ساخت آزمایشگاه دامپزشکی خراسان جنوبی راکد ماند

بیرجند – ایرنا – رئیس اداره برنامه و بودجه دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: پروژه عمرانی آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور در استان به علت کمبود منابع مالی از سال ۹۴ تاکنون راکد مانده است.

علیرضا حاجی محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تکمیل این پروژه نیاز به سه میلیارد تومان اعتبار دارد که با توجه به اهمیت آن باید مورد توجه مدیران امر قرار گیرد.
وی ادامه داد: ساخت این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تا سال ۹۴ به میزان ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما به علت کمبود اعتبار تاکنون راکد مانده است.
حاجی محمدی اظهار داشت: با توجه به اولویت وجود یک آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی در شرق کشور، سازمان دامپزشکی متعهد شده است که در صورت تکمیل ساختمان، تمام تجهیزات مورد نیاز آن را تامین کند.
به گفته وی اعتبار مورد نیاز برای تجهیز این آزمایشگاه بیش از پنج میلیارد تومان است که مدیران ذیربط باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنند.
وی ادامه داد: طبق هماهنگی های به عمل آمده در سطح مدیریت استان، قرار است این پروژه در طرح های اولویت دار ۹۷ قرار گیرد و امید است این مهم محقق شود.
حاجی محمدی با بیان اینکه اقتصاد، بهداشت، سلامت و مبارزه با بیوتروریسم از مهمترین کاربردهای این آزمایشگاه است، افزود: مرز ۴۶۰ کیلومتری استان با افغانستان و احتمالات مربوط به بیوتروریسم اهمیت بهره برداری آزمایشگاه را دو چندان می کند.
رئیس اداره برنامه و بودجه دامپزشکی استان بیان کرد: با بهره برداری از این آزمایشگاه جواب نمونه گیری های ۲ هفته ای کمتر از هشت ساعت در اختیار کارشناسان قرار خواهد گرفت که تاثیر بسزایی در مدیریت شیوع انواع بیماری ها دارد.
به گفته وی، خراسان جنوبی در بخش گوشت مرغ به خودکفایی رسیده است و در همین ارتباط برای صادرات گوشت مرغ نیازمند صدور مجوز های بهداشتی هستیم که با استقرار این آزمایشگاه در صادرات تسهیل می شود.
وی افزود: در بخش بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر تب کریمه کنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نمونه گیری به موقع نقش قابل توجهی در کاهش آسیب های پیش رو خواهد داشت و با توجه به درگیری استان های همجوار به این بیماری ها، پیشگیری های به موقع از طریق نمونه گیری های تخصصی ضروری است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم روز گذشته در ستاد استانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: راه اندازی آزمایشگاه دامپزشکی تخصصی شرق کشور به لحاظ مباحث امنیتی و پدافندی، اهمیت زیادی دارد و باید در اولویت پروژه های استان قرار گیرد.
علی اسماعیلی بر تخصیص اعتبار مناسب برای این پروژه تاکید کرد و افزود: در نظر داریم پیگیری هایی از طریق نهادهای کشوری و استانی انجام دهیم تا هر چه سریعتر آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی استان تکمیل، تجهیز و راه اندازی شود.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است.
۳۲۱۵* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =