جمعیت ۱۰ میلیونی نوار شرق کشور نیاز به آب دارند

بیرجند- ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی و جمعیت ۱۰ میلیونی در نوار شرق کشور نیازمند آب هستند که باید به طریقی این نیاز تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد مهدی مروج الشریعه روز شنبه در نشست شورای اداری استان افزود: نمایندگان سه استان شرق کشور در مجلس شرای اسلامی در یک تعامل منطقه ای باید راهکاری برای تامین آب مورد نیاز این منطقه بیابند.
وی با اشاره به تلاش نماینده سیستان و بلوچستان برای انتقال آب به آن استان اظهار داشت: اگر قرار است در مجلس با این موضوع طرحی عنوان شود باید به صورت منطقه ای باشد تا شرق کشور به طول یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر از بندر چابهار تا سرخس را شامل شود.
وی با بیان اینکه در افق بلند مدت ۲۰ ساله نیازمند ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب هستیم یادآور شد: این میزان آب باید در سواحل چابهار تصفیه و برای این خط شرقی به عمق ۴۰۰ کیلومتر استفاده شود.

** ثروت کشور در خط شرقی حفظ شود
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفر اخیر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به استان گفت: این سفر باعث آشنایی بیشتر آنها با مشکلات منطقه شد که می تواند بهترین مدافع استان در بحث تامین آب باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید ثروت کشور در خط شرقی حفظ شود اظهار داشت: بیش از ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آب رسانی می شود و باید راهکاری برای جبران این محدودیت منابع آبی پیدا شود.
وی افزود: وزارت نیرو مکلف است برای تامین خرید تضمینی آب شرب سرمایه گذار اقدام موثری انجام دهد.
مروج الشریعه با اشاره به اصلاحیه اخیر قانون رفع موانع تولید که برای ارتقای نظام مالی دولت مصوب شده است تصریح کرد: تاکنون مصوبات ستاد تسهیل با یک بخشنامه نیم بند اجرایی می شد اما این اصلاحیه باعث شد که مصوبات ستاد در کشور و استان نافذ و اجرایی شود.
وی با بیان اینکه این اصلاحیه همچنین در صیانت از وضع موجود و حفظ اشتغال در سطح واحدهای تولیدی فعال موثر بوده است یادآور شد: این همدلی بین دولت و مجلس برای مساله آب نیز باید دنبال شود.

** ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در استان تشکیل شود
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شرایط موجود اظهار داشت: ضرورت دارد ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان با حضور خبرگان و مدیران دست اندرکار تشکیل شود تا برنامه های خود را در راستای برنامه همین ستاد ارایه دهیم.
مروج الشریعه ادامه داد: بخشی از این مساله به تدابیری که نمایندگان مجلس برای بودجه ۹۸ بر مبنای توان داخلی می اندیشند، مربوط می شود.
وی با بیان اینکه فراهم شدن اختیارات کافی برای شرایط خاص، همکاری همگانی را می طلبد افزود: انتظار داریم در شرایطی که سرمایه گذار با وضع موجود اعلام آمادگی می کند، پروسه های استعلام طولانی نشود.
وی گفت: نمونه عینی این قضیه ورود سرمایه گذار برای منطقه ویژه انرژی تجدید پذیر در نهبندان و سربیشه است که با توجه به نیاز استان باید شرایط خاص این سرمایه گذاری فراهم شود.
مروج الشریعه، گریزی به وضع آموزش و پرورش استان در بحث کمبود کلاس درس داشت و افزود: علی رغم اینکه برای جبران این کمبود امیدی به اعتبارات دولت نداریم به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که دانش آموزان زیر سقف های ناایمن درس بخوانند بلکه باید از همه ظرفیت استان همچون مکان های بلااستفاده ادارات در تامین کلاس درس استفاده شود.

** دستور صریح برای کنترل قیمت ها در بازار
استاندار خراسان جنوبی به تلاش هایی برای جذب سرمایه گذاری جدید در پروژه های نیمه تمام استان اشاره کرد و گفت: یک پروژه برای فردوس و سه پروژه برای بیرجند به سرمایه گذار پیشنهاد شده که امید است به نتیجه مثبت برسد.
مروج الشریعه در خصوص نوسانات قیمت بازار نیز دستور صریحی به دفتر اقتصادی استانداری داد تا با رصد مداوم از هر گونه افزایش قیمت کالا و خدمات پیشگیری کنند.
وی با اشاره به روند تخصیص و جذب به موقع اعتبارات دستگاه های اجرایی نیز گفت: دستگاه هایی که در جذب اعتبارات پایین ترین نرم را دارند بدون تعارف به وزارت خانه مربوطه معرفی تا تعیین تکلیف شوند.
وی با تاکید بر توجه به مسائل روز کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصاد بین المللی و عنایت به تاکید مقام معظم رهبری، استفاده از توان داخلی و اهمیت دادن به طرح های دانش بنیان در حوزه های مختلف می تواند به رفع مشکلات موجود کمک کند.
مروج الشریعه با اشاره به آینده برجام پس از خروج آمریکا اظهار داشت: چه بسا که این مساله برای کشور ما سبب خیر باشد لذا باید با نگاه عمیق تر و باور منویات رهبری در حوزه اقتصاد ، بخش های اجرایی کشور مسئولیت خود را در این زمینه به درستی انجام دهند.
وی تایید اولویت ها و تشخیص مسائل را از تکالیف نمایندگان مجلس دانست و افزود: در شرایط موجود باید بدانیم که دشمن شفاف و قسم خورده چشم امید به محو دارایی کشور دارد لذا باید به اتکا منابع خدادادی، تک تک افراد آنچه را باید در شرایط ویژه خدمت قرار گیرد مورد توجه قرار دهند.
۹۷۶۶* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 18 =