کرایه حمل گندم به کشاورزان پرداخت می شود

بیرجند- ایرنا- مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: امسال سیلوهای فعال استان، گندم را به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری و کرایه حمل به آنان پرداخت می شود.

مجید اسداللهی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزانی که گندم برداشت شده را مستقیم به مراکز سیلو تحویل دهند تا مسافت ۱۰ کیلومتری برای هر کیلوگرم گندم ۵۰ ریال، مسافت تا ۲۰ کیلومتر ۱۰۰ ریال و بیشتر از ۲۰ کیلومتر ۱۵۰ ریال کرایه حمل دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه این رقم های پرداختی کمک موثری برای جبران هزینه های کشاورز است گفت: از زمان اجرای این طرح، تحویل مستقیم گندم ۲۰ درصد افزایش داشته است.
اسداللهی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از اردیبهشت آغاز و تا اوایل مهر امسال ادامه دارد افزود: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی گندم مازاد کشاورزان خریداری می شود و هدف از این خرید تضمینی استقلال، خودکفایی و تدوام تولید گندم در کشور است.
وی با بیان اینکه خرید تضمینی از واردات گندم خارجی نیز جلوگیری می کند اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۲۲ مرکز جمع آوری و خرید محصولات کشاورزی را به عهده دارند که بخشی از این مراکز تعاونی های روستایی محلی هستند و چند مرکز دولتی نیز عهده دار این کار است.

** پیش بینی خرید ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون کار خرید گندم از کشاورزان استان در ۶۰ درصد مراکز خرید آغاز شد و بقیه مراکز نیز به محض برداشت آمادگی جمع آوری دارند.
اسداللهی با اشاره به فعال بودن ۶ سیلو در استان گفت: این سیلوها در قاین و بیرجند کار ذخیره سازی گندم مورد نیاز خبازی و نانوایی های استان را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه بخشی از نیاز گندم از خارج استان تامین می شود افزود: سه کارخانه نیز در استان با تکنولوژی بالا آرد مورد نیاز را تامین می کنند و ظرفیت تولیدی خوبی هم دارند.
وی از خرید ۳ هزار و ۳۰۰ تن گندم در استان از ابتدای فصل تاکنون خبر داد و گفت: ۵۰ درصد وجه این گندم ها به مبلغ ۱۱میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال به حساب کشاورزان واریز شده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی پیش بینی کرد، بخش دیگری از مطالبات نیز تا ۲ ماه آینده پرداخت می شود.
اسداللهی با بیان اینکه گندم مورد نیاز حداقل ۱۰ ماه استان در سیلوها ذخیره سازی می شود گفت: پیش بینی ذخایر احتیاطی همیشه وجود دارد و به علت تولید پایین گندم در خراسان جنوبی از استان های دیگر نیز گندم مازاد خریداری می شود.
وی قیمت خرید گندم امسال را هر کیلو یک هزار و ۳۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: این قیمت برای گندم پاک که دارای افت پایین باشد یک هزار و ۳۵۲ تومان است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۲۱ هزار تن گندم خریداری شد، پیش بینی می شود امسال نیز حدود ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
وی یادآور شد: از آنجایی که بارندگی ها، گرما و سرما به جلو منتقل شده و به تعبیری بهار را دیرتر در استان تجربه کردیم برداشت گندم و تحول به دولت نیز با تاخیر انجام می شود.
به گفته اسدللهی در بحث کشت گندم شهرستان های قاین، نهبندان، زیرکوه و بشرویه بیشتر مطرح هستند.
سطح زیرکشت گندم خراسان جنوبی در سال زراعی جاری ۲۱ هزار هکتار است که از این سطح ۱۹ هزار و ۹۰۰ هکتار سبز شده است.
۹۷۶۶ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 8 =