز کرده‌ایم که این یک معضل بوده و سبب بروز مشکلات و بیماری‌های زیادی در کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم تا مواد غذایی به درستی جایگزین شوند و تغذیه سالم در کشور مدیریت شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۱۵ نفر از مسئولان فنی برتر واحدهای تولید خراسان جنوبی با اهدای لوح و جوایزی ارزنده تقدیر شد.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 6 =