بهره‌گیری از شور هیأت‌های مذهبی در راستای افزایش سواد قرآنی جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نشست ایکنای خراسان‌جنوبی بیان شد نیازمند برنامه‌های کوتاه و پرمحتوای قرآنی در هیأت‌ها هستیم چرا که می‌توان از شور هیأت‌های مذهبی در راستای افزایش سواد قرآنی جامعه بهره برد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، می‌توان گفت هیأت‌های مذهبی از جمله قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در کشور ما هستند که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار بوده‌اند. دارالشفاء‌هایی که در جوار هیأت‌ها تأسیس شده نیز نشان می‌دهد هیأت‌های مذهبی حتی در حوزه تأمین سلامت مردم به ویژه اقشار نیازمند ورود پیدا کرده‌اند.

همه این موارد نشان از ظرفیت بالای هیأت‌های مذهبی برای کار تأثیرگذار در کشور دارد و اگر بخواهد می‌تواند یک نهضت فرهنگی در کشور راه بیندازد. در زمینه کاهش بیسوادی قرآنی در جامعه نیز همین‌گونه است.کافی است هیأت‌های مذهبی بخواهد و برنامه‌ریزی کنند آن وقت خواهیم دید چگونه شور دینی هیأت‌ها جامعه را به سمت قرآنی شدن می‌کشاند.

حالا سؤال این جا است که در حال حاضر وضعیت چگونه است؟ آیا در هیأت‌های مذهبی شاهد پیوند ثقلین هستیم و چه راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت هیأت‌های مذهبی در جهت قرآنی‌تر شدن جامعه وجود دارد. در همین راستا ایکنای خراسان جنوبی نشستی با عنوان بررسی فعالیت‌های قرآنی در هیأت‌های مذهبی با حضور صاحب نظران تشکیل داد.

انسان‌سازی نقطه مشترک مفاهیم قرآنی و فعالیت هیأت‌های مذهبی

ابوالفضل نوفرستی، رئیس شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند و مدیر کل حج و زیارت در این نشست گفت: از موضوعات مهمی که قرآن‌کریم به آن پرداخته است بحث انسان‌شناسی است و یکی از وظایف تعریف شده برای هیأت‌های مذهبی نیز انسان‌سازی است و از این بین قرآن و هیأتهای مذهبی باید ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: دستگاه‌ها  و نهادهای مختلفی چون شورای عالی قرآن، شبکه قران و معارف سیما، رادیو قرآن، معاونت قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی اوقاف، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، مرکز  طرح و نشر قرآن جمهوری‌اسلامی، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن و… کار قرآنی در کشور انجام می‌دهند، اما باید دید ثمره این فعالیت‌ها چقدر بوده است.

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی بیرجند بیان کرد: باید گفت این نهادها هر کدام فعالیت‌های قرآنی زیادی داشته و دارند اما آنچه مهم و ضروری است هماهنگی، همکاری و هم‌افزایی این دستگاه‌ها و سازمان‌ها با یکدیگر است.

نوفرستی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که اصل و اساس هیأت باید بر پایه آشنایی بیشتر با قرآن و عترت و در حقیقت بر محور ثقلین باشد و از این جهت شایسته است در هیأت‌ها همواره جلسات روخوانی و روانخوانی قرآن وجود داشته باشد.

وی افزود: هیأت‌های مذهبی باید به این نکته توجه داشته باشند که بسیاری از ۷۲ شهید کربلا  نوجوانان و جوانان قاری قرآن بودند و امام نیز در شب عاشورا قرآن تلاوت کردند و از این جهت قرآن باید در سرلوحه کار هیأت‌هایی که برای ابا عبدالله عزاداری می‌کنند باشد.

ضرورت برگزاری مسابقات قرآن بین هیأت‌های مذهبی

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت شناسایی نوجوانان و جوان قرآنی فعال در هیأت‌های مذهبی گفت: برگزاری مسابقات قران بین هیأت‌های مذهبی می‌تواند در قرآنی‌تر شدن هیأت‌های مذهبی نقش بسزایی داشته باشد.

نوفرستی اظهار کرد: درست است که بودجه برای کار فرهنگی کم است اما آیا چون بودجه نداریم نباید فعال باشیم و برای نسل آینده برنامه‌ریزی کنیم؟ شایسته  است با استفاده از فرصت فضای مجازی یک بانک اطلاعاتی  از جوانان هیأتی و قرآنی تشکیل دهیم.

وی بیان کرد: بسیاری از کارها چون برگزاری یک ختم قرآن در شب عاشورا چه بودجه خاصی لازم دارد، فقط کمی همت و اراده می‌طلبد، از یک طرف برخی هیأت‌ها امکانات ومکان کافی دارد و از طرف دیگربرخی مؤسسات قرآنی مشکل مکان دارند، سؤال این است که چرا با همکاری در جهت رفع این مشکل گام برنمی‌دارند.

نیازمند برنامه‌های کوتاه و پرمحتوای قرآنی در هیأت‌ها هستیم

نوفرستی یادآور شد: ما نیازمند برنامه‌های کوتاه و پرمحتوا هستیم و از این جهت بیان می‌کنیم که اگر در برنامه‌های هیأت‌های مذهبی در ۱۵ دقیقه یک قرائت شیوا همراه با ترجمه سهل الفهم و تفسیر چند دقیقه‌ای داشته باشیم، کار تأثیرگذاری کرده‌ایم.

همچنین در این نشست غلامرضا عباسی مقدم رئیس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی گفت: اعتقاد ما بر این است که قرآن و اهل بیت(ع) در کنار هم انسان را به سرمنزل سعادت و رستگاری می‌رسانند و از این جهت فعالیت‌های قرآنی همواره در برنامه‌های هیأت‌ها وجود دارد.

وی اظهار کرد: شاید نگرش برخی بر این باشد که گرایش هیأت های مذهبی به عترت بیشتر است، اما نباید اینگونه تصور شود که هیأت ها به قرآن هیچ اعتنایی ندارند چرا که جلسات قرآنی متعدد و باشکوهی در هیأت‌های استان برگزار می‌شود.

بر اساس اساسنامه معرفی یک مربی قرآنی هنگام تشکیل هیأت ضروری است

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی بیان کرد: نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کنم این است که در اساسنامه تشکیل هیأت‌های مذهبی آمده حتما باید یک مربی قرآن معرفی شود که نشان دهنده ضرورت فعالیت قرآنی در هیأت است.

عباسی مقدم یادآور شد: البته کار فرهنگی نیز نیازمند اعتبار و بودجه است و در این زمینه نیز باید چاره‌اندیشی لازم صورت گیرد.

حسن سلمانی رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: یکی از مسائل مهم اعتقادی شیعه بحث پیوند قرآن و اهل بیت(ع) است که بر اساس حدیث ثقلین معتقدیم این دو به هم گره خورده‌اند اما گاه در عمل دچار اشتباهاتی می‌شویم.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال ممکن است مؤسسات قرآنی ما تمام برنامه‌های خود را حول محور قرآن تنظیم کنند و  سخنی از اهل بیت(ع) زده نشود از طرف دیگر هیأت‌های مذهبی ما نیز بیشتر برنامه‌هایشان با موضوع اهل بیت(ع) باشد و قرآن محجور بماند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: به عنوان مثال ممکن است شخصی برای امام حسین(ع) و عزاداری ماه محرم هزینه زیادی بکند ولی حاضر نباشد اندکی از آن را برای امور قرآنی هزینه کند.

سلمانی ادامه داد: البته معتقدیم نباید از محبت اهل بیت(ع)کم گذاشت و در حقیقت همین عزاداری‌های ماه محرم است که پایه‌های اعتقادی در میان مردم محکم نگه داشته اما سخن این است که چه اشکالی دارد که شخصی نذر کند اگر فرزند سلامتی خود را به دست آورد  هزینه چند قرآن آموز را بپردازد.

حمایت از توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در هیأت‌های مذهبی

وی افزود: البته هیأت های مذهبی هم در خراسان جنوبی وجود دارد که قرآن و اهل بیت(ع) را در کنار یکدیگر دارند اما باید تعداد آنان افزایش یابد چرا که معرفت حقیقی از مسیر پیوند قرآن و اهل بیت(ع) محقق می شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: چند سالی است که در برنامه های دارالقرآن تبلیغات اسلامی حمایت از توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در هیأت‌های مذهبی وجود دارد و تفاهم نامه ای بین سازمان دارالقرآن و معاون فرهنگی سازمان تبلیغات در این زمینه امضاء شده و امسال نیز در استان در این راستا ۶۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 11 =