گزارش ایکنا از مسجد جامع چهار درخت بیرجند

گروه معارف: مسجد جامع چهار درخت بیرجند نمادی از ذوق و هنر اصیل ایرانی و یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر بیرجند است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، مسجد چهار درخت در محل میدان چهار درخت «قدیمی ترین میدان بیرجند» و در مجاورت مسجد عاشورا قرار دارد.

این مسجد دارای دو درب ورودی است که یک درب از محل میدان به صحن مسجد راه دارد و ورودی دوم که در ضلع جنوب مسجد قرار گرفته مستقیما به شبستان ستون‌دار منتهی می­‌شود.

گزارش ایکنا از مسجد جامع چهار درخت بیرجند

ورودی اول دارای تزیینات آجرکاری بوده و ساخت آن مربوط به اواخر دوره قاجار یا اوایل دوره پهلوی است، ولی ورودی دوم که مستقیما به شبستان می­رسد دارای طاق جناغی و تزیینات رسمی بندی است و به زمان ساخت خود مسجد بر می‌شود. ساخت این بنا مربوط به دوره صفویه است.

این بنا دارای دو محراب است، یکی از این محراب‌ها به دلیل احترام گذاشتن به قبله اول مسلمین در مسیر بیت‌المقدس قرار گرفته است. طبق کتیبه موجود در مسجد، این بنا در سال ۱۳۴۹ قمری مرمت شده و می‌توان گفت این اثر مربوط به اواخر دوره صفویه است.

مسجد چهار درخت به عنوان یکی از مساجد معتبر فقط در حد یک شبستان طراحی و ساخته شده است.

این مسجد، از جمله مکان‌های مذهبی مهم و مورد توجه مردم بیرجند و از آثار دیدنی استان خراسان‌جنوبی است.

این مسجد دارای دو درب ورودی است که یک درب از محل میدان به صحن مسجد راه دارد و ورودی دوم که در ضلع جنوب مسجد قرار گرفته مستقیما به شبستان ستون‌دار منتهی می‌شود.

گزارش ایکنا از مسجد جامع چهار درخت بیرجند

ورودی اول دارای تزیینات آجرکاری بوده و ساخت آن مربوط به اواخر دوره قاجار یا اوایل دوره پهلوی است ولی ورودی دوم که مستقیما به شبستان می‌رسد دارای طاق جناغی و تزیینات رسمی‌بندی است و به زمان ساخت خود مسجد بر می­‌گردد.

این بنا دارای دو محراب است، بنا بر روایات یک محراب برای نمازگزاران شیعه و دیگری برای اهل سنت در نظر گرفته شده، اما برخی بر این اعتقاد هستند که به دلیل احترام گذاشتن به قبله اول مسلمین یک محراب در مسیر بیت‌المقدس قرار گرفته است.

قسمت‌های مهم مسجد جامع چهار درخت عبارتند از پیش طاق ورودی، شبستان ستون‌دار، محراب کوچک و محراب طاق‌نما، صحن مسجد و فرم پنجره‌ها و نورگیرها.

گزارش ایکنا از مسجد جامع چهار درخت بیرجند

از دیگر قسمت‌های اصلی بنا می‌توان به ۲۱ ستون کامل با فرم چهار ضلعی اشاره کرد که ستون‌ها با جرز ضخیم و با ارتفاع دو متر نمای خاصی را در جهت شبستان بوجود آورده‌اند.

مسجد جامع چهار درخت بیرجند در سال ۱۳۷۸ از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۲۴۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گزارش ایکنا از مسجد جامع چهار درخت بیرجند

بنیان‌گذار این مسجد بر اساس لوحی که بر سردر مسجد نصب شده است، آیت الله حاجی محمد جعفر ولد مرحوم کربلایی اسماعیل سربیشگی و حاجی ایجبین علی دوست وحاجی ولد معمل است.

گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + چهار =