بیش از هر زمانی به گفت و گو نیاز داریم

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون بیش از هر زمانی در جامعه به گفت و گو در راستای نیل به اهداف مشترک نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا علی اسماعیلی عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت نام آوران شهرستان خوسف ویژه خاندان راشد محصل افزود: این گونه هم اندیشی و همایش های بایستی بیشتر برگزار شود.
وی با تاکید بر اینکه در مسائل اجتماعی باید با برگزاری اینگونه همایش ها روحیه نشاط و امید و با هم بودن را افزایش داد گفت: باید همه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و نیل به اهداف جامعه ایرانی و اسلامی حرکت کنیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ریشه اصلی راه رشد و ارتقای هر جامعه ای در فرهنگ آن ملت قرار دارد و این ریشه فرهنگی است که درخت تنومند استعدادها و توانمندی های جامعه را بارور می کند.
وی افزود: بسیاری از دشمنان تلاش کرده اند که فرهنگ ایرانی اسلامی را مقابل هم قرار دهند یا آن را نفی کنند که خوشبختانه موفق نشده اند.
اسماعیلی گفت: تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی لازم و ملزوم یکدیگرند و هیچکدام نافی دیگری نیست.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم آنچه بر مبنای خاص و فطرت پاک همه انسان هاست را تقویت کرده و با بها دادن به آن روز به روز بر غنای فرهنکی ایران بیفزاییم.
وی گفت: در جامعه کنونی و عرصه های مختلف از جمله تکنولوژی ها پیشرفت های زیادی اتفاق افتاده که لازم است در کنار آن صیانت از فرهنگ ایرانی و اسلامی را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی از علما، دانشمندان و اساتید دانشگاه ها خواست در راستای توسعه فرهنگی به جامعه کمک کرده و مجموعه تصمیم گیران را برای پر کردن خلاهای فرهنگی یاری کنند.
وی افزود: این جلسه بهانه ای برای تجلیل از خاندان راشد محصل در عمل تجلیل از دانایی، علم و آگاهی است و همه بزرگان از جمله خاندان راشد محصل بیش از پیش آموزه ها و تجربیات خود را در اختیار نسل جوان و نسل تشنه علم و فرهنک قرار دهند.
اسماعیلی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد توسعه و پیشرفت شهرستان خوسف گفت: این اقدام براساس منشور گفت و گوی سیاسی ابلاغی ریاست جمهوری است.
وی اظهار داشت: توسعه را باید همه جانبه در نظر گرفت و نباید توسعه را به یک جنبه خاص محدود کرد.
فرماندار خوسف نیز در این همایش گفت: با معرفی ظرفیت ها و توانمندی های یک شهرستان می توان به توسعه و پیشرفت منطقه کمک کرد.
محمد شفیعی گفت: سال های گذشته دو جشنواره گل نرگس برگزار شد و در سال جاری نیز دو همایش عناب و سازمان های مردم نهاد در خوسف در راستای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از مهم ترین ظرفیت های خوسف نیروی انسانی است که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم این ظرفیت را به درستی معرفی کنیم.
فرماندار خوسف گفت: برای توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید سه اصل اساسی خواستن، خودباوری و تلاش کردن را مبنای کارهای خود قرار دهیم.
وی ادامه داد: اگر همه افراد با همدلی و همکاری در کنار یکدیگر قرار گیرند می توانند خوسف را به آبادانی و پیشرفت برسانند و با تلاش می توانیم ‘راشدهای’ دیگری نیز به جامعه و نظام معرفی کنیم.
شفیعی با اشاره به هدف اساسی این همایش که معرفی چهره ها و بزرگان خوسف است گفت: در جامعه ای که حرمت بزرگان نگه داشته شود روحیه امید، تلاش و خلاقیت شکوفا خواهد شد.
وی همچنین با انتقاد از اینکه تاکنون سند توسعه شهرستان خوسف تدوین نشده است افزود: یکی از برنامه های که بایستی به صورت جد در دستور کار قرار گیرد تهیه سند توسعه فرهنگی شهرستان می باشد.
استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این همایش با اشاره به روستای افضل آباد بخش جلگه ماژان شهرستان خوسف زادگاه اصلی خود گفت: در حال حاضر جز دیواره های قلعه چیز دیگری از این روستا باقی نمانده است.
دکتر محمدرضا راشد محصل به پیشینه و تاریخ شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: کتیبه کال جنگال به احتمال قریب به یقین متعلق به دوره اشکانیان است و براساس گفته تاریخدانان قلعه رستم مرکز حکومت اشکانیان در این منطقه بوده است.
وی ادامه داد: براساس وجهه فرهنگی در سال ۱۳۰۰ هجری قمری مطابق با اولین مدارس شوکتیه در بیرجند در این منطقه نیز مدارسی دایر و شیخ علی اکبر ناصح به عنوان یکی از مشهورترین علما در این مدرسه مشغول به خدمت شده است.
راشد محصل گفت: خوسف از نظر قدمت، فرهنگ و هنر شناخته شده است و این افراد نه تنها هویت خوسف بلکه هویت خراسان و ایران هستند و لازم است نسل جوان نسبت به آنان شناخت بیشتری داشته باشند.
وی به مسئولان توصیه کرد که همه شهرستان های استان خراسان جنوبی که دارای دو هویت اصلی برگزیدگان آن منطقه و هویت مدنی که مردم این استان هستند، بیشتر به نسل جوان شناخته شود و ابراز امیدواری کرد: امکاناتی فراهم شود که بتواند تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهد.
برپایی نمایشگاه صنایع دستی، اسناد تاریخی و رونمایی از سردیس دکتر محمدرضا راشد محصل از دیگر برنامه های این همایش یک روزه بود.
شیخ محمدحسین راشد محصل از عالمان و مجتهدان بیرجند سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در روستای افضل آباد خوسف متولد شد و سال ۱۳۵۳ دار فانی را وداع گفت. این شخصیت وارسته پنج فرزند پسر و یک دختر را به جامعه علمی کشور تقدیم کرد.
شادروان دکتر محمدعلی راشد محصل پزشک متخصص استاد دانشگاه علوم پزشکی، دکتر محمدرضا راشد محصل استاد زبان و ادبیات فارسی، دکتر محمدتقی راشد محصل استاد فرهنگ و زبان های باستانی، دکتر محمدحسن راشد محصل استاد رشته کشاورزی و دکتر جلیل راشد محصل استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران از آن عالم وارسته به یادگار ماندند.
همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ (ویژه خاندان راشد محصل) اردیبهشت امسال با همکاری دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی با حضور جمعی از مسئولان و شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار شد.
مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری جنوب غربی بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی واقع است.
۹۸۶۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =