رشد سالمندی جمعیت خراسان جنوبی پرشتاب است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به تغییر الگوی جمعیتی به سمت میانسالی و سالمندی، سرعت پیر شدن جمعیت استان در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا عصمت محمودی روز چهارشنبه در نشست شورای ساماندهی سالمندان استان افزود: شتاب سالمندی در کشورهای در حال توسعه بویژه ایران سریع تر از رشد جمعیت است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۲۵ درصد جامعه ما را سالمندان تشکیل دهند.
وی با بیان اینکه سرعت پیر شدن جمعیت ایران از جمله خراسان جنوبی در حال افزایش است، اظهار داشت: با توجه به این روند رشد سریع و این که افراد سالخورده با انتقال تجربه، نقش مهمی در خانواده و جامعه ایفا می کنند، لزوم توجه به این قشر بیش از پیش مشهود است.
محمودی با طرح این سوال که شورای ساماندهی امور سالمندان استان با چه درصدی از ترکیب اعضا در حال برگزار شدن است، افزود: لیست حضور و غیات مدیران کل و نمایندگان دستگاه های اجرایی عضو این شورا، میزان عملکرد و اهمیت حضور در این نشست به صورت مکتوب در اختیار استاندار قرار می گیرد.
وی از حضور نیافتن منظم مدیران کل دستگاه های اجرایی در جلسات شورای سالمندان استان انتقاد کرد و گفت: در سال چندین مرتبه نشست هایی در خصوص شورای ساماندهی سالمندان و شورای ساماندهی امور جوانان در استان برگزار می شود که در شورای جوانان با حضور این قشر، مشکلات جوانان پر شور و پرهیجان بیان و تا حد امکان پیگیری می شود اما در شورای سالمندان که ما مسئول حل مشکلات آنها هستیم این اتفاق نمی افتد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: آینده همه ما روزی به سالمندی ختم خواهد شد اما اکنون قشر سالمند جامعه مظلوم واقع شده اند چراکه به خاطر شرایط روحی و جسمی شان اعتراضات نسل جوان را ندارند.
محمودی اظهار داشت: انتظار می رود لیست مدیران غایب این جلسه در خبر درج شود چراکه مردم باید بدانند چه کسانی که برای آنها کار می کنند و چه مسئولانی نسبت به آنها بی تفاوت هستند.
وی عنوان کرد: شاید برای برخی مدیران دستگاه های عضو شورای یاد شده و رئیس شورا اهمیت حضور یا عدم حضورشان در جلسه مهم باشد، به هر حال مجموعه وقت گذاشته و نکاتی را برای ارایه در جلسه مدنظر قرار می دهند و این درست نیست مدیر مربوط نسبت به حضور در جلسه بی تفاوت باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: برخی دستگاه های اجرایی بر اساس قانون عضو شورای ساماندهی امور سالمندان بوده و وظایفی برای آنها تعریف شده اما مایه تاسف است که در این جلسه حضور ندارند.
شورای ساماندهی سالمندان استان از سال ۸۷ شروع به کار کرد و تا کنون ۱۶ جلسه برگزار و تعداد کل مصوبات این شورا ۱۴۰ مصوبه بوده است.
محمودی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط هر سال یک و ۶ دهم جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان تشکیل شده که نشان از بی توجهی ما به آیندمان است، اینکه دلمان حتی برای خودمان نمی سوزد تا حداقل یکسری تمهیداتی برای آینده اندیشیده و فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: مدیرانی که در این شورا شرکت نکرده اند مسئول هستند جای تامل دارد که مدیران برای امور مهم استان به ویژه سالمندان وقت ندارند.
وی اضافه کرد: انتظار می رود کمیته های تخصصی این شورا با رویکرد اجرایی نه انشایی و سخنرانی، تشکیل و بازخورد مثبت داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به رویکرد دولت بر اینکه مشکلات سالمندان به صورت اجتماع محور حل و فصل شود انتظار می رود یک سازمان مردم نهاد با مجوز وزارت کشور در این زمینه در استان تشکیل شود.
محمودی بر تاکید بر لزوم برگزاری دوره های آمادگی بازنشستگی برای کارمندان دولت، یادآور شد: همچنانکه در کشورهای توسعه یافته ساعت کاری کارمندان در پنج سال آخر خدمت هر سال یکساعت کاهش می یابد تا به مرور زمان برای بازنشستگی آماده شده و خود را با محیط جدید اجتماع وفق دهند، باید در استان نیز مدیران را برای بازنشستگی آماده کرد.
وی تاکید کرد: بحث انجام برخی امور توسط دستگاه های اجرایی بحث قطره آب و سنگ است آنقدر باید گفته شود تا بالاخره سنگ شکافته و به وظایف خود عمل کنند.
مدیرکل صدا و سیما، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تامین اجتماعی، شهردار بیرجند، رئیس سازمان بازنشستگی، مدیرکل راه و شهرسازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل اقتصاد و دارایی در جلسه غایب بودند.
از ۲۳ دستگاه عضو در این شورا ۱۱ مدیرکل غایب و سه مدیر کل ثبت احوال، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی حاضر و مابقی دستگاه ها، معاون یا نماینده دستگاه حضور داشتند.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =