آداب سفر از منظر دین

گروه اجتماعی: عضو فرهنگی شورای شهر بیرجند گفت: خداوند در قرآن کریم از انسان‌ها خواسته است به سیر و سیاحت در روی زمین بپردازند.

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: انسان نیز برای عمل به این توصیه قرآن باید حرکتی را شروع کرده و روی زمین گردش کند که این سیر و سفر در روی زمین می‌تواند سیر فیزیکی یا سیر فکری باشد.

وی ادامه داد: از فوائد این سیر و سیاحت، این است که انسان تجدید روحیه می‌کند و به نشاط و شادابی می‌رسد. از دیگر فوائد سفر، آشنایی انسان با محیط‌های مختلف، آگاهی و ارتباط با تمدن‌ها و آداب و رسوم و ملیت‌های مختلف است.

وی بیان کرد: علاوه بر این انسان در سفر می‌تواند با پدیده‌ها و آثار خداوند آشنا شود و به این وسیله به حکمت و قدرت و عظمت پروردگار پی می‌برد و در نتیجه معرفت و ایمان بیشتر نسبت به خداوند پیدا ‌کند.

عضو فرهنگی شورای شهر بیرجند اظهار کرد: سفر آدابی دارد از جمله آنکه انسان در ابتدای سفر، قصد غربت کند و نیت کند که برای رضای خدا و خدمت به خلق خدا سفر می‌کند.

عبدالرزاق‌نژاد افزود: فراهم‌آوردن توشه لازم برای سفر و همکاری با همراهان در امورات سفر از جمله دیگر آداب سفر است. علاوه بر این در طول سفر، باید از روحیه گذشت برخوردار باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در طول سفر، انسان باید از روحیه گذشت برخوردار باشد و با همراهان و مردمی که در سفر با آن‌ها برخورد می‌کند، اخلاق نیکو داشته باشد. همچنین باید وسایل مورد نیاز سفر را با خود همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: انسان در طول سفر، اگر می‌خواهد از زمینی استفاده کند، باید رضایت مالک را جلب کند و به این امر توجه داشته باشد که ورود به ملکی بدون رضایت مالک، گناه بزرگی است.

عبدالرزاق‌نژاد تصریح کرد: همچنین در سفر، بهتر است تربت سیدالشهدا(ع) را با خود داشته باشد که این زمینه‌ای برای یاد اهل بیت(ع) در طول سفر فراهم می‌آورد و هم تذکر و تلنگری برای ادای فرائض در سفر است.

وی اظهار کرد: چه خوب است که سفر تفریحی خود را معنوی کرده و در اوقات نماز توقف نمود و به ادای این فریضه واجب مقید بود. در این صورت سفر، هم تفریحی و هم معنوی خواهد بود و برکات زیادی خواهد داشت.

عضو فرهنگی شورای شهر بیرجند با بیان اینکه توجه به نعمات خداوند در طبیعت، موجب افزایش ایمان و معرفت انسان‌ می‌شود، افزود: انسان باید سعی کند در گردش طبیعت، همواره به یاد خالق طبیعت بوده و به عظمت، قدرت و حکمت خداوند در طبیعت توجه کند.

عبدالرزاق‌نژاد ادامه داد: توصیه می‌شود در طول مسیر انسان سعی کند نظافت طبیعت را حفظ کند و ضمن حفظ زیبایی طبیعت، از بیماری‌ها جلوگیری کند.

وی یادآور شد: در پایان سفر، انسان در حد بضاعت خود می‌تواند از سوغات محل و هنرهای دستی شهرهای مختلف تهیه کند و برای خویشاوندان خود به عنوان سوغات بیاورد چرا که این سوغات می‌تواند بین خویشاوندان، ایجاد محبت و دوستی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 6 =