اقتصاد روستاها سلامت محور شود

بیرجند- ایرنا- مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: سلامت رابطه مستقیم با اقتصاد دارد و باید برای ارزش افزوده تولیدات محلی، اقتصاد روستاها سلامت محور شود.

محسن عالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان جهانی در تلاش است که سبک زندگی را در کنار طب شیمیایی اصلاح کند از همین رو باید در تغذیه هر منطقه، به موقعیت جغرافیایی و مزاج مردم آن توجه کرد.
وی ادامه داد: در بخشی از سیاست های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر اصلاح سبک زندگی تاکید شده و باید توسط تمام ارگان ها ، موسسه ها و خود مردم این مهم اجرایی شود.

** تولید روستاها با فکر همراه شود
این کارشناس طب سنتی با اشاره به سبک زندگی ایرانی در قدیم و ارتباط آن با سلامت افزود: حتی دود کردن اسپند و سرمه کشیدن بعد از استحمام تاثیر مستقیم بر رفع رطوبت مغز و چشم دارد.
وی اظهار داشت: افراد در بازار های محلی می توانند از همین موضوع در تولید انواع سرمه و اسپند مهارت کسب کرده و از آن طریق درآمد زایی کنند.
عالی با اشاره به فرصت ۶ ساله سازمان جهانی بهداشت برای اصلاح سبک زندگی کشورها یادآور شد: کشورهایی مثل چین در این خصوص پیشرو هستند اما ما در تولید خود از موضوع سبک زندگی عقب هستیم لذا باید از پوشش روانی ،خونی ،جنسی ، معدی و بدنی ابزارهایی تولید شود و برای این کار جوامع روستایی گزینه مناسبی است.
وی با تاکید بر تزریق این نوع نگاه به روستاها گفت: اگر تولید روستاها با فکر همراه شود حتی از برگ درختان و گیاهان دارویی همچون توت ، زیتون ، بنه ،تخم گشنیز و سایر موارد می توان سیگار و تنباکو تولید و به عنوان یک دخانی مفید روانه بازار کرد.
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی با بیان اینکه عنبرنسارا نمونه دیگری از تولید برای سلامت است افزود: این ماده طبیعی با خواص اعجاب برانگیزی که دارد در درمان عفونت ها بسیار موثر بوده و می تواند در سبد اقتصاد روستاها جای گیرد.
وی اضافه کرد: از آنجایی که روستاییان خودکفا نیستند دشمن نیز روی این ضعف برنامه ریزی می کند تا میزان مصرفی روزانه هر روستایی را بالا ببرد اما اگر تولید در روستاها رونق گیرد می توانیم به خودکفایی نزدیک شویم.
عالی با ذکر یک مثال به آمار سالانه مصرف مرغ در کشور اشاره کرد و افزود: گوشت کبک ، دراج ، تیهو ، مرغ و خروس بومی از لحاظ ارزش غذایی خواص زیادی دارد که اگر جوامع محلی از آن آگاهی پیدا کنند و دست به تولید این ماده مصرفی کشور بزنند قطعا در سلامت جامعه و رشد اقتصاد روستاها موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه مصرف هر نوع گوشت حیوانی باعث می شود که خصوصیات اخلاقی آن حیوان به انسان منتقل شود گفت: برخی گوشت ها مثل گاو و مرغ طبع سرد دارند و باعث بروز سودا و بلغم در بدن افراد می شوند.
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی ادامه داد: اگر توصیه های دینی و طب سنتی اسلامی رعایت شود سبک زندگی به خودی خود اصلاح خواهد شد.

** تبدیل فکر به ثروت
این کارشناس طب سنتی خواستار ارتقای روحیه مطالبه گری در استان شد و گفت: امروزه حتی از نمد که در روستاها به فراموشی سپرده شده تولیداتی مطابق سلایق روز روانه بازار می شود که جنبه درمانی و کاربردی دارد.
وی به نمونه هایی از این تولیدات اشاره کرد و افزود: کفی نمدی کفش ، ضد بو ، عرق ،تاول ، میخچه بوده و به عنوان عایق برتر در انتقال گرما و سرما دارای خاصیت ارتجاعی زیادی است.
عالی با اشاره به خاصیت آنتی باکتری نمد این کفی ها را برای پیاده روی دانست و گفت: این کفی ها با خاصیت ضد الکتریسیته که دارند از عرق پا جلوگیری کرده و فرد را از پوشیدن جوراب نیز بی نیاز می کند.
وی اضافه کرد: حتی از نمد دور فرمان و روکش صندلی ماشین نیز تولید شده که این محصول هم از انقباضات عضلانی ، گردنی و کمری جلوگیری می کند و فرد بر اثر نشست طولانی پشت فرمان دچار بیرون زدگی دیسک نمی شود.
مسئول کارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر فکر تبدیل به تولید شود می توان به ثروت آفرینی به خصوص در جوامع روستایی امیدوار بود.
وی با اشاره به ضرورت آموزش سبک زندگی در روستاها یادآور شد: این موضوع می تواند حتی باعث جذب توریسم نیز شود.
عالی با تاکید بر اینکه سوق دادن نگاه اقتصادی به سمت سلامت باعث موفقیت می شود گفت: برای کسب ارزش افزوده باید تولید را به سمت فرآوری ببریم.

** شیوع بیمارهای غیرواگیر با حذف طب سنتی اسلامی از مدرسه دارالفنون
وی با اشاره به شیوع بیماری های غیر واگیردار در کشور اظهار داشت: علیرغم اینکه در کشور اسلامی زندگی می کنیم اما به میزانی که عبادت را در اسلام آموخته ایم از آموزه های آن اطاعت نمی کنیم وگرنه این همه بیماری بر جامعه غالب نمی شد.
عالی گفت: رجوع به تاریخ طب نشان می دهد که آمار بیماری های غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون، کمردرد و سایر موارد از زمان شهادت امیرکبیر شیوع قابل توجهی داشته و آنهم به خاطر کمرنگ شدن آموزش طب سنتی اسلامی در مدرسه دارالفنون و ممنوعیت تدریس آن در حوزه های علمیه است.
وی با اشاره به انتشار آخرین سند اجرایی سازمان جهانی بهداشت (who )در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ افزود: بر اساس همین سند فیلم های کره ای و چینی با محتوای سبک زندگی و طب سنتی آن کشورها ساخته شده که نتیجه آن فروش محصولات سبک زندگی کره و چین در بازار های جهانی بوده است.
۹۷۶۶ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =