تئاتر کودکان و نوجوانان نیازمند سرمایه گذاری است

طبس- پیشکسوت تئاتر خراسان جنوبی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ما نیازمند تئاتر هستند، گفت: کانون فرهنگی و پرورشی فکری کودکان و نوجوانان باید روی تئاتر کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری کند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، حسین ابراهیمی در همایش بزرگداشت تئاتر در طبس گفت: تئاتر ما در خراسان جنوبی نوپاست و برای فراگیرشدن آن باید همه دست به دست هم دهیم و همه ی آنچه را که لازم است بکار ببندیم تا این امر محقق شود.

وی افزود: قطعا ما در خراسان جنوبی، پتانسیل های بسیار خوبی در حوزه ی تئاتر داریم اما این پتانسیل ها نیازمند به فضا، امکانات و شرایط مطلوبی است تا هنرجویان ما بتوانند کار کنند، تولید کنند و تئاتر را به جایگاه واقعی خود در استان برسانند.

ابراهیمی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر ما نیازمند مخاطب هستیم، دوستان ما باید در حوزه شناخت مخاطب تلاش کنند و بدانند در شهرستانی مانند طبس، چه نوع آثاری با اقبال بیشتری مواجه می شوند و روی آن ها سرمایه گذاری کنند.

این کارگردان تئاتر خراسان جنوبی گفت: در حوزه ادبیات نمایشی ما نیازمند این هستیم که حتما نیروهایی در این حوزه آموزش ببینند و بتوانند درام مورد نیاز تئاتر را تولید کنند، همچنین مسئولان باید در کنار هنرمندان باشند و از آنان حمایت کنند چه به لحاظ مالی، چه به لحاظ فضاهای نمایشی، همچنین برای شهری مانند طبس ما حداقل ۲ الی ۳ سالن تئاتر نیاز داریم و بازیگران تئاتر برای تمرین به پلاتو احتیاج دارند.

وی افزود: با توجه به بضاعتی که هنرجویان تئاتر در طبس دارند، قطعا تئاتر روز به روز بهتر خواهد شد.

ابراهیمی با بیان ینکه ما باید توقعاتمان را به تناسب امکاناتمان تنظیم کنیم، گفت: ما نمی توانیم از استان نوپایی همچون خراسان جنوبی توقع داشته باشیم تا همپای سایر استان ها حرکت کند، اما این آرزو دور از دسترس نیست و من دهه آینده را دهه رشد و شکوفایی تئاتر خراسان جنوبی می دانم.

وی با اشاره به اشکال مختلف تئاتر گفت: تئاتر به لحاظ محتوا و شکل اجرایی، دارای تنوع است و می تواند تمام اشکال را در هم تلفیق کند؛ می تواند صرفا محتوای دینی، یا حماسی، اجتماعی، طنز و غیره داشته باشد و در نهایت این سلیقه کارگردان، نویسنده و گروه است که محتوا را تایید می کند.

ابراهیمی با تاکید بر مطالعه ی ویژگی ها و سلایق مخاطبان گفت: هنرمندان در طبس باید ببینند چه نوع نمایشی بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد و گاهی ممکن است نوگرایی به مخاطب آسیب برساند و او را دفع کند و لازم است با احتیاط در این زمینه عمل شود و خوب مخاطب شناسی شود.

جای خالی صندلی های سینما را تئاتر پر می کند

وی عنوان کرد: تئاتری که دارای پیچیدگی باشد، ممکن است مورد پسند مخاطب عام ما نباشد، اما این مسئله نباید باعث شود که تماماً روی بیاوریم به کارهایی که سبک هستند و برویم به سمت و سوی جُنگ ها که البته در جای خودش باید باشد؛ اما اینکه همه فقط همان ها باشد، آینده ی تئاتر را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ما نیازمند تئاتر هستند،اظهارکرد: تئاتر در مدارس باید بصورت قوی اجرا شود، کانون فرهنگی پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید روی تئاتر کودکان و نوجوانان ما سرمایه گذاری کند؛ ما حتی برای کارگرانمان می توانیم تئاتر ویژه داشته باشیم.

استاد و کارگردان تئاتر خراسان جنوبی افزود:با استفاده از تئاتر حماسی می توانیم حماسه های تاریخی کشورمان را منعکس کنیم و این ها همه با هم می توانند یک تئاتر خوب را بیافریند و امیدوارم به زودی این اتفاق حادث شود.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکر می کنید تئاتر می تواند صندلی های خالی سینما در شهرستان ها را پر کند، گفت: تئاتر ارتباط تنگاتنگی بین گروه اجرا کننده و مخاطبین برقرار می کند و می تواند رابطه عاطفی و حسی خوبی در اجرا شکل بدهد و اگر در شهرهای کوچک به دلایل مختلف استقبال خوبی از سینما نمی شود اما در تئاتر مردم منتظر اجرا هستند تا دور هم جمع شوند، گپ بزنند، بحث کنند در مورد تئاتر و این کنار هم بودن ها روابط اجتماعی را تلطیف می کند و رابطه جدیدی را شکل می دهد و ما در تئاتر به دنبال همین زیبایی ها  هستیم.

 در این همایش از از استاد حسین ابراهیمی،کارگردان و نویسنده تئاتر خراسان جنوبی و ٣٧ نفر از پیشکسوتان و هنرمندان فعال عرصه تئاتر شهرستان طبس تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =