دست خالی از خراسان جنوبی برنگردید

گروه اجتماعی: خراسان جنوبی سوغاتی های ارزشمندی دارد که بر اساس نظر کارشناسان و متخصصین تغذیه برای سلامت جسم انسان نیز تأثیر گذار است و از این منظر وقتی این سوغاتی ها را برای عزیزانتان تهیه می کنید نشان می دهد چقدر سلامتی آنها برای شما مهم است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)از خراسان جنوبی، اگر مسافرید و مهمان مردم خراسان جنوبی هستید، به شما توصیه می کنیم دسته خالی از خراسان جنوبی به شهر و زادگاه خود برنگردید و حتما از سوغاتی های این دیار برای عزیزان خود ببرید.

خراسان جنوبی سوغاتی های ارزشمندی دارد که بر اساس نظر کارشناسان و متخصصین تغذیه برای سلامت جسم انسان نیز تأثیر گذار است و از این منظر وقتی این سوغاتی ها را برای عزیزانتان تهیه می کنید نشان می دهد چقدر سلامتی آنها برای شما مهم است.

در این نوشتار قصد داریم برخی از سوغاتی ها و محصولات خراسان جنوبی را معرفی کنیم تا اگر قصد خرید هدایایی از این منطقه داشتید، بدانید که باید چه چیزهایی را از بازار تهیه کنید و سراغ چه مغازه هایی بروید.

زعفران، گرانقیمت ترین ادویه جهان

دست خالی از خراسان جنوبی برنگردید

یکی از مهمترین محصولات خراسان جنوبی که به عنوان سوغاتی نیز خریداری می شود زعفران است که به عنوان طلای سرخ شناخته می شود، خاک این منطقه مساعد برای کشت زعفران است و از این جهت اکثر کشاورزان خراسان جنوبی از کشت این محصول غافل نیستند.

اما با این وجود شهرستان قائن در خراسان جنوبی بیش از سایر مناطق به کشت محول استراتژیک زعفران که به طلای سرخ نیز شناخته شده، شهرت دارد و مرغوبیت آن در تمام خراسان بزرگ و حتی کشور زبانزد همگان است.

زعفران را خیلی ها همراه با چای دم کرده و مصرف می کنند و برخی نیز برای تزئین روی برنج در مهمانی ها استفاده می کنند. ته دیگ زعفرانی هم که جای خود را دارد. زعفران طبع گرم دارد و البته بسیار نشاط آور است.

گل زعفران بسیار زیبا است و زمین هایی که در آن زعفران کشت می شود در فصل برداشت محصول ( اواخر پاییز، اوایل زمستان) بسیار زیبا است و سوژه بسیار خوبی برای عکاسانی است که به دنبال ثبت تصاویر زیبا هستند.

زرشک، از غنچه‌های زرد تا محصولی گیلاسی‌رنگ

دست خالی از خراسان جنوبی برنگردید

زرشک نیز از جمله محصولاتی است که در خراسان‌جنوبی بسیار کشت می‌شود و از این جهت بسیاری از افرادی که به قصد سفر به خراسان‌جنوبی می‌آیند از این منطقه زرشک تازه و یا خشک شده به شهر خود می‌برند.

انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه‌دادن بوته زرشک است. غنچه‌های زردرنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند. گفتنی است بر اساس آمار استان خراسان‌جنوبی با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیر کشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را به دنیا دارد.

زرشک دارای مزاج سرد و خشک است و همچنین از این محصول به عنوان تسکین‌دهنده صفرا و خون و حرارت معده وکبد و تقویت‌کننده قلب یاد می‌شود. کارشناسان بیان می‌کنند که جویدن برگ زرشک باعث محکم شدن لثه و دندان می‌شود.

عناب، میوهای زیتونی شکل با خواص دارویی شگفت‌انگیز

دست خالی از خراسان جنوبی برنگردید

عناب میوه‌ای زیتونی شکل ولی به رنگ قرمز است که در خراسان‌جنوبی بسیار یافت می‌شود و از جمله سوغاتی‌های شناخته شده این دیار است. عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و درخچه کوچک آن برگ‌های کوچک سبز رنگ و بدون کرک دارد.

میوه عناب ابتدا سبز رنگ بوده و پس از رسیده شدن به رنگ قرمز درمی‌آید و پس از مدتی که از چیده شده آن می‌گذرد، چروک می‌خورد. مزه عناب شیرین است و بر اساس نظر کارشناسان دارای خواص دارویی ارزشمندی است.

عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود، استفاده می‌کنند. همچنین عناب خونساز، ملین و دارای لعاب بسیار است و استفاده از مغز این میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌شود.

از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان استفاده می‌شود. این میوه باعث ازدیاد ویتامینkدر خون می‌شود و خون را سفت می‌کند و از این جهت بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند، از مصرف آن پرهیز کنند.

صنایع‌دستی، کار دست کویرنشینان پرتلاش

دست خالی از خراسان جنوبی برنگردید

سوغات خراسان‌جنوبی، تنها محصولات کشاورزی و استراتژیک آن نیست بلکه اگر سری به بازارچه‌هایی که به بهانه نوروز در خراسان‌جنوبی برپا شده بیندازیم، صنایع‌دستی ارزشمندی را خواهیم دید که کار دست کویر نشینان پرتلاش است.

گلیم‌، انواع قالیچه (شامل قالیچه با نقوش کاجی، جنگلی، گلدانی و..)، جاجیم (شامل انواع زیرانداز، روفرشی، روپشتی،انواع کیف و ساک‌دستی) و رودوزی‌های سنتی( شامل سرمه‌دوزی، پیله دوزی، ابریشم‌دوزی و.) از جمله صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی است.

مسگری نیز در خراسان جنوبی کم و بیش رونق دارد و جزو صنایع دستی این منطقه محسوب می شود. ساخت انواع دیگ های مسی، انواع ظروف و ملاقه، آبپاش از جمله چیزهایی است که مسگران خراسان‌جنوبی تهیه می‌کنند.

همچنین در این منطقه سفال‌گری نیز جایگاه خاصی دارد و به عنوان سوغات نیز می‌توان از بازارها و بازارچه‌های خراسان‌جنوبی انواع گلدان، کوزه و کاسه سفالی تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پانزده =