اجرای زنده تولید نمد در نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی: مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از اجرای زنده تولید نمد در نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: هنرمندان سرایان امسال در نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان، بعنوان یکی از غرفه‌های تولید زنده حضور خواهند داشت.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: نمدمالی هنری است که محصول نهایی آن نمد است، تنها زیراندازی که به کمک بافتن شکل نمی‌گیرد، نمدمالی است.
وی با بیان اینکه نمد ساده‌ترین نوع کف پوش است و ساخت آن احتیاج به دستگاه خاصی دارند، افزود: در نمد مالی در واقع از خاصیت طبیعی پشم که عبارت از در هم پیچیدن الیاف آن در اثر رطوبت و فشار است، استفاده می شود.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان ادامه داد: احتمال دارد که اولین بار بافندگانی که الیاف پشمی خود را شسته و برای گرفتن رطوبت آن با چوبدستی ضربه هایی به پشم می‌زده‌اند، موفق به کشف این خصوصیت پشم و در نتیجه موفق به بوجود آوردن صنعت نمدمالی شده باشند.
به گفته عرب نمدهای ایران، در هر منطقه از این سرزمین، رازی سر به مهر دارند که با شکل‌های تجریدی و نمادین و رنگ‌های برگرفته از طبیعت، بخشی از فرهنگ هنرهای عامیانه ما را تشکیل می‌دهند.
عرب گفت: نمد مالی در شهرستان سرایان از گذشته های خیلی دور رایج بوده ولی بدلیل نبود بازار مصرف در سال گذشته منسوخ شده بود و هنرمندان و پیشکسوتان این هنر نیز توان کار نداشتند.
وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و با همت هنرمند پیشکسوت نمدمالی شهرستان، کارگاه نمدمالی دوباره در بازارچه دائمی صنایع دستی میثم راه اندازیشده است و پس از نزدیک به یک دهه کارگاه نمدمالی دوباره زنده شد.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان یادآور شد: هنرمندان سرایان امسال در نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان که از ۱۹ آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان برگزار خواهد شد، بعنوان یکی از غرفه‌های تولید زنده حضور خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =