چشم انداز مؤسسه اولوالالباب، کاهش فاصله بین حوزه و نیازهای جامعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای راهبردی مؤسسه قرآن و علوم اولوالالباب بیرجند گفت: شرایط فعلی یک خلاء و فاصله بین حوزه و نیازهای جامعه را نشان می‌دهد که تلاش و چشم انداز مؤسسه قرآن و علوم اولوالالباب نیز کاهش همین فاصله است.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی دبیر شورای راهبردی مؤسسه قرآن و علوم بیرجند و امام جمعه درمیان در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: در شرایط فعلی شاهد یک حلقه مفقوده و فاصله بین حوزه، دانشگاه و جامعه هستیم که مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: امروزه مسائل و نیازهای پیچیده و متعددی در بین عموم مردم به وجود آمده است که شاید بسیاری از طلاب برای رفع آن پاسخی نداشته باشند در حالی که در شرایط ایده‌آل حوزه باید چند گام از جامعه خود جلوتر باشد.

دبیر شورای راهبردی مؤسسه قرآن و علوم مؤسسه اولوالالباب بیرجند بیان کرد: به عنوان مثال بسیاری از مردم با مشکلات روحی چون افسردگی و…مواجه هستند؛ حال سؤال این است که آیا یک طلبه در حوزه روانشناسی حرفی برای بیان به مردم دارد.

حسینی ادامه داد: یا از بعد دیگر، یکی از مؤلفه‌های جامعه بحث سلامت جسمانی است و بسیاری از تعالیم دینی نیز به این مقوله ارتباط دارد، اما آیا حوزویان توانسته‌اند آن را به زبان مردم امروز برگردانند و در ارتقاء سلامت جامعه سهیم باشند.

وی افزود: طلبه در هنگام تحصیل موضوعات حقوقی مرتبط با ارث، دیات، حقوق فردی و.. را در دروس فقهی می‌خواند، اما در شرایط امروز وضع قراردادها و سایر موضوعات حقوقی پیچیده‌تر شده، که به نظر می‌رسد لازم است طلاب نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

دبیر شورای راهبردی مؤسسه قرآن و علوم مؤسسه اولوالالباب بیرجند گفت: در مثال دیگر آشنایی با نجوم و … در تعیین اوقات شرعی برای نماز و زمان روزه‌داری، تعیین شروع و پایان ماه قمری و سایر مسائل عبادی ارتباط مستقیم دارد، اما به نظر می‌رسد بسیاری از طلاب اطلاعات خاصی در زمینه علم نجوم ندارند.

حسینی اظهار کرد: در مثال دیگر می‌توان به مقوله محیط زیست اشاره کرد که آیین ما همواره به دنبال زندگی انسان در یک زیست برتر و زیباتر بوده و حتی در بحبوحه جنگ‌ها توصیه‌های محیط زیستی داشته است اما گاه مشاهده می‌کنم یک طلبه  در حوزه محیط زیستی چون یک شهروند معمولی رفتار می‌کند در حالی که عملکرد او در این زمینه باید درس‌آموز باشد.

وی بیان کرد: شرایط فعلی یک خلاء و فاصله بین حوزه و نیازهای جامعه را نشان می‌دهد که تلاش و چشم انداز مؤسسه قرآن و علوم اولوالالباب نیز کاهش همین فاصله است.

 دبیر شورای راهبردی مؤسسه قرآن و علوم مؤسسه اولوالالباب بیرجند یادآور شد: برنامه‌ریزی ما بر این است همان‌گونه که در بسیاری از رشته‌ها دانشجو بعد از فارغ التحصیلی در برخی ادارات و شرکت‌ها  جهت ارتقاء مهارت باید دوران کارآموزی بگذراند، طلاب نیز بعد از پایان تحصیلات با حضور در مؤسساتی چون اولوالالباب دانش، مهارت و توانمندی‌هایشان را افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =