رقابت برای کسب رتبه‌هایی از جنس نور و معنویت

گروه فعالیت‌های قرآنی: چه کسانی که در این مسابقات رتبه‌ای کسب کردند و چه نکردند، همگی سرمایه‌های جاودان قرآنی این استان و مرز و بوم هستند.

 به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، طبس دیار نخل و نارنج، شهر گرم استان خراسان‌جنوبی، شهری که وقتی نامش را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، طوفان گسترده شن و زمین‌گیر شدن ارتش قدرتمند آمریکا است هفته گذشته میزبان مهمترین رویداد قرآنی خراسان‌جنوبی مهمی بود.

این دومین بار است که طبس در چند سال اخیر میزبان مسابقات  قرآن می‌شود. از دوره قبل که در طبس برگزار شد خاطره خوبی در ذهنها وجود دارد. استقبال بی نظیر مردم بافرهنگ طبس از قرآن و قاری قرآن آنچنان در ذهنم نقش بسته است که سه سال که هیچ ، ده سال هم بگذرد از خاطرم نخواهد رفت.

خاطرات خوش از طبس

در این چند سال به یاد ندارم شهری به این اندازه مردمانش شیفته و پیگیر امور قرآنی باشند. بخاطر دارم دوره قبل برای تلاوت در محفلی به یکی از روستاهای اطراف طبس رفتم و به لطف خدا و ائمه اطهار تلاوت خوبی انجام شد. مردم زحمتکش روستا که دستانشان به مثابه کویر مملوء از ترک‌های زیر و درشت بود، با عکس العمل بی‌نظیری مرا تشویق و با مراسمی خاص این حقیر را بدرقه کردند. آن شب یکی از بهترین خاطرات قرآنی بنده شکل گرفت.

امسال نیز عصر چهارشنبه حدود ساعت ۷ عصر بود که به همراه کاروان قرآنی شهرستان بیرجند، به طبس رسیدیم. در همان ابتدا، مراسم استقبال با نظم نسبتا مناسبی برگزار شد که یک مسابقات منظم و با برنامه را  وعده می داد.

 بعد از مراسم استقبال شهرستان‌ها یکی یکی پذیرش شده و به اتاقشان در حرم امام‌زاده حسین بن موسی الکاظم(ع) راهنمایی شدند. یکی از مواردی که همه متسابقین به آن انتقاد داشتند، بحث اسکان و پذیرایی بود که به نسبت سال‌های افت محسوسی داشت.

 مشکلات اسکان برای خواهران به دلیل محدودیت های موجود دوچندان نیز بود. نکته‌ای که به گوش جناب آقای آقا محمدی ناظر عالی مسابقات از تهران نیز رسید و بعد از صحبت با بنده ، ایشان از محل اسکان بازدید و عکس برداری می‌کنند.

اسکان در جوار نور

به هرحال مراسم افتتاحیه در حرم امام‌زاده حسین بن موسی الکاظم(ع) بعد از نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود. وقتی وارد سالن مسابقات می‌شوم شیفته فضای معنوی و ملکوتی حرم و دکور فوق العاده زیبای مسابقات می‌شوم. دکوری خاص با طراحی عالی و نماد های متناسبی که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

نکته جالب در مراسم این است که در ۵ رشته قرعه نفر اول به نام نفرات بیرجندی می‌افتد. من نیز برای سومین سال به عنوان نفر اولی که باید تلاوت کنم، انتخاب می‌شوم .

نوبتم که شد تلاوت را آغاز کردم. تلاوت‌های ترتیل در نوبت عصر ادامه می‌یابد. سطح تلاوت‌ها چه در رشته ترتیل و چه در رشته قرائت نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجه‌ای داشته است.

 بعد از رشته ترتیل، رشته قرائت آغاز می‌شود. دور مقدماتی رشته قرائت به اتمام می‌رسد. نفرات راه یافته به فینال رشته قرائت که ۶ نفر هستند اندکی بعد اعلام می شود. نتایج دور از ذهنی رقم می‌خورد. ایمان نیک شعار پدیده ۱۸ ساله مسابقات با نمره ۸۵ به همراه آقای محسن حسین خو از قائن بالاترین نمره را کسب می‌کنند. 

بعد از اتمام مرحله مقدماتی رشته قرائت، رشته اذان آغاز می‌شود و تا هنگامه اذان مغرب و عشاء به افق طبس ادامه مییابد و در نهایت مسابقات در روز اول به اتمام می‌رسد و در روز جمعه با رشته حفظ کل و دعاخوانی ادامه می‎‌یابد.

اختتامیه و پایان یک رقابت دلنشین

 مسابقات در نوبت صبح زودتر از آنچه انتظار می‌رود، به انتها می‌رسد و فقط فینال رشته قرائت در نوبت عصر باقی می‌ماند. راه‌یافتگان به فینال ساعت سه ونیم به محل مسابقات روانه می‌شوند. استرس و اضطراب در چهره بعضیشان موج می زند و بعضی دیگر شاید به ظاهر آرام و بدون اضطراب هستند.

بعد از مدتی تلاوت‌ها انجام می‌شود. در همه تلاوت‌ها آثار و نشانه‌های استرس و اضطراب نمایان است و طبیعی است که از کیفیت کار می‌کاهد.

بعد از اتمام تلاوت‌های مرحله فینال، همه منتظر هستند که از نتایج باخبر شوند اما مسئولین برای بالا بردن هیجان مسابقه تا اختتامیه تمایل ندارند کارنامه متسابقین را به آنها تحویل دهند اما با اعتراض شرکت‌کنندگان و اجازه استاد حنیفی رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات این امر محقق می‌گردد و کارنامه متسابقین به دست راست‌شان داده می‌شود.

با این کار مجدد همهمه‌ها افزایش می‌باید و کسانی که قصد ترک محل مسابقات را دارند برای آگاهی از نتایج از تصمیم خود منصرف می‌شوند. بعضی از افراد هر طور که شده سعی در آگاهی از ریز نمرات هر ۶ نفر راه‌یافته به فینال دارند. در فاصله اندکی از تحویل کارنامه‌ها ترتیب نفرات برتر مشخص می‌شود.

در نهایت رتبه اول به آقای براتی از بیرجند، رتبه دوم به آقای رضازاده از میزبان مسابقات طبس و رتبه سوم  به حسین‌خو از شهرستان بیرجند به عنوان نفرات برتر رشته قرائت سال ۹۶ استان خراسان جنوبی می‌رسد.

 مراسم اختتامیه مسابقات بعد از نماز مغرب و عشا در سالن میقات الرضا که محل برگزاری مسابقات خواهران بود برگزار می‌گردد.

 آیت‌الله سلیمانی نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان میهمان ویژه این مراسم بودند. مراسم با تلاوت نفر اول این دوره از مسابقات آغاز شد. تلاوت نوجوان بااستعداد طبسی و تقلید ایشان از استاد راغب مصطفی غلوش در اثنای اختتامیه از خستگی سخنرانی‌ها می‌کاهد و شور مناسبی به مراسم می‌دهد.

در انتهای مراسم نیز از نفرات برتر با اهدای لوح تقدیر و تندیس‌های زیبایی که منقش به نام پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) است، تجلیل می‌گردد.

در اختتامیه چهره‌هایی را می‌بینم که بعضی مغموم و بعضی شاد و سرخوش هستند. در واقع ویژگی مسابقات همین است. چه کسانی که در این مسابقات رتبه‌ای کسب کردند و چه نکردند، همگی سرمایه‌های جاودان قرآنی این استان و مرز و بوم هستند.

 اگر از فرهنگ قرآنی در جامعه دم می‌زنیم و حکومت اسلامی را داعیه دار این مهم می‌دانیم ، اگر جامعه پرشده است از مشکلات اجتماعی و فرهنگی که عنان از کف مردم بریده برای رفع آن باید به فرهنگ قرآنی و قرآن و قرآنیان توجه بیشتری شود. ذخایر انقلاب  این جوانان قرآنی هستند که باید در دایره توجه مسئولین قرار گیرند.

 یادداشت از حسین الله رسانی دارنده رتبه دوم رشته ترتیل در مسابقات اوقاف خراسان‌جنوبی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 17 =