روش های نوآورانه در دستور کار دستگاه ها قرار گیرد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت کاهش آسیب های اجتماعی دستگاه های ذیربط باید روش های نوآورانه را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا عصمت محمودی روز یکشنبه در نشست مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط اعتبارات کاهش آسیب های اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به بیانات رهبری در ارتباط با فوق العاده بودن اقدامات در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی، افزود: تحرک بی سابقه و تحول چشمگیر در این حوزه در دستور کار است.
وی ادامه داد: در همین ارتباط سال گذشته، پنج میلیارد و ۷۹۵ میلیون ۵۹۵ هزار و ۷۴۰ ریال اعتبار داشتیم که بین ۹ دستگاه بهزیستی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری، زندان ها و اقدامات تعلیمی و تربیتی، هلال احمر، جهاد دانشگاهی و تبلیغات اسلامی بر اساس تفاهم نامه و جامعه هدف تقسیم شده است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ تاکنون ۲ میلیارد و ۸۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بین ۹ دستگاه تقسیم شده است تصریح کرد: اعتباراتی که در اختیار استانداری قرار گرفته است با اعلام فرمانداران بین ۱۱ سمن در ۱۱ شهرستان تقسیم شده است.
وی با اشاره به اعتبار یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی استانداری در این حوزه اظهار داشت: با توجه به رویکرد وزارت کشور و محور قرار دادن دانش آموزان، ۲ قرارداد با اداره کل بهزیستی و یک قرارداد با ورزش و جوانان در راستای کاهش آسیب طلاق انجام شده است.
محمودی ادامه داد: بهره گیری از سازمان های مردم نهاد مسئولیت پذیر و مستند سازی از ابتدای فعالیت تا انتها با تاکید بر اثر بخشی مد نظر است.
به گفته وی در بخش ارزیابی و نظارت، اقدام های مورد نیاز توسط کارشناسان امور اجتماعی و فرمانداران در شهرستان ها انجام شده است و به دستور استاندار، دفتر بازرسی استانداری و دیوان محاسبات بر این طرح ها نظارت می کنند.
وی تاکید کرد: طبق بررسی های انجام شده در مرکز استان اختلالات روانی باعث بروز و شیوع رفتارهای ناهنجار اجتماعی شده است که با همکاری بهزیستی و فرمانداری طرح سنجش برای سنین قبل از ورود به پیش دبستانی در شمال شهر را به صورت پایلوت اجرا کردیم.
مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تفاهم نامه طلاق در سال ۹۷ با محوریت بهزیستی منعقد شده است افزود: ۱۰ استان کشور موظف شدند طرح ملی کاهش و کنترل طلاق را اجرا کنند که این استان به عنوان داوطلب این طرح را اجرا می کند.
وی یادآور شد: در کاهش آسیب های اجتماعی بحث زنان، دختران و دانش آموزان محوریت دارد که امیدواریم با توجه ویژه دستگاه های ذیربط شاهد کاهش چشمگیر آسیب ها در همه حوزه های اجتماعی باشیم.

** تاسیس ۶ پایگاه فرهنگی و اجتماعی در بیرجند
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون ۶ پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله در شهرستان بیرجند در راستای پیشگیری، کاهش و کنترل آسیب ‌های اجتماعی تاسیس شده است که امیدواریم کاهش آسیب‌های اجتماعی به عنوان مهمترین بحث نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد رضایی افزود: مقام معظم رهبری بارها به کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کردند و باید درک کنیم که تمام آسیب‌های اجتماعی مهم است.
وی ادامه داد: در حال حاضر پنج آسیب اجتماعی اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اجتماعی و سکونت گاه‌های غیر رسمی از اولویت ویژه در کاهش آسیب ها برخوردار است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه موفقیت در بحث کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک اقدام همه جانبه و عمومی است،‌ اظهار داشت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید حجم گسترده‌ای از نیرو و توان خود را در حوزه های مختلف به کار ببریم.
وی تصریح کرد: ماموریت و فاز اول فعالیت تبلیغات اسلامی در حاشیه شهر بیرجند است که در این راستا ۶ پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله را در مساجد تاسیس کردیم که مساجد ما به عنوان مساجد تراز اسلامی نقش قابل توجهی در این زمینه خواهند داشت.
حجت الاسلام رضایی بیان کرد: تمامی اقدام ها در راستای کاهش آسیب ها باید پژوهش محور باشد، که در این راستا نظام نامه پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی تدوین شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ۶۰۰ میلیون تومان برای بحث حاشیه نشینی و ۱۳ میلیون تومان برای پیشگیری از اعتیاد جامعه هدف به این سازمان تخصیص یافته که در روند فعالیت ها هزینه شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم طلاق، اعتیاد، فضای مجازی، بزهکاری، خشونت و حاشیه نشینی را از مهمترین اقدامات در کاهش آسیب های اجتماعی بیان کرد و گفت: مجموع اعتبارت تخصیصی ۲۱۰ میلیون تومان بود که ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالیت های حوزه فضای مجازی تعیین شده است
احمد محبی اظهار داشت: از این میزان ۱۰۰ میلیون تومان از استانداری و ۱۰۰ میلیون از وزارت متبوع اخذ شده است.
وی در ادامه افزود: در راستای تحقق این مهم بیشتر تلاش ما بر این بود که این کار واگذار به انجمن‌ها، سمن ها و مساجد واگذار شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
۹ دستگاه بهزیستی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری، زندان ها و اقدامات تعلیمی و تربیتی، هلال احمر، جهاد دانشگاهی و تبلیغات اسلامی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.
۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 1 =