۹۸ درصد درآمد موقوفات خراسان جنوبی وصول شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: امسال با توجه به برنامه پیش بینی شده، ۹۸ درصد درآمد موقوفات در استان وصول شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به فعالیت سامانه جدید اوقاف حتی یک ریال هم از درآمد موقوفات جا به جا نمی شود.
وی تصریح کرد: درآمد موقوفات در گذشته باید به صورت کامل براساس نیت واقف هزینه می شد و در برخی نقاط حتی هزینه برای لایه روبی قنات ها نداشتیم اما اکنون درصدی از درآمد برای حفظ عین موقوفات به عنوان هزینه در سامانه نگهداری می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وقف باید در رسانه ها معرفی شود افزود: آگاهی مردم از قوانین وقف می تواند در احقاق حقوق موقوفات موثر باشد.
وی اظهار داشت: نیات موقوفات متعلق به تمامی جامعه است و با اجرای صحیح نیت واقف قشر ضعیف جامعه می توانند از برکات وقف بهره مند شوند.
بخشی پور با بیان اینکه فرهنگ وقف بین مردم هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده گفت: برخی احساس می کنند که نباید به مال وقف نزدیک شوند در صورتی که اگر حق موقوفات ادا شود خیر و برکت هم دارد اما سوء استفاده از موقوفات خانمان سوز است.
وی بیان کرد: وقف موضوع بسیار ظریف و کاربردی است که منجر به حل مشکلات مردم می شود.
وی با تاکید بر اینکه اوقاف مجری امینانه نیات موقوفات است تصریح کرد: برای نمونه موقوفه ای به مساحت ۲ هزار و ۸۸۸ متر در دل بیمارستان رازی قرار داشت که در ادوار گذشته کاربری آن از تجاری به درمانی تغییر کرد و ارزش آن هم به حداقل رسیده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: دستگاه مربوط نیز با واریز ۴۱ میلیون تومان به حساب موقوفه به دنبال سنددار کردن آن است اما براساس نظر نماینده ولی فقیه حتی اجازه شرعی برای تبدیل این وقف به احسن را نداریم.
وی بنگاه خیریه آب لوله بیرجند را یکی از موقوفاتی عنوان کرد که تاکنون نیت واقف در آن مغفول مانده و افزود: اساسنامه این موقوفه تامین آب شرب مردم است و اوقاف نیز به عنوان متولی فعلی این موقوفه تا زمانی که نیات واقف در شهر اشباع نشود درآمد آن را صرف امور دیگری نمی کند.
وی افزود: بر همین اساس سقاخانه هایی در نقاط مختلف شهر بیرجند با همکاری شهرداری ایجاد می شود تا مردم از محل این موقوفه بتوانند آب شیرین قابل شرب تهیه کنند.
بخشی پور از ثبت ۳۷ وقف جدید در سال ۹۷ خبر داد و گفت: براساس رویکرد جدید اوقاف وقف هایی که مشکلات قانونی در تهیه سند یا تعیین مالکیت دارد ثبت نمی شود.
در این نشست از خبرنگاران فعال حوزه وقف به مناسبت روز خبرنگار تجلیل شد.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =