استقرار میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند برای مهرنشینان مشکل‌ساز شد

اهالی مهرشهر بیرجند از استقرار میدان میوه و تره‌بار وحدت در این مکان گلایه‌مند هستند و مسؤولان پاسخگو نیستند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، استفاده از میوه و سبزیجات از نیازهای اساسی بدن است که باید آن را تامین کرد تا بدن دچار مشکلات نشود.

روزانه میزان زیادی از این محصولات توسط مردم خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رشد صنعت حمل و نقل تامین این محصولات را برای انسان آسان کرده است و مکان‌هایی که قابلیت تولید برخی از محصولات کشاورزی را ندارند می‌توانند از محصولات سایر مناطق استفاده کنند.

جابجایی محصولات از شهری به شهر دیگر و در برخی از موارد از کشوری به کشور دیگر به آسانی انجام می‌شود و به عبارتی می‌توان گفت تمام محصولات در تمام شهرها به سادگی در دسترس هستند.

در کشور ما نیز روزانه کامیون‎های زیادی کار حمل و نقل محصولات کشاورزی را انجام می‎دهند تا نیاز شهرها را برآورده کنند.

خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌های محروم و خشک کشور است که روزانه کامیون‌های زیادی کار تامین میوه و تره‎بار آن را انجام می‎دهند.

این استان با وجود خشکسالی‌های چندین ساله روز به روز نیازهای آن بیشتر شده و کم آبی سبب شده توانایی تامین نیازهای خود را نداشته باشد.

بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی بوده و طبق آمار سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است و این جمعیت روز به روز در حال افزایش بوده و نیاز به تامین اغذیه آنها وجود دارد.

کامیون‌های زیادی کار حمل و نقل را بر عهده دارند و روزانه مقدار زیادی میوه را وارد این شهر می‌کنند.

محل تخلیه بار این ماشین‌ها را میدان میوه و تره‌بار می‌نامند که در بیرجند این مکان تغییر کرده و به مهرشهر منتقل شده است.

میدان میوه و تره‌بار این شهر در گذشته در داخل شهر بوده و نزدیک پایانه مسافربری این شهر قرار داشته است و در سال جاری به مکان جدیدی منتقل شده است.

در این رابطه مسئول اتحادیه میوه و تره‌بار بیرجند در ۱۱ مهرماه سال جاری گفت: از سال ۱۳۸۰ میدان جدید میوه و تره‌بار را در بیرجند واقع در انتهای مهرشهر، بلوار شهید همت، آغاز به ساخت و تکمیل کردیم.

محمد حیدری با بیان‌ اینکه از سه مردادماه سال جاری میدان میوه و تره‌بار به محل جدید منتقل شده است، اظهار کرد: ملک قدیم، دولتی بود و ملک جدید، خصوصی است که خودمان آن را ساختیم.

وی خاطرنشان کرد: مکان جدید با مکان قدیم، فاصله کوتاه چند دقیقه‌ای دارد و تفاوت زیادی مسافت ندارد؛ همچنین مراجعه مردم در محل جدید راحت‌تر است.

 در مردادماه سال جاری بود که میدان میوه و تره‌بار بیرجند راه‌اندازی شد و شهردار بیرجند در این رابطه گفت: راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار برای انتقال و ساماندهی میوه‎فروشان از سطح شهر صورت گرفته است و‎ مردم می‎توانند میوه و تره‌بار مورد نیاز خود را با قیمت واقعی و مناسب در این مکان خریداری کنند.

عباسعلی مدیح با بیان اینکه میدان میوه و تره‎بار قابلیت وجود ۳۵ غرفه را دارد،‌ تصریح کرد: هزینه‌کرد ساخت این میدان ۴۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات ساخت این مجموعه ۱۵ سال به طول انجامید، ‎اضافه کرد: ‎این مجموعه در خیابان ۹ دی مهرشهر بیرجند واقع است.

شهردار بیرجند اذعان داشت:‎ در این فضای چهار هکتاری مسجد،‌ استراحتگاه رانندگان،‌ پارکینگ، باسکول و خدمات جانبی برای خریداران و فروشندگان در نظر گرفته شده است.

مدیح همچنین از راه‎اندازی دو خط اتوبوس برای جابه‌جایی شهروندان به این مکان خبر داد و ادامه داد:‌ مهمترین هدف اجرای این طرح زیباسازی شهر،‌ تجمیع دست‌فروشان،‌ جلوگیری از لطمه خوردن به کسبه شهر و عدم سردرگمی مردم و شهروندانی که تمایل به خرید از دست‌فروشان دارند است.

با وجود مزایایی که مسئوولان برای مکان جدید میوه و تره‌بار بیرجند بیان می‌کنند، ساکنان این محل از وجود آن اظهار نارضایتی دارند چراکه روزانه خودورهای زیادی در این مکان رفت‌و‌آمد کرده و مزاحمت‌هایی را برای اهالی ایجاد می‌کنند.

در این رابطه خبرنگار ما به میان ساکنان خیابان ۹ دی مهرشهر رفته و با آنها گفت‌و‌گو کرده است.

یکی از ساکنان خیابان ۹ دی مهرشهر بیرجند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: مدتی است که میدان بار مرکزی بیرجند افتتاح شده و سبب تردد زیاد خودروهای سبک و سنگین در بلوار ۹ دی شده است.

وی با بیان اینکه در این مکان تنها یک شانه بلوار آسفالت است، تصریح کرد: تردد نیز فقط  از همین قسمت انجام می‌شود.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه خطر به شدت در کمین جان همشهریان است، خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه قول استاندار در خصوص خط تلفن و طرح فاضلاب فراموش شده و مشکلاتی را برای ساکنان این محل ایجاد کرده است.

خبرنگار ما برای حل مشکل اهالی مهرشهر بیرجند مکاتبه‌ای به شماره نامه ۳۵۴ در تاریخ ۱۵ دی‌ماه جاری به شهرداری بیرجند داشته است که بعد از گذشت ۲۰ روز جوابی دریافت نکرده است.

:::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از: زهرا محمدی

::::::::::::::::::::::::::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =