امسال ۸ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

بیرجند- ایرنا- دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ۸ تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا علی زندی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در این ارتباط طی سه ماهه نخست امسال ۴۶۰ قاچاقچی دستگیر شدند.
وی با اشاره به مساعدت مالی ۹۱۱ نفر در سال گذشته اظهار داشت: درمان بیش از ۳۰۰ کودک معتاد از ابتدای سال ۹۴ تاکنون و ۶۰ دانش آموز معتاد در ۱۴ ماه گذشته از عملکرد حوزه درمان است.
وی از وجود ۸۱ مرکز خدمات درمان اعتیاد در استان خبر داد و یادآور شد: ۱۲ هزار نفر از خدمات درمانی این مراکز استفاده می کنند.

** وجود ۱۹ هزار معتاد در خراسان جنوبی
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از هزینه کرد ۸۰۰ میلیون تومانی در این حوزه خبر داد و افزود: معتقد هستیم که حتی یک کودک معتاد هم نباید در جامعه باشد.
زندی با اشاره به وجود ۱۹ هزار معتاد در استان بیان کرد: از این تعداد ۱۶ هزار مرد و ۳ هزار نفر زن هستند.
وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعداد عملیات مبارزه با قاچاقچیان در سطح ملی گفت: اقدامات اطلاعاتی هدفمند در کشور منجر به افزایش ۱۱ درصدی انهدام باندهای مواد مخدر و افزایش ۲۴ درصدی سلاح های مکشوفه شده است.
وی ادامه داد: کشف ۱۴ درصدی انواع مواد مخدر و افزایش ۴۳ درصدی دستگیری ها نیز نشان از توجه ویژه به بحث مبارزه با مواد مخدر دارد.
زندی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون دانش آموز و دانشجو زیر چتر حمایتی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور قرار می گیرند گفت: در حوزه اقدامات فرهنگی نیز جامعه روحانیت سفیران مبارزه با مواد مخدر هستند.

** جایگزینی گُل با شیشه زنگ خطر جدید در کشور
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ورود مواد روانگردان به لایه های پنهان جامعه را به مثابه زلزله خاموش توصیف کرد و افزود: هم اکنون شاهد رشد ۷۰۰ درصدی انوع مواد مخدر و روان گردان جدید در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی هستیم.
زندی یکی از مخرب ترین این مواد را شیشه معرفی کرد و گفت: جایگزین شدن گُل با شیشه نیز زنگ خطری است که در کشور به صدا درآمده است.
وی با اشاره به نفوذ مواد مخدر اظهار داشت: اکنون شمار زنان، شاغلان و تحصیل کردگان معتاد نشان از این واقعیت تلخ دارد.
زندی، مدارس، دانشگاه ها، محیط های صنعتی و کارگری و حتی آرایشگاه های زنانه را از مکان های هدف نفوذ مواد مخدر عنوان کرد و افزود: همجواری با افغانستان و عوامل ساختاری معیوب نظیر فقر، بیکاری و مهاجرت ، کمبود نشاط اجتماعی و فقر غنی سازی اوقات فراغت باعث افزایش اعتیاد شده است.
وی با اشاره به اوضاع مواد مخدر در سطح بین المللی گفت: در ۱۶ سال گذشته سطح زیر کشت خشخاش کشور افغانستان چهار هزار و ۲۱۲ درصد افزایش داشته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: تولید تریاک در کشور افغانستان نیز از ۱۸۵ تن در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۹ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
وی یادآور شد: امسال برابر تدابیر ستاد مرکزی، مواد مخدر غیردارویی خراسان جنوبی و کرمان در استان سیستان بلوچستان امحا خواهد شد.
وی گفت: سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، همایش های پیشگیری، برگزاری تجمع مبارزه با اعتیاد در سرایان، همایش پیاده روی در تمامی شهرستان های استان، نمایشگاه سیار در مرکز استان، کارگاه پیشگیری از اعتیاد ویژه اصحاب رسانه و بازدید اصحاب رسانه از مرکز اقامتی بهشت پنهان از جمله اقدامات شورا در هفته مبارزه با مواد مخدر است.
۹۷۶۶ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =