آموزش های مهارتی در خراسان جنوبی ۴۰ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت آموزشی موجود، ارائه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در استان از سال ۹۲ تاکنون ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا حسین خوش آیند روز شنبه در نشست خبری افزود: سرانه آموزش مهارتی در استان به ۴.۸ رسیده درحالی که میانگین کشوری این رقم ۱.۸ است.
وی ادامه داد: در چهار ماهه سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۴ هزار نفر ساعت در قالب هشت هزار و ۴۷۲ نفر دوره آموزش های مهارتی را در استان فرا گرفتند.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیون و ۶۳۶ هزار نفر ساعت در قالب ۲۲ هزار و ۲۱۱ نفر دوره، آموزش مهارتی دیدند گفت: این آموزش ها در کارگاه های ثابت، زندان، پادگان، روستایی و عشایری، سیار شهری، ضمن کار، اصناف، جوار دانشگاه، کاهش آسیب های اجتماعی و کارآموزی در محیط کار واقعی ارایه شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بانک ها باید تسهیلات اشتغال را به افراد دارای مهارت اعطا کنند اظهار داشت: اگر تسهیلات اشتغال به افراد دارای مهارت اعطا شود به جز اشتغالزایی شاهد کارآفرینی خواهیم بود.
خوش آیند گفت: در حال حاضر ۵۱۰ حرفه در ۹۳ کارگاه در شهرستان های بیرجند، قاین، نهبندان، درمیان، فردوس و طبس به مهارت آموزان ارایه می شود که به این میزان در سال ۹۶ تعداد ۲۰ حرفه افزوده شده است.
وی با بیان اینکه تمام خدمات آموزشی ارایه شده در بخش دولتی رایگان، است، افزود: دوره های آموزشی در قالب ۱۰ تا هزار و ۹۰ ساعته به متقاضیان ارایه می شود و آماده هرگونه مشاوره شغلی به حرفه آموزان هستیم.

** فعالیت ۱۶۲ آموزشگاه بخش غیر دولتی در خراسان جنوبی
خوش آیند با بیان اینکه ۱۶۲ آموزشگاه غیر دولتی در استان فعالیت می کنند، یادآور شد: متقاضیان می توانند از ۲۸۰ حرفه آموزشی در این آموزشگاه ها بهره مند شوند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۳۴۷ هزار و ۵۸۲ نفر ساعت در قالب هزارو ۷۵۱ نفر دوره به متقاضیان آموزشگاه های غیر دولتی ارایه خدمات شده و این آموزشگاه ها طبق شهریه مصوب، می توانند شهریه دریافت کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در پاسخ به این سوال که چرا شهریه ها در برخی از آموزشگاه ها متفاوت است، تصریح کرد: آموزشگاهها طبق قانون از شهریه مصوب می توانند ۴۰ درصد تخفیف را در نظر بگیرند و از آنجایی که تعدادی از آموزشگاه ها تخفیفی را در نظر نمی گیرند میزان شهریه ها متفاوت است.
وی اظهار داشت: متقاضیان تاسیس آموزشگاه های غیر دولتی در حرفه های امور اداری، بهداشت و ایمنی، گردشگری، هتلداری، خدمات آموزشی، کشاورزی، مکانیک، برق، حمل و نقل، هنر های نمایشی، تزیینی و تجسمی، صنایع دستی، و مدیریت صنایع می توانند مجوز های لازم را بر طبق شهریه های مصوب کسب کنند.

** راه اندازی مراکز آزمون الکترونیکی آنلاین
خوش آیند گفت: این اداره کل در راستای اهداف سازمانی و ارتقا سطح خدمترسانی به ارباب رجوع، اقدام به تجهیز و راه اندازی مراکز آزمون الکترونیکی آنلاین در سطح شهرستان های بیرجند، فردوس، درمیان، قاین، و بشرویه کرده که با توجه به اهمیت این مهم، مراکز نهبندان، طبس و درمیان را هم در دستور کار قرار دادیم.
به گفته وی با راه اندازی این مراکز، تاکنون ۲۱۷ هزارو ۹۳ نفر به آزمون معرفی شدند که ۱۵ هزار و ۸۱۱ نفر نمره قبولی را کسب کردند.
وی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را از دیگر طرح های موفق این اداره کل بیان کرد و افزود: این طرح یکی از آموزش های مهارت فنی و حرفه ای است که در آن مهارت و شایستگی های مورد نیاز در چارچوب استاندارد های آموزشی از مربی مهارت آموز، هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارایه خدمت منتقل می شود.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان، آشنایی با محیط کسب و کار، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه های فعال، کاهش هزینه های جذب و استفاده از ظرفیت و توان آموزش علمی بنگاه های اقتصادی را از مهمترین اهداف این طرح ذکر کرد.
به گفته خوشایند، در سال ۹۶ میزان تعهد مهارت آموزی در محیط کار واقعی ۵۶۰ نفر بوده است که با استفاده از ظرفیت های آموزشی با مهارت ۶۹۱ نفر موفق به ۱۲۳ درصد تحقق در استان شدیم.
وی اظهار داشت: این آمار در سال جاری ۵۸۰ نفر تعهد بوده که تاکنون ۲۱۸ نفر در محیط کار واقعی آموزش دیده اند.
وی ادامه داد: در راستای بیانات مقام معظم رهبری درباره توانمند سازی پادگان ها در سال ۹۶ ، ۹ هزار و ۹۱۲ سرباز در آزمون های فنی و حرفه ای شرکت کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر موفق به کسب نمره قبولی شدند.
خوش آیند تصریح کرد: بکارگیری اثربخش نیروهای وظیفه، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، بهره گیری از توان علمی سربازان و قرار گیری سربازان در مسیر اشتغال از مهمترین اهداف این طرح بوده است.

** تجهیز و بروز رسانی با بیش از یک میلیارد تومان اعتبار
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: در زمینه خرید تجهیزات با هدف بروز رسانی کارگاه های آموزشی این اداره کل، با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در ۹۳ کارگاه آموزشی استان، اقدام به تجهیز کارگاه های اتومکانیک، برق، چوب، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کرده است.
وی ادامه داد: جدای از این اعتبار ها،تفاهم نامه هایی با سفارت کشور ژاپن و سازمان ایمیدرو برای ایجاد و تجهیز کارگاه های منتخب و ایجاد مرکز تخصصی آموزش تراش سنگ های قیمتی صورت گرفته که امیدواریم شاهد حضور سایر نهاد و سازمان ها در بحث مهارت آموزی خراسان جنوبی باشیم.
وی اظهار داشت: پنج طرح و پروژه این اداره کل در شهرستان های بیرجند، فردوس، قاین، طبس و زیرکوه در حال تکمیل است که امیدواریم با تخصیص اعتبار بتوانیم بخشی را تا پایان سال و بقیه را برای سال آینده به بهره برداری برسانیم.
خوش آیند در ادامه افتتاح همزمان ۳۱ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، افتتاح مراکز الکترونیکی شهرستان های فردوس، قاین و بشرویه، تجلیل از برترین های مهارت آموزی، یادواره شهدای خانواده آموزش فنی و حرفه ای، غبار روبی مزار شهدا، و افتتاح نمایشگاه مهارت و اشتغال در بیرجند را از مهمترین برنامه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در هفته ملی مهارت عنوان کرد.
از ۳۱ تیر تا ۶ مرداد ماه به عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده است.
*۳۲۱۵ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =