نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۷.۵ درصد است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: نرخ بیکاری در این استان ۷.۵ درصد است که این میزان در کشور ۹.۵ درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،محمد سنجری عصر امروز در ششمین جلسه کارگروه تخصصی خراسان جنوبی در مورد تحلیل بازار کار خراسان جنوبی، اظهار داشت: نرخ مشارکت در خراسان جنوبی ۳۵.۸ درصد است که این نرخ در کشور ۳۷.۲ درصد است.

وی تصریح کرد: در بازار کار خراسان جنوبی ۱۰ کاریابی مشغول به کار هستند که اطلاعات جویندگان کار استان در آنجا ثبت می‌شود.

سنجری بیان کرد: از این تعداد ۵ کاریابی در شهرستان بیرجند، ۲ کاریابی در فردوس، یک کاریابی در قاینات، یک کاریابی در طبس و یک کاریابی نیز در درمیان فعالیت می‌کند که در این راستا شهرستان‌های سربیشه و بشرویه فاقد مرکز کاریابی هستند.

وی افزود: با وجود ۴۹۰ نیروی کار افغانی و وجود اندک نیروی کار ایرانی در پایانه مرزی ماهیرود در سربیشه, هرچه سریع تر این مراکز باید دایر شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار کرد: در هشت ماهه نخست امسال جویندگان ثبت شده در این مراکز کاریابی ۷ هزار و ۵۹۶ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۸۳ درصد مرد و ۱۷ درصد متقاضیان زن هستند.

سنجری بیان کرد: از آمار ثبت شده در این مراکز  ۳۶ درصد جویندگان کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی و ۶۴ درصد جویندگان کار دیپلم و زیر دپیلم هستند.

وی با بیان اینکه ۶۴ درصد جویندگان کار در استان فاقد مهارت هستند که یک ضعف است، افزود: در پنج ماه نخست امسال ۹۰ درصد جویندگان کار در خراسان جنوبی ۱۵ تا ۳۴ سال سن دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۸ هزار و ۷۸۵ فرصت شغلی از طریق بخش خصوصی اعلام نیاز شده است که از این تعداد ۶۷ درصد را مردان و ۳۳ درصد را زنان تشکیل می‌دادند.

سنجری بیان کرد: وضعیت فرصت شغلی ایجاد شده در این مدت ۴۳ درصد در بخش صنعت، ۶۹ درصد در بخش خصوصی، ۳ درصد در بخش کشاورزی، ۵۴ درصد در بخش خدمات و ۲۹ درصد در بخش تعاونی ایجاد شده است.

وی افزود: در این مدت یک‌هزار و ۵۴۷ نفر توسط کاریابی‌ها در بخش خصوصی مشغول کار شده‌اند که از این تعداد ۵۶ درصد مرد و ۴۴ درصد زن بوده‌اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: به دلیل فقدان مهارت نیروی کار معمولا در بنگاه‌های اقتصادی قرار داد انعقاد نمی‌شود و از طرفی کوتاه بودن مدت قرار داد رغبتی برای جویندگان و نیروی کار ایجاد نمی‌کند.

سنجری بیان کرد: در خراسان جنوبی نیز بنگاه‌های اقتصادی فعال بنگاه‌های اقتصادی خرد و زیر ۱۰ نفر هستند که توان پرداخت حقوق قانونی را ندارند.

وی افزود: در خراسان جنوبی نیز تنها ۱۲ درصد جویندگان کار بالای ۳۵ سال سن دارند و اغلب نیروهای جوان محسوب می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی، اظهار کرد: تحلیل بازار کار خراسان جنوبی خروجی سامانه کاریابی‌ها است و ساختاری غیر از مراکز کاریابی در راستای ثبت اطلاعات جویندگان کار در استان وجود ندارد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =