۴۱۷ طرح کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می شود

بیرجند – ایرنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۴۱۷ طرح همزمان با هفته جهاد کشاورزی در بخش های مختلف کشاورزی این استان با سرمایه گذاری ۳۹ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) افزود: از مجموع سرمایه گذاری های انجام شده، ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی تملک دارایی، ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان منابع تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی و مابقی سهم خودیاری مردم بوده است.
وی بیان کرد: با افتتاح این طرح ها ۲۳ هزار و ۴۳۰ نفر شامل پنج هزار و ۷۸۹ خانوار به طور مستقیم و غیر مستقیم برخوردار می شوند.
وی اشتغال مستقیم ایجاد شده در این زمینه را ۱۰۸ نفر اعلام کرد و گفت: اشتغالی که در نتیجه اجرا و راه اندازی طرح ها تثبیت شده است نیز یکهزار و ۹۱۵ شغل است و با توجه به خشکسالی های موجود به دنبال این هستیم در حوزه جهاد کشاورزی شغل های موجود را تثبیت کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۲۹۴ طرح در حوزه آب و خاک است و چون منابع آب استان بیشتر زیرزمینی است لذا حوزه آب و خاک از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار داشت: اجرای ۲ هزار و ۴۳۸ هکتار آبیاری تحت فشار، مرمت و بازسازی هشت کیلومتر طول رشته قنات، ۴۰.۴ کیلومتر لوله گذاری و ۱۲۰ هزار مترمکعب استخرهای پرورش ماهی از جمله طرح های مربوط به حوزه آب و خاک است.
وی گفت: همچنین در حوزه امور دام ۶ طرح، امور عشایر ۱۰، باغبانی چهار، حفظ نباتات یک، آبزی پروری ۶، مکانیزاسیون و ادوات بخش کشاورزی ۷۰، منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۰ و مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی ۱۱ طرح به بهره برداری می رسد.
ولی پور مطلق عنوان کرد: همچنین در شهرستان بشرویه ۴۶، بیرجند ۴۳، خوسف ۴۰، درمیان ۲۰، زیرکوه ۲۳، سرایان ۵۲، سربیشه ۱۶، طبس ۵۷، فردوس ۱۶، قاین ۸۷ و نهبندان ۲۶ طرح هفته جهاد امسال افتتاح می شود.
وی درباره وضعیت اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان گفت: در برخی مکان ها که کمبود آب و خشکسالی برای مردم و کشاورزان قابل لمس بوده تمایل بیشتری به اجرای این سامانه ها دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برخی اشتغال ایجاد شده را تنها مربوط به زراعت و باغبانی می دانند این در حالیست که کشاورزی فقط زراعت و باغبانی نیست بلکه کشت گلخانه ای، صنایع تبدیلی، دام و طیور، کسب و کارهای خرد، کلینیک های گیاه پزشکی، مراکز فروش نهاده ها، ایجاد تشکل های مختلف و سایر موارد است که در جامعه روستایی معیشت اصلی مردم را ایجاد می کند.
وی جایگزین کردن باغات به جای برخی محصولات زراعی را از جمله اولویت های مهم این سازمان دانست و گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون با ادامه این روند، اراضی کشاورزی به نصف کاهش و تبدیل به باغ شده است.
وی با بیان اینکه خشکسالی یکی از چالش های اصلی استان است افزود: با وجود آسیب های زیادی که تاکنون در بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی وارد شده اما کشاورزان موفق عمل کرده اند.
ولی پور مطلق اظهار داشت: کمبود محصولات کشاورزی، اختلاف قیمت ها، توسعه آفات و بیماری ها، تامین نهاده های وارداتی در بخش کشاورزی که تحت تاثیر روابط بین المللی قرار گرفته از جمله عواقب ناشی از خشکسالی در استان است.
وی گفت: خشکسالی های چندین ساله بر روی برخی محصولات استراتژیک از جمله زرشک و زعفران غیر از بخش های خرده مالکی، تاثیر چندانی نگذاشت و این در حالیست که ۷۰ درصد باغات انار فردوس سال گذشته دچار سرمازدگی شدید شد و دولت ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات کشاورزان اختصاص داد.
وی گفت: بیشترین آسیب در کشاورزی زراعت دیم و بخش هایی از زراعت بود که به دلیل کاهش شارژ چاه های کشاورزی یا آب قنوات از مدار تولید حذف شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی کشت درباره کشت فراسرزمینی اظهار داشت: خراسان جنوبی به عنوان نخستین استان کشور توانست در اوکراین یکهزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد منعقد کند که با همکاری جدی و حمایت محکم وزیر جهاد کشاورزی از این پروژه و تلاش استان برای تامین منابع، قرارداد نهایی بسته شد.
وی گفت: در حال حاضر ۴۳۰ هکتار از این اراضی به کشت گندم و جو اختصاص یافته که به زودی برداشت می شود همچنین گل آفتابگردان نیز در سطح ۵۰۰ هکتار از این اراضی کشت شده است.
ولی پور مطلق اضافه کرد: برای این مهم ۹۰۰ میلیون یورو تامین منابع ارزی شد که به یکی از بانک های استان حواله شده تا به کشور اوکراین پرداخت شود.
وی در مورد واردات محصولات کشاورزی به استان گفت: واردات سال گذشته و امسال اولویت سیاست های نظام نیست به ویژه اینکه به محصولات داخلی ما آسیب بزند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در خصوص واردات دام به دلیل اینکه اکنون با افزایش قیمت گوشت مواجه هستیم مخالفتی نداریم لذا اگر فردی درخواست مجوز واردات داشته باشد در استان مورد تایید قرار می گیرد.
وی با بیان تاکنون حدود ۲۰۰ مجوز واردات دام در استان صادر شده است گفت: به سرمایه گذاران اعلام کرده ایم برای احداث، توسعه یا تجهیز کشتارگاه در نهبندان مجوز و منابع تسهیلاتی در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم، همچنین برای احداث قرنطینه دامی نیز در نظر داریم زمین و تسهیلات در اختیار متقاضی قرار دهیم.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =