وقف مشارکتی؛ زمینه‌ساز ورود همه اقشار جامعه به این سنت حسنه

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: وقف مشارکتی زمینه‌ای را به وجود می‌آورد که اقشار متوسط جامعه نیز بتواند جزو واقفین قرار گیرند.

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تلاوت، حفظ و تدبر در قرآن، وقف در حوزه قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های مختلف خراسان‌جنوبی چون نهبندان خیران نیک اندیشی در حوزه قرآن داریم، اظهار کرد: ممکن است کسانی بگویند که به لحاظ مالی توان وقف ندارند اما می‌توان با  وقف کردن یک قرآن و یا حتی یک کتاب دینی و علمی نام خود را در لیست واقفان ثبت و ضبط کرد.
معاون فرهنگی اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: با ایجاد انجمن یاوران وقف در موضوع مد نظرمان نیز می‌توانیم قدم‌های مهم و مؤثری در حوزه وقف برداریم  و البته لازم به ذکر است که انجمن یاوران وقف از ۳ تا ۹ نفر تشکیل می شود.
مختاری ادامه داد: فردی که دغدغه وقف مثلا در حوزه قرآن دارد یک انجمن یاوران وقف در این موضوع با سازو کاری که اداره کل اوقاف تعیین می‌کند، تشکیل می‌دهد و سپس یا خود وقفی انجام می‌دهد و یا به سراغ افرادی می‌رود که ظرفیت  وقف کردند را دارند.
وی با اشاره به اینکه وقف مشارکتی  زمینه‌ای را به وجود می‌آورد که اقشار متوسط جامعه نیز بتواند جزو واقفین قرار گیرند، افزود: انجمن یاوران وقف می‌تواند به سمت وقف مشارکتی در موضوع مد نظر برود و دسته قبض‌هایی را صادر و بین مردم تقسیم کند و  پول حاصله از آن را در راستای اجرای نیات واقفین که دغدغه خودشان نیز هست، هزینه کند.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: اگر زمانی حکام زمانه عزاداری سید الشهدا(ع) را تعطیل کردند و این اتفاق موجب شد مردم با وقف در این زمینه نگذارند عَلم عزاداری بر زمین بماند امروز نیز واقفان باید به نیازهای جامعه توجه کند.
مختاری با بیان اینکه تأکید اوقاف بر افزایش موقوفات قرآنی است، اظهار کرد: این امر تنها با فرهنگ‌سازی محقق می‌شود چرا که به عنوان مثال اگر طرح تلاوت نور در مساجد به صورت یک سنت نیک ادامه یافت بر اثر فرهنگ‌سازی بود.
وی بیان کرد: در حوزه قرآن باید به سمتی برویم که با وقف و ورود خیران به این حوزه و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذی ربط در خراسان‌جنوبی چهره‌های قرآنی شاخص در عرصه ملی و حتی بین‌المللی داشته باشیم.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: سیاست اوقاف برگزاری کلاس‌های حفظ و تربیت حافظان برجسته در خراسان‌جنوبی است و امیدواریم قدم‌های مهم و مؤثری در این زمینه برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =