۱۵ طرح برای جبران کم‌آبی در خراسان جنوبی اجرا می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بر مدیریت منابع آبی در استان تأکید کرد و گفت: برای جبران کم‌آبی و اثرات خشکسالی ۱۵ طرح در استان اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از مهر، حسن امامی با اشاره به اینکه براثر خشکسالی های پی‌درپی ۵۵ درصد دشت‌های استان به حالت ممنوعه و بحرانی درآمده‌اند، اظهار کرد: از مجموع ۴۰ دشتی که در استان وجود دارد ۱۹ دشت ممنوعه و دو دشت ممنوعه بحرانی است.

وی افزود: ۱۹ دشت در خراسان جنوبی غیر ممنوعه است که این دشت‌ها در مناطق کویری قرار دارند و کیفیت آب مناسبی ندارند و فقط آب آن‌ها برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به شکاف برداشتن زمین‌بر اثر فرونشست در برخی دشت‌های استان ازجمله در دشت سرایان گفت: مخازن ذخایر آبی خراسان جنوبی نیز ۱۷۰ میلیون متر کعب کسری آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نداشتن الگوی مناسب در کاشت محصولات کشاورزی و هدر رفت آب در شبکه‌های آبیاری، افزایش دمای هوا، حفر بی‌رویه و کارشناسی نشده چاه‌های عمیق و استفاده نکردن کشاورزان از روش‌های نوین آبی را از عوامل کسری مخازن آب زیرزمینی در استان ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در تأکید بر بحرانی بودن وضعیت آبی استان گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد ظرفیت سدهای استان نیز خالی است.

امامی ظرفیت آبگیری سدهای استان را ۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: در استان هشت سد شامل رزه درمیان، فرخی قاین، نحرین، دربید و کریت طبس، حاجی‌آباد زیر کوه، برون فردوس و پارسای سرایان را داریم.

به گفته این مقام مسئول سدهای حاجی‌آباد زیر کوه، برون فردوس و پارسای سرایان براثر خشکسالی ها خشکیده است.

وی بابیان اینکه برای جبران اثرات خشکسالی اجرای ۱۵ طرح در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: از این تعداد ۱۱ طرح توسط شرکت آب منطقه‌ای استان و چهار طرح توسط جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

امامی با اشاره به اینکه کنتور گذاری چاه‌های کشاورزی ازجمله طرح‌ها در این زمینه است، ادامه داد: تا پایان امسال هوشمند سازی تمامی چاه‌های کشاورزی استان انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه کنتورهای هوشمند آب و برق می‌تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد برای استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی است، تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۴۹۵ چاه در استان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

وی تغذیه مصنوعی و جایگزین کردن پساب به‌جای استفاده از چاه‌های کشاورزی در آبیاری مزارع را از دیگر طرح‌های پیش‌بینی‌شده برای جبران کم‌آبی در این استان برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته با اجرای طرح‌های احیاء و تعادل بخشی منابع آبی، ۱۵ میلیون مترمکعب از کسری مخازن منابع آبی استان جبران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =