قیمت های انرژی و انشعابات برق واقعی نیست

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: قیمت های انرژی و انشعابات واقعی نیست به طوری که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق از قیمت فروش تکلیفی بسیار بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمدابراهیم شرکا روز سه شنبه در نشست مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با مدیران تابعه وزارت نیرو در استان افزود: سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان انرژی به فروش می رسانیم و در حال حاضر ۴۲ میلیارد تومان مطالبات داریم.
وی متوسط قبض خانگی استان در هر دوره را ۲۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در خراسان جنوبی ۷۱۱ مگاوات است و ۱۳۱ فیدر فشار متوسط در استان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طول خطوط فشار متوسط خراسان جنوبی به ۱۲ هزار و ۵۶۵ کیلومتر رسیده است گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵۹ هزار مشترک در استان وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۹۰۰ مشترک کشاورزی هستند.
وی به برق دار شدن یکهزار و ۶۰۰ روستا در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در هر کیلومتر مربع از مساحت استان ۲.۳۸ مشترک وجود دارد در صورتی که این رقم در کشور به ۲۱ مشترک در هر کیلومتر مربع می رسد.
شرکا با اشاره به شاخص های مصرف گفت: متوسط سرانه هر مشترک استان در سال چهار هزار و ۳۰۰ کیلووات است که این رقم برای کشور هفت هزار و ۳۰۰ کیلووات می باشد.
وی متوسط مصرف مشترکان خانگی استان را یکهزار و ۴۳۷ کیلووات ساعت در سال عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی بالای ۱۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره خاموشی ها بیان کرد: سرانه خاموشی مشترکان در استان یک هفتم متوسط کشوری است یعنی علیرغم پراکندگی شهرها اما پایداری شبکه برق در استان مطلوب است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات برق افزود: هدررفت انرژی سال گذشته در استان ۷.۶ درصد بوده در صورتی که این رقم در میانگین کشوری ۱۰.۶۵ درصد بوده است.
شرکا از ایجاد ۵۶ نقشه نیروگاه خورشیدی در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴۴ مشترک نیروگاه های خورشیدی خود را به مجموع یکهزار کیلووات احداث و به بهره برداری رسانده اند که برق تولیدی آنها به میزان ۵۴۶ میلیون تومان تاکنون به صورت تضمینی خریداری و پرداخت شده است.
وی خواستار توجه به حوزه برق در اعتبارات ماده ۱۸۰ شد و گفت: نرخ بیکاری، آب شرب، بهداشت و درمان و جاده ها و غیره ذکر شده ولی چیزی از برق ذکر نشده در صورتی که تامین برق معادن یک معضل است و باید در این قانون دیده شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: در استان که اغلب متقاضیان به ویژه در روستاها زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند، واگذاری انشعابات رایگان است.
وی گفت: روستاهای زیادی متقاضی شبکه هستند ولی هنوز تفاهم نامه برای تامین اعتبار ابلاغ نشده است.
وی با اشاره به مطالبات این شرکت از مشترکان به میزان ۴۲ میلیارد تومان گفت: باید ابزار قانونی برای وصول این مطالبات ایجاد شود.

** انرژی بادی در کنار خورشیدی استفاده شود
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح های انرژی های خورشیدی در استان باید به صورت عدالت محور در تمامی شهرستان ها توزیع شود.
نظر افضلی با بیان اینکه تعداد محدودی روستاها در نهبندان و سربیشه کد آبادی ندارند افزود: انرژی های بادی توسط شرکت شستا در نهبندان و درح در حال انجام است لذا باید از این ظرفیت ها در کنار انرژی خورشیدی برای تمامی نقاط استان استفاده کرد.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: در خصوص پست های ۱۳۲ کیلوولت که در منطقه نیاز داریم تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.
محمدرضا امیرحسنخانی با اشاره به وجود تیرهای برق فرسوده و مشکلاتی که برای مردم ایجاد می شود گفت: دهیاری ها و بنیاد مسکن برای تعویض تیرهای برق اعتبار ندارند لذا سعی می شود از منابع دیگر از جمله ستاد بحران برای این مهم چاره اندیشی شود.
وی ادامه داد: گرمای شهرستان طبس از همه نقاط استان بیشتر است و در اوج گرما خاموشی ها انجام می شود لذا باید گرمی و سردی مناطق در خاموشی ها در نظر گرفته شود.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =