کلاس‌های اخلاق حوزه، زمینه‌ساز رشد معنوی طلاب

گروه معارف: بی‌شک یک طلبه مفاهیم دینی را برای انتقال آن به دیگران می‌آموزد و باید به این نکته توجه داشت که بهترین راهکار انتقال مفاهیم دینی به دیگران اخلاق است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، تاریخ حوزه را که بخوانی، بی‌شک یکی از بخش‌های پرافتخار آن کلاس‌های اخلاق است، کلاس‌های اخلاقی که در آن شخصی چون علامه طباطبایی در محضر آیت الله سید علی قاضی می نشست و درس اخلاق و عرفان فرا می‌گرفت.

همین نفس پاک استاد اخلاق بود که از طلبه شخصیتی می‌ساخت که ملجاء و پناهگاه مردم و مورد اطمینان آنان می‌شد، چرا که جامعه در این طلبه مردم‌داری، صداقت و ایمان را می‌دیدند. اما سؤال این جا است که آیا این کلاس‌های اخلاق در حوزه‌ها و به ویژه حوزه خراسان‌جنوبی ادامه دارد؟ و چقدر از طلاب و اساتید حوزه از کلاس‌های اخلاق استقبال می‌کنند

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در این‌باره گفت: اخلاق از دو بخش نظری و عملی تشکیل می‌شود که در بخش نظری سر و کار طلبه و یا علاقه‌مند به بحث اخلاق با کتاب است.

طلبه باید مفاهیم اخلاق نظری را بداند

وی اظهار کرد: طبیعی است که طلبه باید در قالب کتاب و تدریس استاد مفاهیم اخلاق نظری چون تفاوت عزت نفس و غرور، تواضع با ذلت و… را بداند چرا که برداشت غلط از این واژه‌ها و مفاهیم فرد را در مسیر تزکیه دچار مشکل می‌کند.

کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان‌جنوبی ادامه داد: اما بحث دیگر موضوع اخلاق عملی است و طلبه در کنار اینکه جدول ضرب‌های حوزه چون فقه، صرف و نحو، اصول و منطق را فرامی‌گیرد، درس اخلاق عملی را نیز می‌آموزد.

نخعی‌پور بیان کرد: اخلاق عملی را هیچگاه نمی‌توان با کتاب و تدریس آموزش داد و اگر وقتی سخن از کلاس اخلاق می‌زنیم، مقصود اخلاق عملی است، این درس هیچ‌گاه نباید جزو دروس فوق العاده حوزه باشد .

اخلاق، بهترین ابزار انتقال مفاهیم دینی به دیگران است

وی اظهارکرد: طلبه مفاهیم دینی را برای انتقال آن به دیگران می‌آموزد و باید به این نکته توجه داشت که بهترین راهکار انتقال مفاهیم دینی به دیگران اخلاق است.

حجت‌الاسلام هادی شهاب مدیرگروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند نیز در این رابطه گفت:  در چند دهه اخیر ضرورت‌هایی موجب شد که روحانیت بیش از گذشته وارد عرصه اجتماع و سیاست شود و همین مقوله زمینه این مسئله را به وجود آورد که نسبت به ابعاد دیگر چون کلاس‌های اخلاق در حوزه توجه کمتری شود.

طلبه زمانی تأثیرگذار می‌شود که از اخلاق بهره برده باشد

وی اظهار کرد: در حالی که اخلاق پایه و اساس است چرا که زمانی می‌توانیم در مقوله‌ای در جامعه تأثیر بگذاریم  که قبل از آن خودمان از آن بهره برده باشیم.، چنان که حضرت امام(ره) فرمود قبل از اینکه جامعه به سراغ شما بیاید خود را بسازید.

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند ادامه داد: امروزه اخلاق در جامعه  آسیب دیده است و اگر بپذیریم که علماء و روحانیت بر جامعه تأثیرگذار است شاید بخشی از این کمرنگ شدن اخلاق در جامعه به کمرنگ شدن کلاس‌های اخلاق در حوزه برگردد.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت: وقتی یک نفر از لحاظ علمی رشد کرده ولی نتواند بر وجدانش و رفتارش کنترل داشته باشد بیش از دیگران به جامعه آسیب می‌زند.

عالم بدون تزکیه نفس به جامعه آسیب می‌زند

وی اظهار کرد: در حوزه و روحانیت نیز وضعیت همین‌گونه است، اگر یک روحانی پایه‌های تحصیلی و مقاطع را سپری کند ولی در حوزه اخلاق و تزکیه کار نکرده باشد بی‌شک آسیب زا و خطرناک خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی یادآور شد: این نکته قابل ذکر است که هر هفته کلاس اخلاقی آیت الله عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، در بیرجند برگزار می‌شود.

حکیمه بهمن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =