ویژگی و کارآمدی یک شهردار خوب چیست؟

بیرجند – ایرنا – مدیریت شهر بیرجند به عنوان مرکز استان مرزی خراسان جنوبی با مشکلاتی روبه روست که رفع آن نیازمند انتخاب شهرداری شجاع، متعهد، متخصص و هوشمند است.

خبرنگار ایرنا در مورد ویژگی شهردار کارآمد برای بیرجند نظر تعدادی از اعضای شورای اسلامی و کارشناسان شهری را جویا شد، همگی شجاعت ، تخصص و آگاهی را لازمه یک شهردار کارآمد عنوان کردند.
عضو دوره چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند می گوید: با توجه به محدودیت هایی که برای وصول درآمدهای پایدار در شهرداری وجود دارد باید فردی به عنوان شهردار انتخاب شود که قدرت مدیریت بالایی داشته باشد.
مرتضی یزدانشناس افزود: شهردار باید بتواند نقاط ضعف شهرداری را شناسایی و اصلاح کند، بهره وری را در این نهاد خدمات رسان شهری افزایش دهد و بتواند با عملکردش رضایت مردم را کسب کند.
وی اظهار کرد: بسیاری از منابع درآمدی شهرداری صرف کارکنان و امور جاری می شود و درآمد عمرانی شهرداری نسبت به دیگر درآمدها کمتر است و شهردار باید راه های افزایش بهره وری و کارایی را بشناسد.
وی بر این باور است: شهردار برای کسب درآمدهای جدید شهرداری برنامه مدون و بر پایه اصول علم روز داشته باشد و شورا هم در این حوزه به او کمک کند.
وی تصریح کرد: شهر بیرجند به ۲ قسمت شمال و جنوب تقسیم شده،جنوب قدری برخوردارتر از قسمت شمالی مرکز خراسان جنوبی است.
وی اضافه کرد: در شمال شهر در منطقه مهر شهر و موسی بن جعفر(ع) اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تعهد خود را در قبال این قسمت شهر به خوبی انجام نداده است.
یزدانشناس در ادامه اظهار کرد: پس از الحاق مهرشهر به بیرجند، قرار شد راه و شهر سازی استان، بدهی های خود را به شهرداری بپردازد که این امر هنوز محقق نشده و این امر موجب ایجاد فاصله پیشرفت در شمال و جنوب شهر شده است.
وی افزود: شهرداری بیرجند ۱۲۰ میلیارد ریال از دستگاه های مختلف طلبکار است، اگر این میزان مطالبه وصول و صرف آبادانی و عمران شهری شود رضایت عمومی زیادتر خواهد شد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند، شورای شهر و شهرداری مالکیت بعضی فضاهای خالی در مهرشهر و محله موسی بن جعفر(ع) را که تبدیل به چالشی برای شهر شده است، شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی کند.
وی با یادآوری اینکه شهردار باید شجاع، متخصص و آگاه باشد تا بتواند برای مردم کاری انجام دهد بیان کرد: در مقابل کسانی که توقع غیرقانونی دارند، مطابق قانون و مقررات و در دفاع از حقوق مردم مقاومت و ایستادگی کند.
همچنین حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد عضو دیگر شواری شهر بیرجند اظهار کرد: شهردار باید در وهله اول تعهد داشته باشد، فردی متعهد باشد تا کار را برای رضای خدا انجام دهد و از خالق هستی هم پاداش خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: داشتن تخصص در حوزه امور شهری و تجربه از دیگر خصوصیات شهردار کارآمد است.
وی یادآور شد: اعضای شورای شهر باید با استفاده از خرد جمعی فردی شجاع ، متخصص و متعهد را برای اداره سکان شهرداری بیرجند انتخاب کند که در واقع بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر ۲۷گانه خراسان جنوبی است.
وی تصریح کرد: اگر همه شاخص های یادشده در فردی بومی باشد شورای شهر باید آن فرد را نسبت به فرد غیربومی ارجح بداند.
وی اضافه کرد: در منطقه مهر شهر بیرجند کمبودهایی مانند خدمات آموزشی و بهداشتی وجود دارد، باید تامین شود.
یک دانشجوی رشته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی هم گفته است: شهردار کارآمد باید در حوزه دانش شهری تخصص داشته باشد، مدیریت شهری را بداند و نسبت به ظرفیت و محدودیت شهر شناخت لازم و کافی داشته باشد.
محمد بوشادی، افزود: شهردار با شناختی که از محدودیت و ظرفیت های شهر دارد و با دانش فنی که بواسطه تخصص خود به دست آورده است همه چالش ها و کمبود های شهر را به فرصت تبدیل کند.
وی اظهار کرد: مدیر شهری موفق باید بتواند در دنیای رقابتی، نقاط قوت و ضعف شهر خود را بشناسد و در صدد تقویت نقطه قوت شهر برآید.
وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر با توجه به اعتمادی که مردم به آنها کرده اند، امانت دار مردم هستند که با انتخاب یک مدیر شایسته به رفع نیاز شهروندان کمک کنند.
وی اضافه کرد: مبلمان شهری بیرجند ضعیف است و در حوزه زیباسازی و منظر شهری کار چشمگیری انجام نشده ،نمادهای معرف شهر ضعیف است و این ضعف زیرساخت به بحث گردشگری شهر ضربه می زند.
وی تاکید کرد: شهرداری به سمت ایجاد درآمد پایدار باشد ایجاد مجتمع تجاری، مرکز های رفاهی و تفریحی برای شهرداری درآمد زایی دارد و باید نگاه درآمدی شهرداری از گرفتن عوارض به سمت ایجاد درآمد پایدار برود.
بوشادی بر این باور است: متکی بودن کسب درآمدها به ساخت و سازها، راه های اخذ درآمدهای شهرداری را با چالش روبه رو کرده است.
وی افزود: شهرداری گاها هزینه نگه داری شهر را هم ندارد و به همین دلیل در توسعه شهر با مشکل روبه رو می شود.
وی اظهار کرد: در محله های شمال شهر بیرجند عقب ماندگی تاریخی به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در دوره های گذشته وجود دارد و ضعف های ساختاری ایجاد شده است.
وی یادآور شد: در مهرشهر بوستان شهری به اسم پروفسور بلابی افتتاح شد با وجود این افتتاح پر طمطراق هیچ چمن و فضای سبزی در آن نیست.
وی اضافه کرد: باید نگاه شهرداری به بافت فرسوده شهر عوض شود، واگذاری زمین متوقف تا افراد ترغیب به سرمایه گذاری در بافت فرسوده شوند و خدمات شهری در این مناطق بیشتر شود که این نیازمند تقویت زیرساخت های این مناطق است.
عضو سابق شورای شهر بیرجند هم گفت: شهردار کارآمد برای شهر بیرجند بهتر است بومی باشد و با شرایط خاص شهر آشنا و نیازهای واقعی مردم را درک کند.
سیده زهرا حسینی، افزود: شهردار باید بتواند بین پروژه های شهر با توجه به درآمد های شهرداری اولویت بندی کند.
وی اظهار کرد: شورای شهر باید فردی را به عنوان شهردار برگزیند که جناحی و سیاسی عمل نکند و از سیاست زدگی دوری کند و حافظ منافع شهر و مردم باشد.
وی یادآور شد: شواری شهر در انتخاب شهردار به تخصص فرد اهمیت دهد و نظارت دقیق بر مجموعه فعالیت شهرداری حاکم باشد.
وی تصریح کرد: منطقه مهرشهر بیرجند از کمبود فضای آموزشی و بهداشتی رنج می برد و نیازمند توجه ویژه است.
وی تاکید کرد: منطقه موسی بن جعفر(ع) بیرجند هم به دلیل وجود بعضی فضاهای خالی از سکنه نیازمند توجه بیشتر است.
هم اکنون حدود ۱۴۰هزار نفر از ۲۴۵ هزار نفر جمعیت شهرستان بیرجند در حوزه شهری زندگی می کنند و با توجه به تمرکز امکانات، جمعیت شهری رو به افزایش است و به دلیل محدودیت های مالی شهرداری را در ارایه خدمات شهری دچار مشکل می کند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*۷۵۵۹*۲۰۴۷* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده- عباسقلی اشکورجیری*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + پانزده =