۱۲ هزار فقره تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند – ایرنا – مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۲۴۳ فقره تسهیلات در بخش های مختلف به میزان ۲۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان توسط این بانک در استان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا امیر حسام قزلباش روز دوشنبه در نشست خبری افزود: ارتقای سطح معیشت کشاورزان و روستاییان، تامین منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی، سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و سایر فرایندهایی که در کنار مسئولیت های اجتماعی انجام می دهد از جمله رسالت های بانک کشاورزی در خدمت رسانی به مردم است.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بهمن ماه ۹۶ ابلاغ شد که بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان عاملان پرداخت این تسهیلات انتخاب شدند.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بر اساس توزیع اولیه تسهیلات مذکور سهم بانک کشاورزی استان حدود ۱۶۸ میلیارد تومان است و مجموع اعتباری که بر اساس تقسیم استانی صورت گرفت ۲.۸۱ صدم درصد در نظر گرفته شد.
وی عنوان کرد: سهم استان ۳۳۷ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد با عاملیت بانک کشاورزی و مابقی با عاملیت سه بانک دیگر است که در مرحله نخست ۵۹ میلیارد تومان اعتبار به بانک کشاورزی استان ابلاغ شد.
قزلباش ادامه داد: افرادی متقاضی تسهیلات مذکور باید در سامانه کارا ثبت نام کنند تا در نهایت به بانک های عامل ابلاغ شود از ابتدای این طرح ۴۲۲ فقره پرونده به مبلغ ۲۳۱ میلیارد تومان به بانک کشاورزی استان معرفی شد.
وی یادآور شد: تاکنون ۱۰۱ فقره به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان پرداخت، ۱۸ پرونده به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان مصوب و آماده پرداخت است مجموع پرونده های تعیین تکلیف شده ۱۱۹ فقره پرونده ۵۷ میلیارد تومان است.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۷ درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بانک کشاورزی تاکنون پرداخت شده است، افزود: نرخ تسهیلات در مناطق مرزی چهار درصد، مناطق غیر مرزی ۶ درصد است و سرمایه در گردش برای شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه برای ۱۱۹ پرونده ۶۸۸ اشتغال پیش بینی شده است گفت: با پرداخت تسهیلات پیش بینی می شود بخش عمده ای از مشکلات روستا رفع و شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.
قزلباش افزود: امکان پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در مناطق شهری وجود ندارد و این تسهیلات فقط برای ایجاد واحدهای تولیدی در مناطق روستایی پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: اختیار پرداخت طرح های اشتغال تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای شعب شهرستانی در نظر گرفته شده است همچنین تا سقف ۶ میلیارد تومان در کارگروه استانی و از ۶ تا ۱۵ میلیارد تومان در کارگروه ملی قابل پرداخت است.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی ارائه وثیقه مورد نیاز طرح ها را از جمله مشکلات متقاضیان دانست و اظهار داشت: اخیرا برای تسهیل این مهم اقداماتی در حال انجام است از جمله اینکه منازل روستایی متقاضیان که سند مالکیت دارند بانک به عنوان وثیقه قبول کند، از طرفی سقف تسهیلات ضمانتی بالا برده شده و اینکه محل اجرای طرح توسط شرکت شهرک های صنعتی واگذار شود.
وی بیان کرد: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تاکنون مربوط به شهرستان سربیشه و سپس به ترتیب شهرستان های بیرجند، فردوس، بشرویه، نهبندان، طبس، زیرکوه، درمیان، قاین، خوسف و سرایان بوده است.
وی یادآور شد: هفت طرح بزرگ ملی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به کارگروه ملی ارسال شده و در حال پیگیری برای جذب اعتبار آن هستیم.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال ۹۵ ، ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان خسارت سرمازدگی به بانک کشاورزی استان ابلاغ شد که ۲۶ هزار نفر در این زمینه معرفی و تاکنون ۱۸ هزار نفر مبلغ ۸۴ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: از محل تسهیلات ارزان قیمت به عشایر و سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی نیز یکهزار و ۶۰۰ نفر از عشایر مبلغ ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.
قزلباش اضافه کرد: همچنین در سال زراعی گذشته ۳۴ هزار و ۱۷۹ فقره بیمه نامه صادر و برای جبران خسارت به کشاورزان و دامداران ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان غرامت پرداخت شد.
وی یادآور شد: سال گذشته بانک کشاورزی استان به ۳۷ هزار و ۹۳۸ بهره بردار بخش کشاورزی مبلغ ۵۸۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + بیست =