طرح‌های هادی روستایی خراسان‌جنوبی ۱۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای اجرای طرح هادی ۱۲۶ روستای استان به حدود ۱۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: حدود ۸۰ درصد طرح هادی روستاهای استان آغاز شده و تا پایان سال به‌اتمام می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،علی‌اصغر آسمانی‌مقدم پیش از ظهر امروز در جمع دهیاران بخش جلگه ماژان خوسف، اظهار داشت: از ابتدای امسال حدود ۶ میلیارد تومان ازاعتبارات طرح هادی به استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه تا‌کنون ۵۷ درصد اعتبارات اختصاص یافته است، افزود: امسال برای اجرای طرح هادی سال طلایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: سال گذشته مجموع اعتبارات اختصاص یافته طرح هادی در سطح استان تنها ۱۰ درصد و به میزان ۷۷۰ میلیون تومان بوده است.

آسمانی‌مقدم با بیان اینکه اولویت نخست واگذاری زمین و اخذ تسهیلات، ساکن روستا بودن و فاقد هیچگونه زمین و مسکن بودن متقاضی را عنوان کرد و افزود: اولویت دوم واگذاری زمین و تسهیلات افرادی هستند که ازدواج کرده و یا در عقد به سر می‌برند.

وی بیان کرد: اولویت سوم و چهارم واگذاری زمین و تسهیلات به‌افرادی که از شهر به روستا مهاجرت کرده و سکونت دائم دارند و افرادی با حداقل سن ۲۵ سال که خدمت سربازی آن‌ها به اتمام رسیده باشد اعطا می‌شود.

آسمانی‌مقدم تصریح کرد: براساس قانون، در مرحله نخست زمین به‌صورت محلی قیمت‌گذاری می‌شود و از میزان تعیین شده، قیمت آن با ۲۵ درصد کاهش به متقاضی واگذار می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: همچنین افرادی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان باشند از تخفیفات ۲۰ درصدی واگذاری زمین برخوردار می‌شوند.

وی  با اشاره به پرداخت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان مسکن روستایی، گفت: از نیمه دوم آذرماه امسال این تسهیلات به استان‌ها ابلاغ و در اختیار متقاضیان قرار گرفته می‌شود.

وی گفت: براساس سرشماری نفوس مسکن که در سال ۹۰ انجام شد، ۸۸ هزار واحد مسکونی روستایی شناسایی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه از این تعداد ۵۷ هزار واحد مسکونی روستایی تا‌کنون مستحکم‌سازی شده است، افزود: مابقی این واحدها از مقاومت کمی برخوردار بوده یا کم مقاوم و بی‌دوام هستند.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به امکانات خوبی که وجود دارد تسهیلاتی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته شده ‌ که به ازای هر واحد مسکونی متقاضیان می‌توانند ۱۵ میلیون تومان دریافت کنند.

آسمانی‌مقدم با بیان اینکه میزان پرداخت تسهیلات قبل از این ۱۲.۵ میلیون تومان بوده است، گفت: از نیمه دوم آذرماه امسال تسهیلات ۱۵ میلیونی متقاضیان مسکن به استان‌ها ابلاغ و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی به وجود ۹۰۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد تا‌کنون طرح هادی ۷۱۰ روستا تهیه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی بیان کرد: طرح هادی ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان نیز تهیه نشده است که تعدادی را امسال و تعدادی در سال آینده تهیه طرح می‌شود.

آسمانی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر طرح هادی در ۳۷۰ روستای سطح استان اجرا شده است، افزود: امسال نیز از محل اعتبارات استانی ماده ۱۸۰ و ردیف ملی تعداد ۱۲۶ روستا در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه اجرای طرح هادی روستایی با دهیاران قرارداد بسته می‌شود، افزود: با دهیارانی که توانایی اجرای طرح هادی را داشته باشند قرارداد منعقد می شود تا با همکاری بنیاد مسکن بتوانند طرح هادی را در روستا اجرا کنند.

وی به سرشماری نفوس مسکن سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در این سرشماری حدود ۸۸ هزار واحد روستایی شناسایی شدند که تا‌کنون ۵۷ هزار واحد با مشارکت مردم مقاوم‌سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی بیان  کرد: از این تعداد ۳۰ هزار واحد مسکن روستایی در حال حاضر از مصالح کم‌دوام و بی‌دوام ساخته شده که با کوچکترین حادثه طبیعی فاجعه‌ای بزرگ رخ می‌دهد و نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =