کال جنی طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد

بیرجند- کال جنی طبس به شماره ۳۵۰ در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: کال جنی در فاصله حدود ۲۷ کیلومتری شمال غربی شهر طبس در دامنه غربی رشته کوه شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان قرار گرفته که نواحی شمالی آنرا زهکشی نموده و آب مورد نیاز تعدادی از روستاهای این بخش را تأمین می کند.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: این رودخانه با عبور از حاشیه روستای زیبای ازمیغان شرایط ویژه آب و هوایی ای را بوجود آورده که در آن منطقه برنج در کنار خرما و مرکبات کشت می شود. این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است.

وی بیان داشت: نام کال جنی احتمالاً به علت وجود صداهای رعب انگیزی که به جهت پیچیدن باد در حفره های متعدد اطراف دره بوجود می آید و یا اشکال فرسایشی مختلف در رسوبات کنگلومرایی- ماسه سنگی دیواره رودخانه  با پیچ و خم های متعدد است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه طول مسیر کال جنی ۹ کیلومتر است،  گفت: فرسایش شدید بستر رودخانه سبب ایجاد پرتگاههایی به عمق حدود ۵۰ متر در دیواره ها و در رسوبات آبرفتی شده بطوریکه حتی نهشته های نئوژن که بصورت دگرشیب در زیر آنها قرار گرفته است نیز رخنمون یافته اند.

ملکوتی افزود: حفاظت و نگهداری از این اثر طبیعی ارزشمند و منحصر به فرد پس از ثبت آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همکاری همه جانبه دستگاههای ذیربط و گردشگران را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 18 =