سیر صعودی مهاجرت به شهرها آسیب شناسی شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود برنامه ها و اقداماتی که در روستاها انجام می دهیم همچنان شاهد سیر صعودی مهاجرت به شهرها هستیم که این موضوع باید علت یابی و آسیب شناسی شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز سه شنبه در نخستین نشست کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی افزود: تهیه طرح های روستایی باید با ارایه شرح خدمات بوده همچنین با فرمانداران شهرستان ها نشست هایی برگزار تا برای هر شهرستان با توجه به اقلیم و مقتضیات موجود طرح تهیه شود.
وی حضور فیزیکی و میدانی افرادی را که می خواهند طرح تهیه کنند در مناطق روستایی بسیار مهم دانست و بیان کرد: در بازدیدی که از برخی روستاهای استان داشتیم هنوز بخش زیادی از جوانان و نوجوانان ساکنان روستا هستند لذا توجه به این قشر در اولویت نخست قرار گیرد.
وی گفت: اگر امروز در خراسان جنوبی فکر اساسی برای روستاییان به ویژه قشر جوان و نوجوان به عنوان یکی از موضوعات اساسی نشود در آینده نه چندان دور با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

** خود را جای دیگران قرار دهیم
معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در تبیین موضوعات و برنامه ریزی دقیق برای حل مشکلات روستاییان متاسفانه خود را جای دیگران قرار نداده و هنوز دغدغه مناطق روستایی از جمله کمبود یا نبود آب، گاز، برق، تلفن، ورزش و سرگرمی و سایر موارد را به صورت واقعی درک نکرده ایم لذا باید موضوع به درستی تبیین و شرح وظایفی در این زمینه بیان شود.
وی اظهار داشت: با استفاده از توانمندی ها و پتانسیل های موجود در روستا اگر اکنون برنامه ریزی دقیق و بسته منسجمی برای روستاها تنظیم نکنیم روند مهاجرت همچنان افزایش می یابد.
علوی مقدم گفت: باید تفاوت بین زرق و برق مناطق شهری و کمبود امکانات در روستاها را تنظیم و مدیریت درست را بکار گیریم که این زمینه چند نقص عمده وجود دارد؛ ابتدا اینکه باید برنامه ریزی ها معطوف به روستاها بوده، زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی را مدنظر قرار داد اما برعکس عمل کرده ایم.
وی اضافه کرد: سال های گذشته تمامی زیرساخت ها را به روستاها بردیم در حالیکه مشکل عمده روستاییان نبود آب شرب است لذا زمینه ماندگاری در روستا وجود ندارد وقتی اهالی روستایی حتی آب آشامیدنی ندارند و در وهله دوم زمینه های اشتغال برای امرار معاش و امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت ندارند ناچار به مهاجرت و تخلیه روستا هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تاکنون از تجربیات جهانی برای ماندگاری روستاییان در استان استفاده نکرده ایم گفت: در دنیا اقدامات موثری برای ماندگاری جمعیت روستاها انجام شده این در حالیست که در برخی روستاهای استان امکانات زیرساختی به مراتب بیشتر از روستاهای دنیاست اما فکر اساسی برای ماندگاری جمعیت نشده است.

** تامین آب نقش محوری در ماندگاری جمعیت دارد
وی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب و کشاورزی نقش محوری در ماندگاری مردم در روستاها دارد اظهار داشت: در این زمینه باید فکر اساسی شود.
وی ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با تکیه بر جوان بودن را اولویت دوم برای ماندگاری جمعیت عنوان کرد و گفت: رونق صنایع دستی یکی از توانمندی های مناطق روستایی است که میراث فرهنگی باید با تمام وجود و هم و غم برای محوری کردن اقتصادی روستاییان در این زمینه فعالیت داشته باشد.

** جلسات ها نباید دورهمی باشد
معاون استاندار خراسان جنوبی به برگزاری نخستین کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان اشاره کرد و افزود: در صورتی برگزاری اینگونه جلسات موثر خواهد بود که به نتایج مطلوبی دست یابیم در غیر اینصورت دورهمی بیش نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت برنامه ریزی شده و تلاش جهادی چاشنی این کار شود گفت: برگزاری جلسات باید کاربردی و اجرایی باشد تا در راستای خدمت به مردم به درستی ورود کنیم.
علوی مقدم ادامه داد: اینکه بخواهیم جلساتی را بدون نتیجه مثبت برگزار کنیم نه تنها از وقت بیت المال استفاده کرده ایم که مشکلات را دو چندان کرده و میزان نارضایتی ها نیز افزایش می یابد.
وی گفت: امروز مانند روزهای نخست انقلاب که کارها به صورت جهادی انجام می شد مدیران دستگاه های اجرایی باید به مردم کمک کنند در غیر اینصورت مردم دچار مشکل شده و در راس آن فرمانداران نیز دچار آسیب خواهند شد.
وی بیان کرد: در این کارگروه برای محروم ترین و مظلوم ترین انسان ها در مناطق روستایی قرار است اقداماتی انجام دهیم که اگر مفید واقع نشویم باید پاسخگوی این افراد باشیم.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =