واکسیناسیون ۲۷۰۰ نفر شتر در نهبندان برای جلوگیری از شیوع شاربن

بیرجند – ایرنا – رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: این شبکه در ۹ ماه امسال برای جلوگیری از شیوع بیماری شاربن اقدام به واکسیناسیون ۲ هزار و ۷۰۰ نفر شتر کرد.

محمد راه انجام روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان نهبندان با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه یکی از مهمترین مناطق پرورش شتر در خراسان جنوبی محسوب می شود.
وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دامپزشکی پیشگیری، مبارزه و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله شاربن سیاه زخم است.
وی گفت: این بیماری با خروج خون تیره رنگ از منافذ طبیعی بدن دام و مرگ ناگهانی آن همراه است و در دام هایی که سابقه واکسیناسیون نداشته باشند به صورت حاد و فوق حاد بروز کرده و سبب تلفات سنگین می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان افزود: انجام عملیات به موقع واکسیناسیون شترها می تواند تا حد بسیار زیادی از خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه شاربن یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است گفت: اگر انسان در تماس با حیوانات آلوده با این بیماری یا بافت های آلوده آنها مانند گوشت، احشاء و پوست قرار گیرد، می تواند به این بیماری دچار شود.
راه انجام از پرورش دهندگان شتر خواست برای حمل بهداشتی شتر با شبکه دامپزشکی هماهنگی های لازم را انجام دهند.
شهرستان نهبندان با دارا بودن ۱۰ درصد جمعیت شتر کشور یکی از قطب های پرورش شتر استان خراسان جنوبی و کشور به شمار می رود.
نهبندان با بیش از ۵۹ هزار نفر جمعیت و ۲۶ هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
۷۲۱۶*۳۰۲۸
خبرنگار: ابوذر تاجری * انتشار: رسول محمدحسنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 2 =