درآمد موقوفات با توجه به خشکسالی درصدبندی شده است

بیرجند – ایرنا – سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به برنامه فعلی اوقاف برای خارج نشدن موقوفات از حالت انتفاع گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر سازمان اوقاف درآمد موقوفات را درصدبندی و سهمی را برای حفظ عین موقوفات در سامانه متمرکز نگهداری می کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز سه شنبه در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از موقوفات گذشته شامل قنوات است افزود: کل درآمد موقوفات در گذشته صرف نیت واقف می شده است و با شروع خشکسالی افراد محلی تصمیم به حفر چاه در موقوفات می گیرند و از اوقاف نیز حق السهم درخواست می کنند ولی چون موقوفه درآمد مازاد اجرای نیت واقف نداشته مسئولان اوقاف به اجبار توافق می کنند که چاه حفر شود لذا الان هیچ از آن موقوفه در دست اوقاف نیست.
وی یک نمونه از این موقوفات را در موسویه قاین مثال زد و گفت: این مورد از بهترین موقوفه های استان بوده که به دلیل حفر ۶ حلقه چاه اکنون هیچ رقمی به اوقاف پرداخت نمی شود.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به وسعت استان مقابل حجم موقوفات، رقبات و بقاع متبرکه، سرپنجه اوقاف خراسان جنوبی برای اداره موقوفات ضعیف است.
وی گفت: یکهزار و ۱۰۰ موقوفه شهرستان خوسف با ۲ نفر اداره می شود که واقعا کار طاقت فرسایی است.
وی از وجود ۹ هزار موقوفه و ۲۳ هزار و ۴۰۰ رقبه در استان خبر داد و افزود: از این رقبات ۱۹ هزار منفعتی و ۴ هزار انتفاعی است.
بخشی پور با اشاره به اجرای سیاست اصلاحات اراضی گفت: در این تحول ارضی، اسناد موقوفات به دست اشخاص افتاد ولی نسل های بعد تصور می کنند که موقوفه شخصی است و باعث حیف و میل موقوفات می شود.
وی همچنین خواستار توجه دولت به برنامه های فرهنگی اوقاف شد و افزود: دولت باید در هزینه های فرهنگی اوقاف را سهیم کند چون موقوفات با محدودیت زمانی و مکانی مواجه است و نمی توان روی درآمد آن برای کارهای فرهنگی حساب باز کرد.

**بقاع درآمدزا انگشت شمار است
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تعداد بقاع درآمدزا استان را از شمار انگشتان دست کمتر دانست و گفت: ۲۰ بقعه ای که ضعیف بوده اند از بنا تخریب و سازه جدید را در سطح وسیع آغاز کرده ایم تا با امکانات بالاتری که در آنجا مستقر می شود کمک های مردمی نیز بیشتر شود.
وی مسابقات قرآنی را از دیگر امور مهمی برشمرد که باید برای برگزاری آن سایر دستگاه های اجرایی همکاری کنند و افزود: در این خصوص سایر استان های کشور از ظرفیت های دولتی استفاده می کنند اما در استان بار برگزاری مسابقات فقط بر دوش اوقاف است.
وی با یادآوری اینکه اوقاف فقط مجری مسابقات قرآن است گفت: سال گذشته در طبس این مسابقات اجرا شد ولی هنوز موفق به پرداخت هزینه های آن نشده ایم.
حجت الاسلام بخشی پور گفت: بقاع متبرکه به خصوص در نقاط مرزی می تواند ظرفیت فرهنگی بزرگی باشد البته باید مورد توجه نیز واقع شود.
وی خواستار توجه میراث فرهنگی به برخی بقاع متبرکه شد و افزود: می توان از اعتبارات گردشگری مذهبی برای ساماندهی به اماکن مذهبی به خصوص مساجدی که در ورودی شهرها قرار دارند استفاده کرد.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یکی از این اماکن را مسجد ابوالفضل(ع) نهبندان ذکر کرد و گفت: این مسجد در مسیر عبور گردشگران خارجی پاکستان و هند قرار دارد و اگر طبق طرح جامع مصوب ساماندهی شود زائران از خدمات بهتری بهره مند خواهند شد.
وی یکی از مشکلات اداره کل اوقاف استان را چارت سازمانی اعلام و اضافه کرد: به دلیل کمبود نیرو فرصت رسیدگی به بسیاری از موقوفات فراهم نیست که سبب حیف و میل وقف می شود.
بخشی پور در خصوص بهسازی قنوات وقفی نیز گفت: در این خصوص تفاهم نامه ای با جهاد کشاورزی منعقد شده است.
وی افزود: در همین راستا یک میلیارد تومان در ۱۰۰ هکتار زمین از اراضی شوکت آباد برای تسطیح، لوله گذاری و آبیاری تحت فشار هزینه شده است.
۹۷۶۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 7 =