بقعه امامزادگانی از نسل پاکان در شهر تاریخی تون

گروه اجتماعی: بارگاه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم (ع) واقع در شهر باستانی تون و در فاصله اندکی از مسجد جامع و در جوار این بزرگراه باعث جذب مسافران زیادی می‌شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، آستان امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم (ع) از بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی در شهرستان فردوس، مرکز شهر واقع شده است و سالیانه زائران زیادی را جذب می‌کند.

شهر فردوس تا بیرجند مرکز خراسان جنوبی ۱۹۵ کیلومتر فاصله دارد. بارگاه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم (ع) واقع در شهر باستانی تون و در فاصله اندکی از مسجد جامع و در جوار این بزرگراه باعث جذب مسافران زیادی می‌شود.

بقاع این امام‌زادگان را به عنوان یکی از مهم‌ترین بقاع متبرکه استان خراسان‌جنوبی تبدیل کرده است. به لحاظ اهمیت تاریخی بنا در فهرست آثار ملی کشوربه ثبت رسیده و باستان‌شناسان میراث فرهنگی و گردشگری این بنا را مربوط به دوره تیموریان می‌دانند.

کارشناسان و مورخان نقل می‌کنند که موسیو آندره‌گدار معمار و باستان شناس فرانسوی که در سال ۱۳۰۵ شمسی از فردوس بازدید می‌کند آن را به دوره تیموریان نسبت می‌دهد.

همچنین میرزا خانلرخان اعتصام الملک به سال ۱۲۹۴ در دوره ناصرالدین شاه در سفر به تون در سفرنامه‌اش می‌نویسد: در شهر تون بقعه‌ای هست که در آن دو امام زاده از اولاد حضرت موسی بن جعفر (ع) مدفونند.

بر فراز بقعه گنبدی قرار دارد که بلندی آن از سطح بام ۷ متر است. در گذشته در زیر بقعه امام زاده سردابه‌ای قرار داشت که به هنگام بازسازی به آن برخورد گردید و قسمتی از آن را خراب کردند و قسمتی هنوز باقی است.

همچنین محمد معصوم شیرازی متوفی به سال ۱۳۴۴ هجری نیز می‌گوید: در میان قلعه بقعه امام‌زاده‌ای است نامش سلطان محمد و دیگری می‌گویند نواده حضرت رضا (ع) می‌باشد (طرایق الحقایق ج۳ ص ۷۱۵) .

شماره حساب برای کمک به بقاع متبرکه امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم ۰۲۰۱۲۶۸۴۶۰۰۳ و شناسه واریز آن ۹۳۰۰۴۲۸۳۱۸۸ می باشد و قابل واریز در کلیه شعب بانک ملی و صندوق قرض الحسنه راسخون در سراسر کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 13 =