رسانه ها پیام ورزش را منتقل کنند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: رسانه های استان پیام ورزش را به جامعه برای ایجاد ارزش های اجتماعی از جمله ایثار، گذشت و اتحاد منتقل کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا مهران سرپرست روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: جایگاه رسانه در توسعه ورزش در همه دوره ها تاثیرگذار بوده و ورزش بخشی از توسعه و تکامل امروزی خود را مدیون رسانه است.
وی ادامه داد: آنچه امروز ورزش کشور را در سطح بین المللی، ملی و استانی برجسته کرده نوع انعکاسی است که توسط رسانه ها نسبت به سنوات گذشته در حوزه انتقال اخبار و وقایع ورزشی رخ داده است.
وی اظهار داشت: پیامد واقعی حوزه ورزش اخلاق است، هدف از همه این سازو کارها این است که انسان زندگی بهتری داشته باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: اثربخشی نهایی ورزش، ایجاد جامعه ای با انسان های سالم تر و با اخلاق تر با زندگی خوب است.
سرپرست اضافه کرد: در بحث خشکسالی، ۳۰ درصد استان در معرض خطر است، نقش مشارکت پذیری جامعه ورزش بر پایه رسانه امری کلیدی است و از این ظرفیت می توان در رفع معضلات موجود استفاده کرد.
وی با بیان اینکه رسانه ها جامعه ورزش را به سمتی سوق دهند که این بخش خود را در همه حوزه ها مسئول بداند، یادآور شد: همانطور که قهرمانی ها و توفیقات ورزشکاران منعکس می شود متقابل در حوزه کمبودها، ورزشکار به جامعه کمک کند.
وی در بحث تعامل با رسانه ها، اطلاع رسانی شفاف و کامل را از سیاست های این اداره کل ذکر کرد و افزود: رسانه می تواند نقاط ضعف ما را دیده و مشکلات را به درستی به مجموعه ورزش و جوانان استان منتقل کند.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: نباید شتاب زده یک رسانه را متهم به تخریب گری کنیم، وقتی در استان ۱۸۰ میلیارد ریال اوراق و پول در حوزه تعمیر، ساخت و ساز و تجهیز داده شود و بعد یک سالن ورزشی لامپ برای روشنایی نداشته باشد پس نباید نسبت به انعکاس نقاط ضعف خود واکنش نشان داد.
سرپرست گفت: برای بعضی کارها سرفصل و ردیف خاص وجود ندارد همانطور که ردیف اعتباری حوزه جوانان را نمی توان در بخش ورزش هزینه کرد.
وی افزود: رسانه ها مسائل حوزه ورزش را رصد کنند و مطلب بنویسند، اگر برنامه شخص مدیرکل هم ضعفی داشت باید رفتار اصلاح شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چه نقاظ ضعفی در حوزه ورزش خراسان جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: مشکل موجود در حوزه ورزش نبود مدیریت بخشی است چون منابع و امکانات به سمت موازی کاری و کارهای جزیره ای می رود.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور این است که منابع در قالب یک برنامه یکپارچه و هدفمند سازمان دهی نمی شود.
سرپرست گفت: در بحث جوانان در حوزه ازدواج بسیاری از سازمان ها وظایفی دارند اما نقش و ماموریت آنها به شکل دقیق و شفاف بیان نشده است.
وی افزود: توجه دولت تدبیر و امید به بحث ورزش بی نظیر بوده است، پولی که در قالب ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده به استان ها تزریق شده اقدام خوبی است.
وی اظهار داشت: تا پایان هفته آینده ۱۰۰ خانه ورزش روستایی جدید تجهیز می شود که از محل آورده های ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده است.
وی ادامه داد: مهم ترین نقاط ضعف ورزش استان به تبعیت از ورزش ملی وجود دارد چون دستگاه ها مختلف در حوزه ورزش فعال هستند اما یک سازو کار هماهنگ کننده وجود ندارد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان یادآور شد: یک مدیر در یک سیستم استاندارد تنها پنج درصد تاثیرگذاری دارد و هیچگاه نمی تواند معجزه کند تنها قادر است از منابع استفاده خوبی داشته باشد.
وی اضافه کرد: ورزش و جوانان استان دارای مشکل ساختاری دارد، این مجموعه به لحاظ اقدام، عمل، قابلیت های اجرایی از نظر بالقوه خوب است.
سرپرست تاکید کرد: نیروی انسانی خوبی در این مجموعه داریم، در ساختار این اداره کل نیروهای بسیار کارآمدی داریم که این ظرفیت به ما کمک می کند.
وی گفت: حوزه ورزش و جوانان پیچیدگی های خاص خود را دارد و جنس کارهای آن ترکیبی از همه حوزه هاست و به فراخور این موضوع از جوانب مختلف در حوزه های سیاسی و اجتماعی عوام به آن توجه می شود.
سرپرست اظهار کرد: ورزش موضوعی است که جذابیت های خاص خود را داشته و دارای خرده فرهنگ ورزش است که در توسعه فرهنگ عمومی نقش دارد.
وی یادآور شد: در حوزه اجتماعی ورزش جایگاه ویژه دارد در فرهنگ، ساختار سیاسی و اجتماعی کشور ورزش استاندارد ترین مولفه ای است که در خیلی از حوزه ها می توان آن را تجویز می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در دیگر حوزه ها مثل موسیقی، هنر به نوعی تحت تاثیر خارج مرز هستیم شاید خیلی از موضوعات که در سطح بین المللی با فرهنگ ما خیلی همخوانی نداشته باشد نه اینکه ضد ارزش باشد اما ورزش با همان ادبیات که در یک شهر اروپایی و آفریقایی وجود دارد در داخل کشور هم می تواند باشد و این ظرفیت مهمی است.
سرپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص علت نیمه تمام ماندن بعضی از طرح های ورزشی روستایی که موجب تحمیل مالی به دولت شده است افزود: جانمایی بعضی از اماکن دولتی مناسب نیست، در جنوب و شمال شهر بیرجند این نبود تقارن وجود دارد.
وی با بیان اینکه اگر سیستم یکپارچه مدیریت بخش ورزش را داشتیم بسیاری از این مشکلات رفع می شد ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ای که ابتدای سال ۱۳۹۶ بین رییس بنیاد مستضعفان و وزیر ورزش و جوانان منعقد شد قرار است تا پایان سال ۱۳۹۸ ، ۲۵۰ چمن مصنوعی در خراسان جنوبی ایجاد شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نگرانی بعضی از حامیان دولت، از اینکه مدیرکل ورزش و جوانان استان نیروی جناح مخالف دولت است گفت: بنده کارمند دولت و تابع سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستم.
سرپرست ادامه داد: اینکه سوال شود در حوزه انتخابات برای چه کسی کار کرده ام یک موضوع شخصی و خصوصی است، دولت روحانی اگر به همسویی تفکرات من با حوزه تدبیر و امید ایمان نداشت من را در یک استانی که رویکرد اصولگرایی قوی تر است منسوب نمی کرد.
وی گفت: نسبت به کارم اشراف کامل دارم و در این حوزه مدعی هستم، برای خدمت به این منطقه با عشق وعلاقه آمده ام و هیچ منتی بر سر کسی ندارم.
وی افزود: همه جمعیت انسانی استان با هر گرایش فکری برای من مهم هستند ، عاشق خدمت به همه آحاد مردم هستم،جناح بندی های سیاسی به شکل افراطی را نمی پسندم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی حضور تیم های استانی در لیگ کشوری افزود: در بحث تیم های ورزشی با موضوع تیم هایی که با عنوان منتخب استان و تیم های باشگاهی استانی در مسابقات لیگ های مختلف شرکت می کنند هر کدام مکانیزم خاص خود را دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: فدراسیون های ورزشی مرتبط با موضوعی به نام مسابقات قهرمانی کشور که منتخبان استان ها شرکت می کنند و دیگری مسابقات لیگ که مربوط به باشگاه های ورزشی است.
وی تصریح کرد: ورزش بیشتر بر پایه دولت و کمک های دولتی استوار است و بر پایه منابع مالی دولتی اعزام به مسابقات قهرمانی کشور در قالب تیم های منتخب پایه قوی تری دارد.
وی گفت: حضور بخش خصوصی به عنوان اسپانسر در کل کشور شکل ضعیفی دارد، این مشکل صرفا به بخش ورزش بر نمی گردد چون ساختار اقتصادی کشور دولتی است و اقتصاد بازار آزاد نداریم، اگر بخش خصوصی خود مالک باشد نحوه مدیریتش با سالن دولتی متفاوت است.
سرپرست اظهار داشت: نباید خود را با استان برخوردار که ظرفیت آن را نداریم مقایسه کنیم بلکه باید خودمان را با توجه به داشته های خود مقایسه کنیم، شواهد نشان می دهد بر پایه پول هایی که دولت به ما داده که به هیات های ورزشی داده ایم حوزه اعزام تیم های منتخب قوی تر هستیم و باشگاه های ما ضعیف تر است.
وی ادامه داد: در بلند مدت در راستای برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ در یک بازه ۴ ساله باید نظام رقابت مسابقه را در همه مناطق استان بر اساس آمایش شکل دهیم.
وی اضافه کرد: باید تولید مسابقه کنیم که این کار نیازمند داشتن ورزشکار است و پیش زمینه آن تعریف استعداد یابی در قالب مدارس ورزشی وکانون هاست.
سرپرست گفت: اقدام اساسی ما در قالب سند برنامه ششم توسعه این است که موضوع مسابقه و رقابت را در تمامی مناطق جغرافیایی استان برای همه جوانان تعریف کنیم.
وی افزود: مسابقه و رقابت موجب رشد و توسعه استان می شود، پولی که امروز می توان از بخش خصوصی بگیریم باید صرف پرورش داور و مربی شود، هنوز در بعضی از شهرستان های استان بعضی از رشته ها مربی ندارد.
*۷۵۵۹ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =