عید فطر؛ شکرانه یک ماه بندگی

بیرجند – ایرنا – مسلمانان ماه رمضان را با عبادت خالصانه خداوند و به امید بخشش و پاداش او به روز فطر می رسانند، عید فطر شکرانه یک ماه بندگی و عید رستگاری بندگان خوب خدا در پایان این ماه مبارک است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، عید سعید فطر، تجلی یک ماه بندگی و اطاعت پروردگار متعال و شست وشوی جان در نهر پاک رمضان است، عید توفیق بر طاعت و عبادت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان، عید زیبایی های معنوی، عید بشارت و سعادت و عید خداجویی و خداپرستی و خداترسی است.
عید فطر، روز شادمانی پرهیزگارانی است که با برچیدن زنجیر تعلقات مادی و مهار خواهش های نفسانی خویش درخواست توبه و بازگشت شان به درگاه خداوند یکتا مقبول افتاده و طلیعه ماه شوال پرهیزگاران را در جشن عبادت به همخوانی می خواند تا خدای را شاکر شوند.
غسل کردن پس از غروب آفتاب، خواندن دعای رویت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین(ع)، احیای آن شب به دعا، نماز و استغفار از مهمترین اعمالی است که بزرگان دین برای شب عید فطر برشمرده اند.
امام رضا(ع) در رابطه با عید فطر فرموده است: «روز فطر، از آن جهت، عید قرار داده شده که مسلمانان، اجتماعی داشته باشند که در آن روز گرد هم آیند و برای خدا بیرون آیند و او را بر نعمت‌هایی که به آنان داده است، بستایند و روز عید، روز تجمع، روز خوردن روزه، روز زکات، روز شوق و روز نیایش است؛ و برای آن‌که اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن در آن حلال است؛ چراکه ماه رمضان، اوّلین ماه سال نزد اهل حق است».
در پایان ماه مبارک رمضان برپایی نماز وحدت بخش عید فطر، جلوه ای از شکوه و اتحاد مسلمانان به شمار می رود تا در صف هایی به هم پیوسته، قدرت جهان اسلام را بار دیگر به جهانیان نشان دهند و شکرگزار نعمت های بی پایان خداوند باشند.
خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه عبادت خود قرار داده و بندگانش را در روز عید فرا خوانده تا برای گرفتن جوایز و هدایا جمع شوند.

**نماز عید فطر؛ نماد وحدت و انسجام امت اسلامی
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در روز عید فطر مسلمانان جهان پس از یک ماه روزه داری و بندگی در صفوفی به هم فشرده و همدل و همراه به نماز ایستاده و وحدت اسلامی را به نمایش می گذارند.
حجت الاسلام احمد رضایی اظهار داشت: نماز عید فطر، مظهر برادری، وحدت و عطوفت در بین مسلمانانی است که یک ماه با خلوص نیت با عبادت راز و نیاز و تلاوت قرآن کریم به اظهار بندگی خدای متعال می پردازند.
به گفته وی در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری، اسلام روز اول ماه شوال را عید قرار داده که در این روز، انسان به فطرت خود بر می‌گردد و متوجه عظمت خداوند متعال می‌شوند.
وی با اشاره به اهمیت عید سعید فطر و جایگاه آن در دین مبین اسلام، افزود: در روز عید توصیه‌های فراوانی شده است که صدقه دادن، کمک به نیازمندان، صله‌رحم، دلجویی از یتیمان و پوشیدن لباس نو و پاکیزه از سوی معصومان (ع) سفارش شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال نماز عید فطر در یکهزار و ۸۰ مسجد در نقاط شهری و روستایی استان برگزار می شود.
رضایی با بیان اینکه خداوند برخی از روزها را نسبت به روزهای دیگر پربرکت و نورانی ساخته است و در کنار دیگر روزها اعیاد الهی مانند ستاره های زیبا می درخشند تصریح کرد: عید فطر روزی است که روزه داران پاداش یک ماه عبادت و کوشش خود را دریافت می کنند و عیدی می گیرند.

**عید فطر؛ عید رستگاری بندگان خوب خدا
مدیر تبلیغات اسلامی درمیان هم نگار ایرنا گفت: شیرینی طلاعات و عباداتی که در ماه رمضان تمام مسلمانان از آن بهره مند می شوند با عید فطر تکمیل می شود.
حجت الاسلام محمد هادی نودهی بیان کرد: توجه به نماز عید فطر و اعمال مربوط به روز عید در بیشتر مساجد و مصلاهای استان نشانه اهمیت این روز بزرگ و ریشه‌های اعتقادی و باورهای مردم است.
وی با بیان اینکه عید فطر عید رویش و شکفتن جوانه امید و عید بشارت‌های الهی و روز خوب مهربانی‌ها و گشودن ابواب رحمت الهی است، عنوان کرد: در عید فطر انسان از گناه پاک گشته است و چه زیباست که این زیبایی در بقیه ایام سال نیز ادامه یابد.
به گفته وی ماه رمضان ماه رحمت، برکت، آمرزش گناهان و ماه تزکیه نفس و خودسازی است و عید فطر نیز جشن خودسازی شمرده می شود.
۷۵۵۶*۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =