عناب کشت جایگزین در بسیاری از استان ها شده است

بیرجند – ایرنا – مدیر طرح دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: این استان خاستگاه اولیه عناب است ولی در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود آب بسیاری از استان ها کشت عناب را با توجه به ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات کشاورزی جایگزین کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محسن پویان روز سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری همایش ملی و اولین استارت آپ (شرکت نوپا) عناب در استان خراسان جنوبی افزود: بسیاری از استان ها با الگوبرداری از خراسان جنوبی نسبت به کشت عناب به صورت گسترده اقدام کرده اند که می توان به یک شرکت در استان قزوین اشاره کرد که در آن بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار نهال عناب کاشته است.
وی بیان کرد: با این وضعیت اگر سایر استان ها را هم در نظر بگیریم شاید از سطح زیرکشت استان خراسان جنوبی بیشتر شود.
مدیر دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: قبل از آنکه دیر شود مسئولان جهاد کشاورزی استان چاره اندیشی کنند و اقتصاد کشاورزانی که در این زمینه فعالیت می کنند در آینده دچار مشکل خواهد شد و به سرنوشت زعفران دچار می شویم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی نیز ضمن تایید کشت عناب در سایر استان ها و تاکید بر کیفی سازی عناب گفت: اقداماتی همچون دریافت تسهیلات افراد متقاضی در استان های پایه از طریق وزارتخانه در حال پیگیری است.
مهدی عصمتی پور اظهار داشت: از طرفی امکان جلوگیری از کشت عناب در سایر استان ها وجود ندارد.
فرماندار خوسف هم در این نشست گفت: شهرستان خوسف با داشتن یکهزار و ۴۸۲ هکتار سطح زیر کشت عناب در استان خراسان جنوبی رتبه اول را دارد و باید نیاز به ارزش افزوده این محصول به عنوان یکی از مهم ترین محصولات استراتژیک استان در اولویت قرار گیرد.
محمد شفیعی افزود: با هماهنگی های انجام شده با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به ایده های خلاقانه و نرم افزارها و برنامه های کاربردی برای افزایش درآمد روستائیان در زمینه گردشگری، فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی تسهیلات با بهره کم پرداخت خواهد شد.
وی از برگزاری پیش رویداد همایش ملی عناب در شهریور ماه سالجاری در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: این پیش رویداد به منظور معرفی بیشتر و بهتر و رفع دغدغه برخی کشاورزان در قالب جشن برداشت عناب و کارگاه های کاربردی در زمان برداشت این محصول برگزار می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به نیازهای جامعه امروز نیاز به فرآوری این محصول بیش از پیش وجود دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی نیز گفت: عناب به عنوان یکی از محصولات راهبردی ن خراسان جنوبی آنچنان در کشور شناخته شده نیست و از طرفی نیز کشوری همچون چین در این زمینه کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی گسترده ای انجام داده است.
جلال الدین صادقی از پیش بینی برگزاری همایش منطقه ای عناب در برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: این همایش در اسفندماه سالجاری در استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.
وی از انجام مراحل اولیه اخذ مجوز برگزاری این همایش خبر داد و گفت: دبیران علمی و اجرایی همایش انتخاب شده اند و کارهای مقدماتی در حال انجام است.
وی با تاکید بر برندسازی عناب افزود: با تحقیقات صورت گرفته در دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان از شکلات عناب با برند ‘سیوجو’ رونمایی شد و در آینده نیز این محصول تجاری سازی خواهد شد.
سرپرست واحد استانی دانشگاه جامع علمی – کاربردی نیز با بیان اینکه برگزاری همایش در این سطح نیاز به همکاری چند جانبه دارد گفت: رویداد استارت آپ عناب محدود به قشر دانشجویان نخواهد بود و همه می توانند در این رویداد علمی شرکت کنند.
ابوالفضل فورگی نژاد بیان کرد: این رویداد همزمان با همایش منطقه ای عناب برگزار و به برگزیدگان ضمن در نظر گرفتن جوایز، تسهیلاتی نیز پرداخت خواهد شد.
۳۱ هزار و ۵۲ هکتار سطح زیر کشت عناب در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این میزان بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان خوسف با ۱۴ هزار و ۸۴ هکتار و بعد از آن شهرستان های سربیشه و بیرجند است.
زرشک، عناب و زعفران از محصولات مهم و مشهور استان خراسان جنوبی است.
۹۸۶۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =