وعده‌های دست‌نیافتنی برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی در نایبند طبس

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از کمک‌های بلاعوض سازمان ملل به کمک به حفظ یوزپلنگ ایرانی خبر می‌دهد که البته تاکنون محقق نشده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، یوزپلنگ یکی از گربه‌سانان ارزشمند است که در گذشته بیشتر در آفریقا، شبه قاره هند و آسیا زندگی می‌کرد ولی روز به روز تعداد آنها در قاره آسیا رو به کاهش گذاشته و امروز تنها در ایران دیده می‌شود.

این جانور به آسانی از دیگر گربه‌سانان تشخیص داده می‌شود چرا که روی بدن او خال‌هایی وجود دارد و همچنین دارای بدنی باریک و کشیده، سر کوچک، چشم‌های بالا قرار گرفته و گوش‌های کوچک و تا حدودی پهن است.

یوزپلنگ‌ها اغلب در اوایل بامداد و غروب آفتاب به سراغ شکار می‌روند و این در حالی است که سایر گربه‌سازان شب را برای شکار خود انتخاب می‌کنند.

یوزپلنگ ایرانی بیشتر در تپه ماهورها، بیابان‌ها و دشت‌های پهناور و باز کشورمان زندگی می‌کند چراکه در این مناطق باران کم باریده و دارای پوشش گیاهی مناسب مانند گز، تاغ، قیچ و درمنه است که شکار را برای یوزها آسان می‌کند.

پوشش گیاهی موجود در دشت‌ها و بیابان‌های کشور همچنین زیستگاه حیواناتی مانند آهو، خرگوش و گوسفندهای وحشی است که غذای مورد علاقه یوزپلنگ را تشکیل می‌دهند و همین امر نیز سبب انتخاب این مکان‌ها برای یوزها شده است.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده در حال حاضر یوزپلنگ آسیایی یا همان یوز ایرانی بیشتر در کویر مرکزی ایران در مناطقی مانند نایبندان طبس، توران، دره انجیر یزد، سیاهکوه یزد، راور کرمان، میاندشت، عباس‌آباد نائین، کالمند مهریز و بافق دیده می‌‌شود.

حفاظت از محیط زیست و همچنین حفاظت از جانوران به ویژه یوز ایرانی که در حال انقراض است می‌تواند یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ایران باشد که منبع درآمدی خوبی برای جوامع محلی هر منطقه باشد.

همان‌گونه که پیش از این بیان شد نایبندان طبس که یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی است، یکی از محل‌های زندگی یوز ایرانی شناخته شده که طبق بررسی‌های به عمل آمده با وجود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت تنها ۱۰ قلاده یوزپلنگ در آن دیده شده است.

معاون نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌ ‌زیست خراسان جنوبی در ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری گفت: منطقه حیات‌وحش نایبندان بزرگ‌ترین پناهگاه حیات‌وحش ایران بوده که یوزپلنگ آسیایی در آن زندگی می‌کند.

بهمن مودی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات ما برای حفاظت از این‌گونه در حال انقراض نصب دوربین‌های تله‌ای در منطقه است، عنوان داشت: این دوربین‌ها خاصیت این را دارند که اگر حیوانی از جلوی آن رد شوند از آن عکس بگیرند.

به گفته وی با تحلیل این عکس‌ها احتمال زیست ۱۰ قلاده یوز ایرانی در منطقه نایبند طبس وجود دارد.

معاون نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌ ‌زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: در گذشته حدود ۵۰ دوربین تله‌ای در این منطقه نصب بود که مربوط به انجمن ملی حفاظت از یوز ایرانی بود و در نیمه دوم سال گذشته به دلیل نیاز آن در جای دیگر این دوربین‌ها از استان گرفته شد.

مودی، کمبود اعتبار را بزرگ‌ترین مشکل پیش روی محیط‌‌بانان برای حفاظت از یوز ایرانی دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به گستردگی منطقه نایبندان حدود ۵۰ دوربین تله‌ای برای دوربین‌گذاری تمام مناطق نیاز داریم که اطلاعات یوز و طعمه او را بدهد که نصب این دوربین‌ها به ۷۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی به اجرای طرح ملی حفاظت از یوز ایرانی در منطقه نایبندان طبس اشاره کرد و افزود:  این طرح با حمایت سازمان ملل برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در کل کشور انجام می‌شود اما خراسان جنوبی از لحظه‌ای که منطقه نایبندان را تحویل گرفته هنوز یک ریال اعتبار از محل این طرح دریافت نکرده است.

مودی بیان کرد: با این ‌وجود در قالب این طرح کمک‌های فنی خوبی در سال‌های گذشته به استان شد که یکی از آنها نصب دوربین تله‌ای بود که آن هم در نیمه دوم سال گذشته پس گرفته شد.

با این وجود مردم خراسان جنوبی نگران انقراض نسل این حیوان کمیاب هستند و در این رابطه اعتراضات خود را بیان می‌کنند.

یکی از شهروندان طبسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در ماه گذشته در روز جهانی یوزپلنگ نماینده مقیم سازمان ملل در ایران عنوان کرد: برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی سازمان ملل تاکنون ۲ میلیون دلار به ایران کمک بلاعوض کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد محدودی تله دوربین در منطقه نایبند نصب شد، تصریح کرد: مناطقی که در ایران محل زندگی یوزپلنگ شناسایی شده است بسیار محدود است.

این شهروند طبسی یادآور شد: اینجا این سئوال مطرح می‌شود که آیا مبلغی بالغ بر ۷ میلیارد تومان فقط صرف خرید تله دوربین شده و دولت خودمان هیچ اعتباری برای حفاظت از این جانور کمیاب تاکنون هزینه نکرده است؟!

وی از مسئوولان پرسید آیا شما موفق به دریافت سهمی از این ۲ میلیون دلار برای نایبند نشده‌اید و اگر هم شده‌اید چرا محیط بانی دیهوک که می‌تواند سهم عمده‌ای در حفاظت از یوزپلنگ منطقه داشته باشد بعد از سالها همچنان نیمه کاره باقی مانده است؟!

این شهروند طبسی خطاب به مسئوولان این شهرستان گفت: در تمام ایران مناطق محدودی محل زندگی یوزپلنگ شناسایی شده است درخواست داریم پیگیری کنید آیا از ۲ میلیون دلار کمک سازمان ملل سهم یوزپلنگ‌های منطقه نایبندان پرداخت شده است؟!

مسئوولان باید به وعده‌هایی که می‌دهند پایبند باشند و در راستای تحقق آن تمام توان خود را به کار گیرند تا مردم امیدوار شوند.

:::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از: زهرا محمدی

::::::::::::::::::::::::::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + ده =