دوبانده شدن جاده های خراسان جنوبی در دست انداز مطالبات پیمانکاران

احداث بزرگراه و دوبانده شدن جاده های خراسان جنوبی از اولویت های این استان کمتر توسعه یافته بوده که بدلیل کمبود اعتبار بعداز گذشت ۱۳ سال از آغاز پروژه ها هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،درحال حاضر حدود ۱۳ سالی است که از آغاز احداث بزرگ راههای خراسان جنوبی می گذرد و هم اکنون بعد از گذشت این مدت از احداث اولین بزرگراه شاهد هستیم که در مجموع دو بانده شدن محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخودار هستند.

عدم تکمیل بزرگ راههای خراسان جنوبی موجبات ناراحتی مردم این دیار شده و مردم این استان از عدم تحقق وعده های دولت نهم و دهم در این رابطه شدیدا گلایه مند بوده و خواستار توجه بیشتر دولت تدبیر و امید به این خواسته شده اند.

این روزها روند کند پیشرفت احداث بزرگ راههای خراسان جنوبی صدای استاندارخراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستان های بیرجند و درمان و خوسف در مجلس شورای اسلامی را درآورده و باعث شده که استاندار خراسان جنوبی در دیدار با رییس کمیسیون چشم انداز و نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند کند احداث بزرگ راههای استان انتقاد کند.

استاندارخراسان جنوبی در این دیدار تاکید کرده بود: بسیاری از استان های کشور به دنبال احداث آزاد راه هستد در صورتی که ما باید درخراسان جنوبی به دنبال جذب اعتبار برای احداث بزرگراه باشیم.

وی وضعیت راههای خراسان جنوبی را بسیار تاسف بار و نامناسب توصیف کرد و گفت: دولت باید به مسئله دوبانده شدن راه های خراسان جنوبی توجه ویژه داشته باشد.

بزرگراه بمپور

دوبانده شدن محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی در دستور کار جدی دولت قرارگیرد

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفتگو با مهر با انتقاد براینکه وضعیت راههای خراسان جنوبی بسیار نامناسب است، بیان داشت: دردولت گذشته مقررشده که دوبانده شدن محورهای اصلی استان از جمله بیرجند- قاین و بیرجند- نهبندان به اتمام برسد.

وی ادامه داد: به دلیل درگیر شدن دولت گذشته با کمبود اعتبارات این امر محقق نشده که دوبانده شدن محورهای خراسان جنوبی از مطالبات اصلی مردم از دولت یازدهم است.

حجت الاسلام عبادی بر دوبانده شدن راههای خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: باید دوبانده شدن محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی در دستور کار جدی دولت قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای درنظر گرفتن اعتبار ویژه برای راه های خراسان جنوبی نامه‌ ای مکتوب توسط وزیر راه و شهرسازی به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارسال شد که درگذشته نیز معاون راهبردی رئیس جمهور قول در نظر گرفتن اعتبار برای پروژه های نیمه تمام استان را داده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی وضعیت راه‌های روستایی استان را بسیار نامناسب دانست و تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی زیادی از روستا‌های استان فاقد راه آسفالته و بسیار از راه‌های روستایی آسفالت آنها تخریب شده است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی نسبت به میانگین نرخ کشوری از لحاظ بزرگراه وضعیت بسیار نامناسبی دارد و بسیاری از بزرگراه های استان درگیر کمبود اعتبار هستند.

وضعیت دوبانده شدن محورهای مواصلاتی استان بسیار نامناسب است

معاون امورهماهنگی و عمرانی استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، اظهارکرد: خراسان جنوبی در زمینه احداث بزرگ راه، راه اصلی و آزاد راه وضعیت مناسبی نسبت به سایراستان های کشور ندارد.

همایون نخعی نژاد با اشاره به اینکه خراسان جنوبی فاقد آزاد راه است، تصریح کرد: وضعیت دوبانده شدن محورهای مواصلاتی استان نیز بسیارنامناسب است.

وی با بیان اینکه احداث بزرگراه از اولویت های اصلی خراسان جنوبی است، تصریح کرد: باید دراین رابطه اعتبار ویژه ای از مرکز تخصیص یابد.

معاون امورهماهنگی و عمرانی استانداری خراسان جنوبی خبر داد: ازطرف معاون راهبردی رئیس جمهور قول مساعد برای در نظر گرفتن اعتبار مناسب برای دو بانده شدن راههای استان در بودجه ۹۴ گرفته شده است.

وی با انتقاد بر اینکه در سال جاری اعتباری مناسبی برای دوبانده شدن راههای استان اختصاص نیافته است، افزود: اعتبار اختصاص یافته برای احداث راههای استان نسبت به حجم پروژه های در دست احداث بسیار ناچیز است.

جاده

شناسایی۵۳ نقطه حادثه خیز در جاده های استان/ لزوم دوبانده شدن سریع تر دو محور بیرجند قاین و بیرجند زاهدان

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهراظهارکرد: دراستان خراسان جنوبی ۵۳ نقطه حادثه خیر وجود دارد که این  نقاط در استان شناسایی و به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام شده است.

حسین رضایی عنوان کرد: در نقاط حادثه خیزاستان تابلو گذاری، خط کشی، و اصلاح هندسی در برخی نقاط انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم باید نقاط حادثه خیز استان ۱۰۰ درصد ایمن شوند، افزود: دراین رابطه در استان تنها ۱۰ نقطه ایمن سازی کامل شده است.

وی محورهای بیرجند- قاین و محور بیرجند – زاهدان را خطرناک ترین و پرتصادف ترین محورهای مواصلاتی استان دانست و تاکید کرد: باید دوبانده شدن این محورها هر چه سریعتر به اتمام برسد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: برطرف کردن نقاط حادثه خیز خراسان جنوبی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد.

وی در پایان یادآورشد: دوبانده شدن راه های خراسان جنوبی مدینه فاضله کاهش تصادفات است.

احداث ۱۲۰۰ کیلومتر بزرگراه برای رسیدن به میانگین نرخ کشوری در استان مورد نیاز است

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سطح کشور ۱۳ هزارو ۵۲۰ کیلومتر بزرگراه وجود دارد، گفت: ازاین میزان ۳۶۸ کیلومتر در خراسان جنوبی احداث شده است.

رضا رجبی افزود: باید درخراسان جنوبی هزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث شود که بتوانیم به متوسط نرخ و میانگین کشوری برسیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور دو هزار و ۱۵۷ کیلومتر آزاد راه احداث شده است، بیان داشت:در خراسان جنوبی آزاد راه وجود ندارد که باید دراین استان ۳۰۰ کیلومتر آزاد راه احداث شود که بتوانیم به میانگین نرخ کشوری برسیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: از مجموع ۲۴ هزار و ۲۸۵ کیلومتر راه اصلی در کشور هزار و ۳۳ کیلومتر در خراسان جنوبی احداث شده که برای رسیدن به متوسط میزان راه اصلی کشور باید دراستان دو هزار کیلومتر راه اصلی احداث شود.

جاده های سیستان و بلوچستان

پیشرفت۳۵ درصدی احداث بزرگراه های خراسان جنوبی/ نیاز ۹ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل بزرگراه های استان

وی طول کل بزرگراه های در دست احداث استان را  ۷۸۵ کیلومترعنوان کرد و افزود: درمجموع احداث بزرگراه های استان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رجبی با بیان اینکه تاکنون در زمینه احداث بزرگ راه های خراسان جنوبی  سه هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال قرارداد منعقد شده، گفت:  همچنین برای تکمیل دوبانده شدن محور های مواصلاتی استان به نه هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی خبر داد: در سال جاری۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای بزرگراه های در دست احداث خراسان جنوبی مصوب شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به بزرگراه های در دست احداث استان نیز گفت: بزرگراه بیرجند- قاین- گناباد به طول ۱۸۲ کیلومتر، بزرگراه بجستان- فردوس، دیهوک به طول ۱۵۵ کیلومتر، بزرگراه دیهوک- زاهدان به طول ۲۰۲ کیلومتر و بزرگراه بیرجند- زاهدان به طول ۲۴۶ کیلومتر از جمله بزرگراه های در دست احداث استان است.

وی همچنین احداث بزرگراه خوسف- دیهوک- طبس- خور بیابانک به طول ۴۰۰ کیلومتر و بزرگراه طبس- یزد به طول ۱۵۰ کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی را از جمله بزرگراه های شروع نشده و مورد نیاز استان دانست و افزود: برای احداث این پروژه ها هفت هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

مطالبات ۱۰۰ میلیارد تومانی پیمانکاران در زمینه احداث محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۱ متوسط تراکم آزاد راه ها در کشور ۰.۰۱۳ است، گفت: متاسفانه در خراسان جنوبی تاکنون هیچ آزاد راهی ساخته نشده است.

وی ادامه داد: ما برای رسیدن تراکم مورد نیاز کشور به احداث ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نیاز داریم.

رجبی بیان کرد: مطالعات بزرگ راه بیرجند- مشهد به طول ۱۸۰ کیلومتر و بیرجند- خوسف به طول ۳۰ کیلومتر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر تعداد راه ها در کشور مقام سوم را کسب کرده است، گفت: پراکندگی این استان باعث شده که در زمینه احداث راه ها از سرانه کشوری پایین تر باشیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: پیمانکاران در زمینه احداث محورهای مواصلاتی استان ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارند.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − دو =