اصلاح شبکه های آبرسانی خراسان جنوبی نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال است

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به هدر رفت ۲۳ درصدی آب در خطوط انتقال آب این استان، گفت: اصلاح و نوسازی این شبکه ها اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال را می طلبد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از مهر، مجید محمدنژاد در ارتباط با هدر رفت آب در شبکه های انتقال آب استان اظهار کرد: هدرفت در شبکه های آبرسانی به دو بخش ظاهری و واقعی تقسیم می شود.

وی بیان کرد: هدر رفت واقعی ناشی از نشت آب از خطوط انتقال و انشعابات بوده که ارتباط مستقیم با قدمت شبکه ها و فرسوده بودن تاسیسات آبرسانی دارد.

قدمت ۹۰ ساله شبکه های آبرسانی در بیرجند

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به قدمت بالای شبکه های آبرسانی در استان اشاره کرد و گفت: قدمت این شبکه ها در مرکز استان به عنوان نخستین شهری که از نعمت آب سالم برخوردار بوده است به بیش از ۹۰ سال می رسد و همین موضوع سبب افزایش درصد هدرفت آب در استان شده است.

محمدنژاد میزان هدررفت واقعی آب در شبکه های آبرسانی استان را به طور متوسط حدود ۲۳ درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از شبکه ها و انشعابات آب و فاضلاب شهری موجود در استان به دلیل فرسودگی و کاهش ظرفیت نیاز به اصلاح دارند.

وی ادامه داد: در مقطع موجود به منظور به روز رسانی این تاسیسات، حدود ۴۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه و نوسازی و بازسازی ۳۵ هزار انشعاب را نیاز داریم.

هزینه کرد ۱۴ میلیارد ریالی برای اصلاح و نوسازی شبکه ها

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه تحقق این امر اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال را می طلبد، بیان کرد: به دلیل محدودیت اعتباری شرکت آبفای شهری در مرحله موجود امکان تخصیص اعتبار مقدور نبوده و این شرکت بر اساس اعتبار تخصیصی سالیانه مقداری از این پروژه را انجام می دهد.

محمدنژاد ادامه داد: هر ساله با توجه به بالارفتن عمر شبکه و انشعابات و اتمام عمر مفید آن برای کاهش اتفاقات که هدرفت آب را به دنبال دارد، بخشی از اعتبارات جاری شرکت به استانداردسازی و بازسازی انشعابات و اصلاح شبکه ها اختصاص پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا در سال گذشته حدود چهار هزار انشعاب نوسازی و ۳۲ کیلومتر و ۶۰۰ متر شبکه با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال اصلاح شده است، بیان داشت: امسال نیز به همین میزان پیش بینی هایی صورت گرفته که در صورت تامین اعتبار لازم اجرایی خواهد شد.

مصرف آب مشترکان خانگی۲۰ درصد بیشتر از نرم استاندارد

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از مشترکان آب را مشترکان خانگی به خود اختصاص داده اند، عنوان داشت: میانگین مصرف آب در این بخش حدود ۱۸۶ لیتر در شبانه روز است که علیرغم محدودیت هایی که در تامین آب به دلیل اقلیم گرم و خشک و کاهش نزولات جوی ناشی از خشکسالی ها مواجه هستیم بیشتر از نرم استاندارد است.

محمدنژاد میزان مصرف آب مشترکان خانگی در استان را حدود ۲۰ درصد بیشتر از نرم استاندارد دانست و هشدار داد: در صورت ادامه روند مصرف آب به شکل موجود در آینده ای نزدیک در تامین آب شهروندان دچار مشکل جدی می شویم.

وی اظهار امیدواری کرد که مردم فهیم استان خراسان جنوبی با درک صحیح از شرایط موجود با یک مدیریت مصرف و صرفه جویی این کاهش را در مصارف خود اعمال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یازده =