تاکید قرآن بر مثبت‌نگری/ عدم شناخت صحیح از آموزه‌های دینی؛ عامل سوءظن

گروه اجتماعی: این کارشناس مذهبی در خراسان جنوبی گفت: شاید بتوان گفت عامل بزرگ بدبینی و سوءظن عدم شناخت صحیح از آموزه‌های دینی است که این از ضعف ایمان نشأت می‌گیرد.

حجت الاسلام سیدحسن سیدی یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، گفت: با توجه به اجتماعی زندگی کردن انسان‌ها، ضرورت دارد سبک درست زیستن را بیاموزیم و نگاهمان به زندگی بگونه‌ای باشد که هم خودمان آسیب نبینیم و هم به دیگران آسیب نرسانیم.

وی افزود: مثبت‌نگری به زندگی همان خوش‌بینی است و ضد بدگمانی و سوءظن است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید توجه کرد که خداوند خیر مطلق است و همه عالم را بسیج کرده و همه خیرات عالم را برای انسان دیده و خیر انسان‌ها را می‌خواهد، اظهار کرد: قرآن بارها توصیه می‌کند برای سعادت و آسایش و آرامش، خویشتن خوش بین باشید و از سوء‌ظن و گمان بد پرهیز کنید، چراکه برخی گمانهای بد گناه است.

سیدی افزود: خداوند با ارسال رُسل و کتب آسمانی و در رأس همه قرآن کریم چگونه نگاه کردن و مثبت نگاه کردن به زندگی را برای همه مهیا کرده است.

وی ادامه داد: انسان‌هایی که با دید مثبت به زندگی نگاه می‌کنند از لحاظ روحی و روانی و آرامش موفق هستند، هم برای خود و هم برای اطرافیان، برعکس آنان که با دید منفی و بدبینانه به زندگی نگاه دارند همیشه در اضطراب و نگرانی هستند و اولین ضربه و صدمه را به سلامتی روح و جسم خود وارد می‌کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: شاید بتوان گفت عامل بزرگ بدبینی و سوءظن عدم شناخت صحیح از آموزه‌های دینی است که این از ضعف ایمان نشأت می‌گیرد.

سیدی افزود: عدم توکل به خدا، حسادت، تکبّر، ظاهربینی، عدم اعتماد، عدم استقلال شخصیتی و تنبلی در برخی انسان‌ها از جمله عوامل منفی‌نگری و بدبینی است.

وی، تقویت ایمان و توکل به خدا، انجام عبادات واجبه و مستحبات و استمداد از خداوند متعال، فاصله گرفتن از افراد و دوستان منفی نگر و بدبین و مشورت، دوستی و رفت و آمد با اشخاص مومن و مثبت‌نگر را از جمله راهکارهای درمان بدبینی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =