شناسایی ۱۰۰ درصدی معلولان روستایی برای اجرای برنامه CBR در بیرجند

رئیس اداره بهزیستی بیرجند گفت: در طول فعالیت یازدهم تاکنون ۱۰۰ درصد معلولان روستایی این شهرستان در راستای اجرای برنامه CBR شناسایی شده‌اند.

حسن شرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: یکی از بخش‌های فعالیت بهزیستی بخش مشارکت‌ها است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون میزان مشارکت‌های بهزیستی بیرجند ۷۲ میلیارد و ۵۰۳ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۱۴۰ ریال بوده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه قبل از سال ۹۲ به میزان ۲۳ میلیارد و ۷۶ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۷۱ ریال بوده است.

رئیس اداره بهزیستی بیرجند با بیان اینکه مراکز شبه خانواده، مددکاری، مهدکودک‌های روستایی و شهری، مراکز مشاوره غیردولتی و موسسات زیرمجموعه‌های حوزه اجتماعی هستند، گفت: از سال ۹۲ تاکنون تعداد مراکز شبه خانواده بهزیستی این شهرستان چهار مرکز، مددکاری دو مرکز، مهدکودک شهری ۵۷ مرکز، مهدکودک روستایی ۱۳ مرکز، ۱۱ مرکز مشاوره غیردولتی و ۳۸ مؤسسه فعال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته همه این مراکز افزایش یافته‌اند.

شرفی تـأسیس مرکز تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهید فیاض‌بخش بیرجند را از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در حوزه مدیریت بهزیستی این شهرستان در طول مدت فعالیت یازدهم دانست و افزود: این مرکز با هدف نظارت مؤثر و مستمر بر مراکز غیردولتی تحت نظارت، نیازسنجی خدمات در مناطق مختلف شهری و روستایی، پایش خدمات ارائه شده و ارزشیابی آنها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تأسیس و راه‎اندازی خانه امن ویژه زنان و دختران برای نخستین‌بار در خراسان جنوبی و در بیرجند و افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی و سلامت اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز و حاشیه با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش مردمی در راستای کاهش و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی به صورت پایگاه‌های دائمی ثابت و سیار از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بهزیستی بیرجند بوده است.

رئیس اداره بهزیستی بیرجند یادآور شد: افزایش چشمگیر ایجاد مراکز غیردولتی و خصوصی در زمینه‌های مختلف با هدف کاهش تصدی‌گری و ایجاد فضای رقابت در ارائه خدمات مناسب و مطلوب از دیگر اقدامات بهزیستی بیرجند از سال ۹۲ تاکنون به شمار می‌رود.

شرفی از افزایش ۲۰۰ درصدی مشارکت مردمی در حمایت‌های اجتماعی جامعه هدف به صورت گروه‌های داوطلب همیار آموزشی، پزشکی، حقوقی و مهندسی، مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی و ساخت و تعمیر مسکن و سایر موارد خبر داد و گفت: این افزایش از سال ۹۲ تاکنون اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه برنامه CBR(توانبخشی مبتنی بر خانواده) از جمله برنامه‌های بهزیستی برای معلولان روستایی است، گفت: در طول فعالیت دولت یازدهم تاکنون ۱۰۰ درصد معلولان روستایی در راستای اجرای این برنامه شناسایی و برای ارائه خدمات مورد نیاز جامعه هدف روستایی به سمت مؤسسات مردم نهاد در این زمینه با استفاده از تسهیلگران محلی روستایی و هزینه‌کرد مشارکت مردمی روستا برای جامعه هدف هما روستا سوق داده شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی بیرجند خاطرنشان کرد: فعال شدن کارگاه‌های تولیدی معلولان در قسمت خواهران با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و همکاری بازاریابی بخش خصوصی از دیگر فعالیت‌های این مدیریت در دولت تدبیر و امید بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + بیست =