خراشاد؛ نخستین روستای هدف صنایع دستی کشور + تصاویر

روستای خراشاد که در ۲۴ کیلومتری جنوب‌شرقی بیرجند واقع شده، نخستین روستای هدف صنایع‌دستی کشور است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «خراشاد» عنوان روستایی است که در ۲۴ کیلومتری بیرجند واقع شده است. این روستا که شهرت قابل‌توجهی در عرصه صنایع دستی دارد، امروزه به عنوان نخستین روستای هدف صنایع‌دستی کشور شناخته می‌شود و همچون خورشید در عرصه صنایع‌دستی می‌درخشد. از صنایع‌دستی روستای خراشاد می‌توان به پارچه‌بافی سنتی یا توبافی اشاره کرد.

خراشاد؛ نخستین روستای هدف صنایع دستی کشور

 

بنا بر این گزارش، محمداسماعیل رضوانی پدر علم تاریخ معاصر ایران گفته، کلمه خراشاد از زبان پهلوی گرفته شده و به معنی طلوع خورشید است. وی از متولدین روستای خراشاد بوده است.

 

خراشاد؛ نخستین روستای هدف صنایع دستی کشور

شایان ذکر است؛ با استناد به آنچه در لغت‌نامه دهخدا آمده، دهخدا نیز در سال ۱۳۴۵ در وصف خراشاد چنین نوشته: «خراشاد، قریه‌ای است از بخش حومه شهرستان بیرجند، واقع در سی هزار گزی جنوب بیرجند. این ناحیه کوهستانی با آب و هوای معتدل و ۹، ۲، ۸ تن سکنه فارسی زبان است. آب آن از قنات و محصولاتش غلات، زعفران و سردرختی است. اهالی به کشاورزی و قالی بافی گذران می‌کنند و راه آن اتومبیل رو است. مزرعه گنج آباد و میرزاملک و علی آباد و سالم آباد جزو آن است. در آنجا دفتر ازدواج و طلاق و دبستان وجود دارد.»

خراشاد؛ نخستین روستای هدف صنایع دستی کشور

خاطرنشان می‌شود؛ پیشینه روستای خراشاد به پیش از اسلام برمی‌گردد. نشانه‌های موجود در میراث تاریخی روستای خراشاد نشان می‌دهد که باستان‌شناسان می‌توانند در حومه این روستا جست‌وجو‌های بیشتری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =