طرحی ۱۲ ساله برای بهسازی بافت فرسوده بیرجند

طرح فرزان طرحی ۱۲ ساله برای بهسازی بافت فرسوده شهر بیرجند است که با گذشت سال‌ها از این طرح اما هنوز گرفتار مشکلات بوده و مجری طرح بعد از این همه سال یا باید طرح را ادامه دهد و یا آن را به شهرداری واگذار کند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اگر چه گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر یادآور روزگار قدیم همراه با خاطرات آن محلات است که همیشه به انسان آرامش می‌دهد اما مدتهاست که بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر بیرجند تهدیدی جدی برای ساکنان آن شده است.

محله‌های فرسوده‌ای که برخی جاها تخریب شده و هیچ ساخت و سازی جدیدی در آن صورت نگرفته و محل تجمع اراذل و اوباش شده که خود امنیت محل را مختل می‌سازد.

مسیر سه راه اسدی به موسی‌بن جعفر بیرجند جزئی از طرح فرزان است که با بازگشایی آن علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی شهر بیرجند بسیاری از مشکلات بهداشتی، امنیتی نیز برطرف می‌شود.

در مسیر سه راه اسدی به محله موسی‌بن جعفر منازل تخریب شده‌ای وجود دارد که به دلیل ایجاد گرد و خاک زیاد مشکلات بهداشتی زیادی را برای اهالی ایجاد کرده و امنیت اجتماعی این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بیش از ۱۲ سال از شروع اجرای طرح فرزان در بیرجند سپری می‌شود، طرح نافرجامی که مردمان آن مناطق شب‌های زیادی را با دل لرزان از جمله احتمال سرقت اموال سر بر بالین نهاده و روشنایی روز را با گرد و خاک و غبار سپری می‌کنند.

طرحی ناتمامی که گویای درد بی صدای مردمان این منطقه است که باید تاکی منتظر بمانیم و تا چه زمانی قرار است این طرح به اتمام برسد.

امروز در فرمانداری بیرجند جلسه بررسی مشکلت طرح فرزان با حضور فرماندار بیرجند برگزار شد. علی ناصری در این جلسه اظهار داشت: قرارداد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با شهرداری برای اجرای طرح فرزان به اتمام رسیده است که برای تمدید و یا عدم تمدید قرارداد به زودی در نشستی با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، مسئولان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و فرمانداری بررسی می‌شود.

وی اظهار داشت: شهرداری برای ورود جدی‌تر به طرح فرزان اقدام و در صورت نیاز این آمادگی وجود دارد که موضوع در کارگروه‌های مختلف و حتی وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود تا مردم از بلاتکلیفی در آیند.

معاون عمرانی فرماندار بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: طرح فرزان از سال ۸۴ کلید خورده که طبق قراردادی که بین شرکت عمران وب هسازی شهرداری بیرجند امضا شده بود قرار بوده این طرح اجرا شود.

رونقی با بیان اینکه مباحثی مانند گاز، آسفالت، وضعیت کف‌پوش معابر، ساماندهی فضاهای خالی، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، تعمیر و بازسازی برخی از ساختمان‌ها، مباحث بهداشتی محلی و اصلاح طرح به ویژه در نوار حاشیه تجاری خیابان جمهوری از مشکلات این طرح است.

وی بیان کرد: شهرداری باید به طور جدی ورود پیدا کرده و یک پرونده خاص برای طرح فرزان باز کند تا مشکلات این منطقه مناسب‌تر مورد پیگیری قرار گیرد و باید قرارداد بین شهرداری و شرکت عمران بهسازی از نظر حقوقی و ساختاری به صورت مناسب‌تر تعیین تکلیف شود.

معاون عمرانی فرماندار بیرجند گفت: باید شرکت گاز زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده اما شرایط داخلی را باید خود واحدها مهیا کنند.

رونقی افزود: در حال حاضر ۷ واحد مسکونی در مسیر سه راه‌اسدی به موسی‌بن جعفر قرار دارد که هنوز تملک نشده و تلاش می‌شود با کمک شهرداری و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران این واحدها تملک و مشکلات پیش رو رفع شود.

کمیلی دوست، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی و کارگزار شرکت عمران بهسازی شهری ایران نیز اظهار داشت: گازرسانی به برخی واحدهای تجاری، آسفالت معابر، ساماندهی فضاهای خالی، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، بهبود مسائل بهداشتی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از جمله خواسته‌ها و مشکلات ساکنان و کسبه محدوده اجرای طرح فرزان بیرجند است.

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند نیز اظهار داشت: ۱۲ سال است که مردم را در این منطقه معطل کرده‌ایم و قیمت‌های ملک را به عرش رسانده‌ایم.

میری افزود: باید وضعیت طرح فرزان مشخص شود و از مظلوم نمایی چیزی عاید مردم نمی‌شود ابتدای کار مجری طرح عنوان کرد پول برای اجرای آن دارد اما کم‌کم پول آنها هم تمام شد و در حال حاضر یا باید قرارداد را ادامه داده و یا به شهرداری واگذار کنند.

و اکنون باز هم این مردم هستند که باید منتظر بمانند که تکلیف این طرح و ساکنان این محله‌ها چه می‌شود؟ و مسئولان چه تصمیمی برایشان خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =