افتتاح خانه مطبوعات در هفته دولت سال جاری/مسئولان استان سعه صدر خود را بالا ببرند

نماینده خبرنگاران بیرجند با انتقاد از پایین بودن سعه صدر مسئولان استان، تصریح کرد: این قبیل مشکلات و مصائب خبرنگاران چه در حوزه شهرستان‌ها از مقامات عالی رتبه و همچنین در مرکز استان بسیار در طول سال بچشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، محمود مقامی نماینده خبرنگاران بیرجند در سالن اجلاس بیرجند که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شده بود اظهار داشت: ما آمادگی و ایستادگی خود را برای حضور جهادی در عرصه جنگ رسانه ای دشمن و استکبار اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه خبرنگاران به عنوان نیروهای خط شکن عبور از سد امپراطوری رسانه‌ای غرب است، افزود: امروز خبرنگاران باید دستاوردهای نظام اسلامی را در حوزه‌های محرومیت زدایی، الگوی زندگی مسالمت‌آمیز قومیت‌های مذهبی و دینی، پیشرفتهای علمی و نظامی، دموکراسی و آزادی بیان و دفاع از مظلوم را در سطح دنیا مخابره کنند.

نماینده خبرنگاران بیرجند با اشاره به فعالیت ۴۰۰ خبرنگار و فعال رسانه ایی در استان و مشکلات آنان، گفت: سطح پایین درآمدی خبرنگاران برای این قشر آزاردهنده شده است و تقریبا حدود یک چهارم حقوق کارکنان معمولی دولت و یا یک سوم حقوق قانون کار است.

مقامی ادامه داد: آیا مسئولین اطلاع دارند که خبرنگارانی که هر روز اخبار ریز و درشت ادارات و هفته‌های مناسبتی آنها را منعکس می کنند بالاترین حقوق آنها حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است و از هیچ مزایا و صنوات برخوردار نیستند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسئولین ما این موضوع را می دانند باید کمی در وجدان آنها شک کرد، افزود: امروز چه کسی باید از حال و احوال خبرنگاران مظلوم باخبر باشد.

نماینده خبرنگاران بیرجند با بیان اینکه نبود امنیت شغلی یکی دیگر از دغدغه‌های خبرنگاران است که مسئولان سالها وعده پیگیری آن را داده‌اند، عنوان کرد: برای این موضوع متولیان امر گزارش بدهند که چه اقدام شاخص و بارزی را انجام داده اند.

به گفته وی دولت از قشر کارمند و کارگر برای تامین مسائل رفاهی و تسهیلاتی حمایت می‌کند، آیا این درست است که بنا بر گفته خبرنگاران برای اینکه خبرنگار شامل بیمه شود باید یا ۲ سال فعالیت داشته باشد و یا موارد غیرضرور داشته باشد.

مقامی با طرح این سوال که چطور وقتی نیروی در سازمانی قرار است به صورت پیمانی، قراردادی و پیمانکاری جذب شود، اولین چیزی که همزمان با حقوق او برقرار می شود بیمه و حقوق حداقل قانون کار است، تاکید کرد: اما چرا در این زمینه باید رسانه‎ها مستثنا باشند.

نماینده خبرنگاران بیرجند گفت: انتظار است استاندار و مسئولان مربوطه به طور ویژه حامی خبرنگاران باشند تا برای تامین امنیت شغلی حقوق حداقلی قانون کار برای خبرنگار فعال شود.

مقامی نداشتن بیمه را دومین مشکل اساسی خبرنگاران دانست که رفع آن یک ضرورت است، بیان کرد: خبرنگاران از این رویه که هر روز یک سیاستی پیاده می شود خسته شده‌اند و باید متولیان حوزه مطبوعات استان، مدیران رسانه‌ها را الزام به اجرای حداقل بیمه حوادث برای خبرنگاران کنند.

وی به تشکیل صندوق رفاه در خانه مطبوعات تاکید کرد و افزود: در حال حاضر به خاطر سطح کم درآمدی خبرنگار، امکان اخذ تسهیلات وجود ندارد و ضامنی هم برای خبرنگاران نیست که با توجه به این امر ضرورت دارد اعتباری به عنوان سرمایه این صندوق اختصاص یابد تا برای برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی هزینه شود.

نماینده خبرنگاران بیرجند در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پایین بودن سعه صدر مسئولان استان، تصریح کرد: این قبیل مشکلات و مصائب خبرنگاران چه در حوزه شهرستان‌ها از مقامات عالی رتبه و همچنین در مرکز استان بسیار در طول سال بچشم می‌خورد.

مقامی با بیان اینکه نیاز است خانه مطبوعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای پیشبرد اهداف عالی رسانه ای استان راهبرد و چشم اندازی تدوین کنند، گفت: در این چشم انداز باید جایگاه دانشکده خبر به طور دقیق مشخص شود که قرار است چه تعداد دانش آموخته در حوزه خبر و ارتباطات بر اساس نیاز استان به جامعه تزریق شود.

وی ادامه داد: باید در این افق قید شود در سال ۱۴۰۰ یعنی حدود ۶ سال آینده جایگاه خبرنگاران به لحاظ کمی و کیفی باید به چه سطحی برسد و خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۰ به چه تعدادی رسانه نیاز دارد و مجوزات لازم صادر شود.

مقامی یادآور شد: همچنین موضوع مسکن، مسائل رفاهی و توجه به خبرنگاران شهرستانی بایستی بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و مدون مشخص شود تا در آینده مشکلات در حوزه‌های مطرح شده پیش نیاید.

نماینده خبرنگاران بیرجند با اشاره به ارتباط مستقیم خبرنگاران با مردم، بیان کرد: انتظار است مسئولان از ظرفیت اشراف کامل خبرنگاران و قدرت تحلیل آنان و همچنین پتانسیل‌های که در حوزه پژوهش و تحقیق دارند بهرمند شوند چرا که امر موجب شکوفایی و خدمت بهتر به مردم استان خواهد شد.

فاطمه قاسمی، یکی دیگر از نمایندگان خبرنگاران استان نیز در این جلسه با بیان اینکه امروز به بهانه‌ای که در دفاتر تقویم سالانه روز خبرنگار نامیده شده در این مراسم گرد هم جمع شده‌ایم، اظهار کرد: آیا اگر این بهانه تقویمی نبود، باز هم خبرنگاران اینجا بودند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران در ۳۶۴ روز سال از حال و احوال مردم و مسئولان از بی‌آبی روستاها، اعتبار رسیده و نرسیده، جاده آسفالت نشده، نبود پزشک، طرح و پروژه و جیب خالی مسئولان می‌نویسند، افزود: در همه این روزها خبرنگاران حلقه اتصال مردم و مسئولان هستند و چشم بیدار جامعه و راوی رنج‌های مردم و خواسته‌هایشان.

قاسمی ادامه داد: اما هیچ‌گاه کسی از حال و روز خبرنگاران نپرسید که به دلیل سختی شغلشان قبل از چهل سالگی دچار آرتروز، دیسک، پیوند کلیه، ناراحتی و قلب و اعصاب می‌شوند.

این نماینده خبرنگاران با گلایه از اینکه در این استان به اصطلاح فرهنگی، هنوز فرهنگ برخورد با خبرنگاران رشد نکرده، بیان کرد: در این دیار خبرنگاران مشمول تهدید و تحریم هستند چرا که اگر از مسئولان تعریف شود خوشنودند اما امان از یک انتقاد، آنگاه زمین و آسمان را به هم می‌دوزند و تهدید و تحریم می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جای صندوق رفاهی برای خبرنگاران در استان خالی است، عنوان کرد: متاسفانه ایجاد دانشکده خبر در استان نیز به فراموشی سپرده شده است.

قاسمی در پایان با درخواست نشست صمیمی برای طرح خواسته‌های خبرنگاران با استاندار خراسان جنوبی سخنان خود را با ابیاتی به پایان رساند.

با این که مرام سربداری دارم
در کنج قفس حکم قناری دارم
دلْ خسته یِ شرم خویش هستم، آخر
من داعیه ی خبرنگاری دارم

علی جعفرپور مقدم، مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیز در این مراسم از افتتاح خانه مطبوعات در هفته دولت سال جاری خبر داد و گفت: مشکل بیمه و مسکن خبرنگاران در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی برای خبرنگاران یکی دیگر از برنامه های در دستور کار خانه مطبوعات استان است، بیان کرد: سال گذشته دوره آموزشی روزنامه نگاری تکمیلی در استان برگزار شده است.

جعفرپور مقدم با اشاره به اینکه شناسایی خبرنگاران واقعی در سطح استان در دستور کار قرار گرفته شده است افزود: بانک اطلاعاتی اصحاب رسانه خراسان جنوبی در حال تکمیل است.

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی از اعزام نخستین کاروان خبرنگاران به کربلای معلی در ۱۴ شهریورماه امسال خبر داد و گفت: همچنین پیگیری برای پرداخت تسهیلات کم بهره به خبرنگاران توسط بانکها نیز از دیگر اقدامات خانه مطبوعات بوده است.

مرتضی صفدرزاده، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز در این مراسم اظهار کرد: خبرنگاران با اخلاص و روحیه جهادی خود موجب بالندگی و شکوفایی جامعه می شوند.

وی افزود: اگر با قلمی پاک، به بیان مشکلات و پتانسیل های استان پرداخته شود قطعاً برکات آن را در زندگی شاهد خواهیم بود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه تاکنون به برکت حضور خبرنگاران استان، بسیاری از مشکلات این منطقه مرتفع شده، گفت: یک قطعه زمین جهت احداث چاپخانه با محوریت خانه مطبوعات به عنوان هدیه روز خبرنگار از سوی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اختصاص می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 10 =