رئیس اداره صنعت طبس : عملیات اجرایی معدن زغالسنگ کلشانه شروع شد

بیرجند – ایرنا – رییس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مجموعه زغالسنگ کلشانه این شهرستان در ۱۰ گذشته تاکید کرد که با تکمیل این واحد معدنی تا تیر ماه سال آینده، ۲۰۰ نفر نیرو در این مجموعه تولیدی مشغول به کار خواهند شد.

مرتضی جلالی فرد، شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه طراحی و بهره برداری از معدن مکانیزه خواهد بود، افزود: زغالسنگ این مجموعه از نوع زغال حرارتی است.
وی افزود: دستگاه حفاری مجموعه منحصر به فرد است،می تواند ۳۰۰ متر را حفاری کند و منطقه زغال قابل توجهی دارد و در حال حاضر ۲ لایه زغال ۱.۵ متری دارد و تا یکسال دیگر آغاز به کار خواهد کرد.

** کارخانه کک طبس آماده بهره برداری است
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس در خصوص راه اندازی کارخانه زغال کک اظهار کرد: این واحد معدنی پارسال جزو طرح های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و برای راه اندازی آن مسئولان خراسان جنوبی و شهرستان تلاش های بسیار کردند.
وی افزود: برای ادامه تکمیل و تجهیز خطوط کارخانه به ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز هست و مقرر شد، ۲۰۰ میلیون ریال آن از طریق وام تامین شود.
وی ادامه داد: بانک عامل برای پرداخت وام، تضمین مطالبه می‌ کرد، به همین دلیل برای ادامه کار و دریافت وام مشکلاتی پیش آمد که در نهایت رفع شد، در حال حاضر کارخانه از لحاظ فنی آماده بهره برداری است.
جلالی فرد با بیان اینکه با راه اندازی کارخانه ، امکان خاموش کردن آن نیست، یادآور شد: حساسیت هایی در این ارتباط وجود دارد به همین این دلیل باید از نظر تامین سوخت و مواد اولیه آن کاملا مطمئن بود.
وی تصریح کرد: این کارخانه آماده بهره برداری است، خط پیش گرم آن اول مرداد ۹۶راه اندازی و پس از تزریق زغال، ۲ ماه بعد افتتاح خواهد شد.

** استعداد طبس استعداد برای تبدیل به منطقه ویژه فرآوری معدنی
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان این که ایجاد منطقه ویژه فرآوری معدنی در حال پیگیری است، افزود: حوزه زغالدار طبس با بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و ذخیره اکتشافی ۲.۵ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران است.
وی افزود: در حوزه معادن بیش از نیمی از ذخایر معدنی خراسان جنوبی در طبس قرار دارد و از لحاظ پروانه اکتشافی در استان ۲۵ درصد آن مربوط به طبس است.
رییس اداره صنعت معدن و تجارت طبس ادامه داد: مجموعه معدنی استان نگاه ویژه ای به شهرستان دارد که مهم ترین واحدهای صنعتی کارخانه زغال کک و زغال شویی « ممرادکو» خواهد بود که در حوزه صنایع در دست پیگیری است.
جلالی فرد بیان کرد: تاکنون ۳۵ ماده معدنی در شهرستان شناسایی شد، فلورین، زغال حرارتی و سنگ های ساختمانی مرمریت آن به ترکیه و چین صادر می‌شود.
وی اظهار کرد: در حوزه زغال ذخایر شهرستان دو نوع کک شو و حرارتی وجود دارد که در زغال کک شو برای کارخانه کک طبس واردات خواهیم داشت.
رییس اداره صنعت معدن و تجارت طبس اظهار کرد: عمده زغال کک حرارتی طبس به ترکیه، جمهوری آذربایجان و نیز بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) ارسال می‌شود.
وی در خصوص صادرات ریلی گفت: تاکنون صادرات ریلی انجام نشده است، با مسئولان راه آهن صحبت و قرار شد از طریق دو ایستگاه « شیرگشت» و « کال شور» انجام شود.

** بازرسی هزار و ۴۰۰ مورد از واحدهای صنفی
جلالی فرد در ادامه با بازرسی از واحدهای صنفی شهرستان اشاره کرد و افزود: در ۱۰۰روز گذشته، هزار و ۴۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنفی انجام شد، که روزانه ۱۴ مورد بازدید انجام شد،این عدد سال گذشته ۹ مورد بود.
وی افزود: سال گذشته ۹۹ پرونده تخلف به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و امسال ۳۲ پرونده به مبلغ ۷۰ میلیون ریال تشکیل شد.
جلالی فرد بیان کرد: پارسال ۶۰ گشت مشترک و امسال ۳۵ گشت مشترک فعال هست، اعضای آن کارکنان تعزیرات حکومتی ، اماکن، نیروی انتظامی، آگاهی، اتاق اصناف و مرکز بهداشت هستند.
شهرستان طبس با ۷۲ هزار نفر جمعیت و ۵۷هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است.
شهر طبس در ۲۷۰کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/irnabirjand
۷۲۱۷*۲۰۴۷* خبرنگار – سجاد نجفی* انتشار دهنده – عباسقلی اشکورجیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =