۳۵میلیارد ریال بودجه برای آبرسانی سیار به روستاهای خراسان جنوبی نیاز است

بیرجند – ایرنا – مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی(آبفار) خراسان جنوبی گفت: این شرکت در سال ۱۳۹۶ برای آبرسانی سیار به ۴۷۰ روستا و آبادی استان ۳۵ میلیارد ریال بودجه نیاز دارد.

علی اکبر بسکابادی، روز چهارشنبه به ایرنا، افزود: در سال ۹۵، برای آبرسانی سیار به روستاهای استان ۲۷ میلیارد ریال بودجه هزینه شد، ۲۰ میلیارد ریال آن دیون است.
وی با بیان اینکه بودجه آبرسانی سیار به روستاها از ردیف ماده ۱۰ و ۱۲مدیریت بحران تامین می شود، گفت: درخواست ما از مسئولان کشور توجه ویژه به روستاییان مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی است، برای حل مشکل کم آبی نیاز است بودجه مصوب شرکت ۱۰۰ درصد اختصاص یابد.
به گفته وی با افزایش بودجه آبرسانی سیار و پرداخت به موقع طلب می توان نیاز آبی استان را به موقع تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای هر روستایی روزانه ۲۵ لیتر آب حمل شد، اظهار کرد: این مقدار آب نیاز روستاییان را تامین نمی کرد، در سال جاری حجم آبرسانی سیار برای هر روستایی به ۲۵ لیتر افزایش یافته است.
وی چندی پیش گفته بود که در دولت تدبیر و امید به ۱۰۸روستای استان با صرف ۸۱۸ میلیارد ریال هزینه آبرسانی پایدار انجام شد، از این تعداد ۶۳ روستا سال گذشته، ۱۸روستا در سال ۹۴ و مابقی در سال ۹۳ آبرسانی شده است.
خراسان جنوبی بر اساس سرشماری جمعیت سال ۱۳۹۵، ۷۶۹هزار نفر جمعیت دارد که ۵۹درصد در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند.
در فاصله سرشماری سال های ۹۰ تا ۹۵، ۲ درصد جمعیت روستایی استان به دلیل خشکسالی، کمبود آب یا نبود اشتغال مهاجرت کردند و در شهرها ساکن شدند.
وی عنوان کرد: در مجموع در دولت تدبیر و امید ۵۲۰ کیلومتر خط انتقال آب، ۱۶۵.۵کیلو متر شبکه توزیع و ۱۸هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب احداث شد.
وی با بیان اینکه ضریب بهره‌مندی از آب در مناطق روستایی استان از ۷۰.۳۰ درصد در سال ۹۳ به ۷۵ درصد در سال جاری رسید، گفت: همچنین ضریب برخورداری از آب از ۹۱.۱درصد در سال ۹۳ به ۹۴.۶ امسال افزایش یافت.
بر اساس سرشماری سال ۹۰ تعداد ۹۰۷ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت و ۹۷۴ آبادی کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت در استان وجود دارد که ۲۹۱هزار نفر در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.
۵۳۸ آبادی خراسان جنوبی بدون تنش آبی هستند و در فصل تابستان ۱۷۵ آبادی استان با تنش آبی مواجه اند، ۱۹۴ آبادی به دلیل بروز پدیده خشکسالی و نبود آب در بحران آبی به سر می برند و ۳۶ آبادی در اثر خشکسالی راکد شد.
آب روستاهای استان از ۲۴۵ حلقه چاه، ۳۱ دهنه چشمه، ۵۵۸ رشته قنات تامین می شود و حدود ۱۳۵هزار مشترک روستایی از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بهره مند هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*۷۵۵۶ **۲۰۴۷*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =