خراسان جنوبی حائز رتبه ۱۹ بهره مندی از اعتبارات است

بیرجند – ایرنا – رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: در مجموع خراسان جنوبی نوزدهمین استان از بهره مندی اعتبارات کلی تملک سرمایه ای است که در قانون بودجه درج شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد هادی آرین روز شنبه در نشست شورای ادارای استان افزود: خراسان جنوبی در استفاده اعتبارات متوازن از امکانات دولت با ۲۱۰ میلیارد تومان سهم استانی و حدود ۸۳ میلیارد تومان ملی جزو هیجدهمین استان های کشور است.
وی تاکید کرد: در خصوص کارکنان رسمی و پیمانی خراسان جنوبی بین ۳۱ استان دارای رتبه ۲۷ کشور بوده همچنین بیست و یکمین استانی هستیم که از سر جمع اعتبارات هزینه ای بهره مند می شویم.
آرین اظهار داشت: پارسال مجموع اعتبارات استانی، سهم سه درصد و طرح های استانی ملی شده و ردیف های متفرقه ۷۱۴ میلیارد تومان بود که اعتبارات استانی ۱۱۵ میلیارد تومان، توسعه ای ۱۰۵ میلیارد تومان، مالیات بر ارزش افزوده ۱۹ میلیارد تومان و سه درصد حاصل از فروش نفت ۵۵۴ میلیارد تومان بود.
وی مجموع اعتبارات هزینه ای استان در سال گذشته را ۲۱۵ میلیارد تومان دانست و گفت: این اعتبارات در قالب اعتبارت هزینه ای و بخشی در راستای تعهدات و مطالبات بازنشستگان سال های گذشته بود که پرداخت شد.
وی ادامه داد: سال قبل پرداختی های پرسنل در سطح مطلوبی انجام شد همچنین مطالبات بازنشستگان که چند سال گذشته به دغدغه تبدیل شده بود و عمدتا مانده مرخصی بازنشستگان تا پایان سال ۹۵ بطور کامل پرداخت شد در حالیکه برخی مطالبات از سال های ۹۰ و ۹۱ مورد درخواست به حق بازنشستگان بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اعتبارات هزینه ای سال ۹۶ نسبت به سال قبل آن از ۱۹۹ میلیارد تومان به ۲۳۲ میلیارد تومان افزایش یافت.
آرین ادامه داد: همچنین اعتبارات تملک دارایی از ۳۹۴ میلیارد تومان به ۱۸۴ میلیارد تومان کاهش یافت که در این زمینه شبهاتی وجود دارد.
وی افزود: ابتدای سال بنا به تکلیف مان، خیلی از فرازهای بودجه برای مدیران دستگاه های اجرایی استان ارسال می شود کاهش شدید این اعتبارات دلایل متعددی داشت.
وی اضافه کرد: کاهش بودجه اعتبارات حاصل از درآمد نفت یکی از این دلایل بود که سال ۹۵ میزان آن ۲ درصد بود و سال قبل با پیگیری نمایندگان مجلس به سه درصد ارتقا یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات استان ها از سهم نفت سال گذشته به سه درصد رسید، امسال با توجه به همه موارد و مشکلات کاهش درآمدهای نفتی، ارتقای شاخص های اقتصادی به ۲ بخش تقسیم شد.
وی اظهار داشت: امسال نسبت به سال قبل میزان درآمدهای استانی ۱۴ درصد رشد، اعتبارات هزینه ای در کشور ۱۵ درصد، متوسط استان ها ۱۸.۵ درصد و در خراسان جنوبی با ۲۰ درصد رشد مواجه شده است.
وی یادآور شد: اعتبارت تملک کشور ۱۳ درصد کاهش، مجموع اعتبارات ۳۱ استان ۲۶.۷ درصد کاهش یافت که در خراسان جنوبی با احتساب اعتبارات متوازن شاهد رشد هستیم.

** کاهش ۴۴ درصدی اعتبار درآمدهای نفتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: امسال اعتبارات نفتی در سطح کشور بیش از ۴۴ درصد کاهش یافته است.
آرین گفت: اعتبارات استان در سال جاری ابلاغ و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ( ۱۵ روز گذشته) بر اساس شاخص ها بین دستگاه های اجرایی توزیع شد.
وی با بیان اینکه اعتبارات استان ها بر اساس ۲ شاخص جمعیت و محرومیت ابلاغ می شود، ادامه داد: شاخص محرومیت شامل ۲۵۹ شاخص است که با روش های علمی شاخص های منفی و مثبت این اعتبارات بین ۱۱ شهرستان استان توزیع شد.
وی بیان کرد: امسال از مجموع ۲۳۲ میلیارد تومان بودجه ابلاغی به استان ۴۹۲ میلیون ریال برای حمایت از احداث و توسعه پایگاه ها و حوزه های مقاومت بسیج اختصاص یافت.
وی ادامه داد: همچنین سه میلیارد و ۹۳۶ میلیون تومان برای اجرای طرح های هادی و بهسازی روستاها، چهار میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان (۱۰ درصد) برای آبرسانی روستایی، ۳۷ میلیارد تومان برای پروژه های استانی و سه میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی( الباقی قابل توزیع) در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: سهم استان امسال از اعتبارات سه درصد درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام وگاز طبیعی ۸۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
آرین اضافه کرد: از این میزان ۸۴ میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان قابل توزیع و ۸۵۲ میلیو تومان برای حمایت از احداث و توسعه پایگاه ها و حوزه های مقاومت بسیج موضوع ماده ۷۱ قانون الحاق بودجه اختصاص می یابد.
وی عنوان کرد: سهم خراسان جنوبی از مجموع احقاق درآمدها در بین ۳۱ استان کشور ۲۷۹ میلیارد تومان است که در این زمینه رتبه ۲۹ کشور را داراست.
وی ادامه داد: در این راستا با توجه به اینکه سهم خراسان جنوبی از اعتبارات سه درصد درامد نفت (دو سوم) بیش از ۸۵ میلیارد تومان است در این زمینه رتبه ۱۰ را به خود اختصاص داده است.

** کاهش اعتبارات شاخص های توسعه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: سهم استان از اعتبارات شاخص های توسعه پارسال ۱۰۰ میلیارد تومان بود که امسال با کاهش ۳۱ میلیارد تومانی، در این زمینه رتبه ۱۴ را داریم.
آرین افزود: در اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، خراسان جنوبی در جایگاه ۱۹ استان های کشور قرار دارد این اعتبارات در ۲ بخش زیرساخت های ورزشی و نوسازی مدارس هزینه می شود.
وی بیان کرد: تبصره ۱۸ قانون بودجه بخشی از سهم اعتبارات استان است که در راستای کمک های فنی و اعتباری امسال به صورت سرجمع پیش بینی شده است.
وی در ادامه به میز خدمت دستگاه های اجرایی اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری اداره کل بازرسی استانداری میز خدمت در سطح دستگاه های اجرایی رصد شده و از ۲۳ خردادماه بحث استقرار آن در دستگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و ابتدای تیرماه مقرر شد در تمامی دستگاه محقق شود.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهار =