خطبه فدک، بزرگترین میراث حدیثی حضرت فاطمه(س) است

گروه معارف: مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند گفت: خطبه فدک بزرگترین میراث حدیثی حضرت فاطمه(س) است که شرح‌های زیادی به زبان فارسی و عربی بر آن نوشته شده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام حسین سابقی مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند، در جمع معرفت‌جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان‌جنوبی گفت: به ارتباط با اهل بیت(ع) و امام شناسی چهار نوع نگاه می‌توان داشت.

وی اظهار کرد: یک نگاه، نگاه تاریخی و بررسی زمانه‌ای است که معصومین(ع) در آن زندگی می‌کرده اند که این روش می‌تواند در مقوله امام شناسی تا حدی به انسان کمک می‌کند و کتاب‌های بسیاری نیز در این زمینه نوشته شده است.

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند بیان کرد: دومین نوع نگاه به ائمه(ع) و بزرگان دین، نگاه به فضائل معنوی و مناقب معصومین(ع) است که بخشی از روایات نقل شده به بیان این فضائل اختصاص یافته است.

سابقی ادامه داد: سومین نوع نگاه به ائمه(ع) معصومین(ع)، توجه به مظلومیت‌ها و مصیبت‌های وارد آمده بر  اهل بیت(ع) است که این نوع نگاه در مجالس مذهبی و عزاداری‌های ما بسیار به آن توجه می شود.

وی افزود: بیان مصیبت‌های اهل بیت(ع) هر چند لازم و ضروری است ولی پرداخت بی‌ضابطه و بدون توجه به برخی از اصول و قواعد و کم و زیاد کردن آن موجب می‌شود که از این جهت شاهد برخی از آسیب‌ها باشیم.

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند بیان کرد: نگاه چهارم به اهل بیت(ع) توجه به معارف معصومین(ع) است که این نوع نگاه بسیار حائز اهمیت است و به ویژه برای سبک زندگی محبان اهل بیت(ع) مهم ارزیابی می‌شود.

سابقی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد درباره زندگی حضرت فاطمه(س) در زمینه دریافت معارف ایشان کم‌کاری شده است، ادامه داد: از جنبه دیگر عمر کوتاه ایشان و برخی شرایط دیگر موجب شده احادیث کمی از این بانوی بزرگ داشته باشیم.

وی گفت: مهمترین میراث حدیثی حضرت فاطمه(س) خطبه فدکیه است که شر‌ح‌های بسیاری به زبان عربی و فارسی بر آن نوشته شده است که یکی از این شرح‌ها را آیت الله مصباح یزدی نوشته‌اند که رساترین دادخواهی نام دارد.

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) گفت: مولا در حدیثی در نهج‌البلاغه می‌فرماید: انسان‌هایی که خالق در نگاه آنان عظیم جلوه کند، خلق در چشم آنان صغیر و کوچک می‌شود.

سابقی یادآور شد: صغیر بودن خلق در نگاه انسان به معنای تحقیر کردن دیگران نیست، بلکه به این معنا است در هدف‌گذاری زندگی نظر و رضایت خالق بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =