سبک معماری بومی روستاهای خراسان جنوبی در حال تغییر است

بیرجند-مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی بابیان اینکه متاسفانه سبک معماری بومی روستاهای استان در حال تغییر است، گفت:خانه های کاهگلی جای خود را به خانه های شیروانی و نماهای گرانیتی داده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، حسن رمضانی شب گذشته در مراسم جشن ثبت ملی روستای خراشاد اظهارکرد: زنان و مردان روستای خراشاد با تلاش و هیچ گونه چشم داشتی هنر حوله بافی در این استان را احیا کردند.

 وی با بیان اینکه هنر حوله بافی خراشاد ظرفیت برای صادرات دارد و در این زمینه تقاضا نیز وجودارد، گفت: امیدواریم با همت و تلاش هنرمندان این منطقه بتوانیم این روستا را به ثبت جهانی نیز برسانیم.

 وی با بیان اینکه هنرهای سنتی در فضای بومی رشد پیدا می کند، گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم در سطح روستاهای استان سبک معماری روستایی در حال تغییر است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی عنوان کرد: مردم و دهیاری روستای خراشاد نگذارند این روستا به نفل لوشاتو تبدیل شود و سبک های بومی را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بین روستاهای خراسان جنوبی و شمال کشور تفاوت باشد، ادامه داد: سقف های شیروانی در روستاهای استان معضلی  شده که در حال گسترش است و با اقلیم و وضعیت آب و هوایی منطقه همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با تغییر سبک معماری بومی در استان مبارزه کرد، افزود: نگذاریم شناسنامه روستاهای استان و روستای خراشاد با معماری غربی و غیر بومی مخدوش شود.

رمضانی با تاکید بر اینکه نباید ارزش‌های معماری سنتی و بومی به فراموشی سپرده شود، گفت: متاسفانه امروز خانه های کاهگلی در روستاهای خراسان جنوبی جای خود را به خانه های شیروانی و نماهای سنگ گرانیتی داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شانزده =